Object-Books and Exposed Writings: New Textual and Literary Landscapes in Latin America and Spain

Autores

  • Rafael Climent-Espino Baylor University

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02672020v28d3e39

Palavras-chave:

Cultura escrita, Cultura material, Materialidade da literatura, Materialidade do texto, Livro-objeto, Objeto-livro

Resumo

Neste ensaio, exploro novas linhas de transmissão literária editadas principalmente em formatos distintos do códice em América Latina e Espanha, incluindo o que Armando Petrucci chamou de escrituras expostas. Tomando como ponto de partida uma revisão do conceito de livro, examinarei com minúcia vários objetos-livro para oferecer uma análise de materiais editados em formatos distintos do códice. Este ensaio propõe fazer uma clara distinção entre
livro-objeto e objeto-livro. Como os objetos-livro analisados transmitem textos literários, um dos principais objetivos de minha pesquisa é justificar a inclusão dessas novas materialidades da literatura no campo dos estudos literários, uma área que historicamente tem omitido os formatos fora do códice, considerando-os divertimentos literários.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • Rafael Climent-Espino, Baylor University

    Ph.D. Latin American Literature, Purdue University, Indiana, US. Doctoral Exchange student at the Federal University of Minas Gerais. M.A. Hispanic Literature, University of Granada, Spain. Rafael Climent-Espino is associate professor in Spanish and Portuguese at Baylor University.

Referências

BOOKS, ARTICLES AND THESES

BÁEZ, Fernando. Historia universal de la destrucción de libros: de las tablillas sumerias a la guerra de Irak. Barcelona: Destino, 2004.

BENTIVOGLIO, Mirella. Il non libro: bibliofollia ieri e oggi in Italia. Roma: De Luca, 1985.

BENTIVOGLIO, Mirella. Il librismo: 1896-1990: dalla cornice alla copertina, dal piedestallo allo scaffale. Cagliari: Arte Duchamp, 1990.

BLOOM, Jonathan M. Paper before print: the history and impact of paper in the Islamic world.

New Haven: Yale University Press, 2001.

BRUSCKY, Paulo. Como ler. Recife: Padaria Nabuco, 1974.

BRUSSEL, Angela. The curious intersection between food and fine arts. ARTpublika Magazine:

Art Culture for the People, New York, v. 3, Oct. 1, 2017. Available from: <https://bit.ly/2Q6ww3O>. Access on: Mar. 14, 2020.

CAMPOS, Augusto de; PLAZA, Julio. Poemóbiles. São Paulo: Annablume, 2010.

CAMPOS, Augusto de; PIGNATARI, Décio; CAMPOS, Haroldo de. Teoria da poesia concreta:

textos críticos e manifestos, 1950-1960. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1975.

CARDONA, Giorgio R. Antropología de la escritura. Barcelona: GEDISA, 1999.

CARRIÓN, Ulises. El arte nuevo de hacer libros. México: Tumbona, 2012.

CASTILLO GÓMEZ, Antonio. Words on walls: an approach to exposed writing in Early Modern

Europe. Journal of Early Medieval Studies, Florence, v. 9, p. 57-82, 2020.

CASTLEMAN, Riva. A century of artists books. New York: Museum of Modern Art, 1994.

CAVALLO, Guglielmo. Libros y público a fines de la Antigüedad. In: CAVALLO, Guglielmo.

Libros, editores y público en el mundo antiguo: guía histórica y crítica. Madrid: Alianza, 1995.

p. 109-168.

CHARTIER, Roger. Forms and meanings: texts, performances, and audiences from codex to

computer. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1995.

CHARTIER, Roger. What is a book? In: FRAISTAT, Neil; FLANDERS, Julia (eds.). The Cambridge

companion to textual scholarship. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. p. 188-204.

CHRISTIN, Anne-Marie (ed.). A history of writing: from hieroglyph to multimedia. Paris:

Flammarion, 2002.

CLIMENT-ESPINO, Rafael. Al margen del códice: análisis de tres ejemplos recientes de objetoslibro en España. Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, Tucson, v. 22, p. 89-109, 2018.

CLIMENT-ESPINO, Rafael. Bibliofármacos: subversiones poéticas de la medicina a través de

la palabra. MATLIT: Materialities of Literature, Coimbra, v. 7, n. 1, p. 175-196, 2019.

DOLABELA, Marcelo. Hai Kaixa. 3. ed. Belo Horizonte: Minimemória, 2010.

DRUCKER, Johanna. The century of artists’ books. New York: Granary Books, 1995.

ELIOT, Simon; ROSE, Jonathan (eds.). A companion to the history of the book. Malden: Blackwell, 2007.

FERNÁNDEZ PELÁEZ, Julio. Cabezas rascan paredes: poemas para prender en plena calle.

Madrid: Librería Arrebato, 2012. Special edition.

FINKELSTEIN, David. The future of the book. In: FINKELSTEIN, David; MCCLEERY, Alistair.

An introduction to book history. New York: Routledge, 2005. p. 118-132.

FIORILLI, Sebastián. La poesía da para comer. Illustrations: Sergio Verdú Martínez. Madrid:

Edición en Oblea, 2012. Fully edible book.

GIMENO BLAY, Francisco M. Quemar los libros… ¡qué extraño placer! Valencia: Universidad

de Valencia, 2001.

GÓMEZ-BRAVO, Ana María. Textual agency: writing culture and social networks in fifteenthcentury Spain. Toronto: University of Toronto Press, 2013.

GRAFTON, Anthony. Codex in crisis. New York: The Crumpled Press, 2008.

GRAFTON, Anthony; WILLIAMS, Megan. Christianity and the transformation of the book:

Origen, Eusebius, and the Library of Caesarea. Cambridge: Harvard University Press, 2006.

GRAFTON, Anthony; SHELFORD, April; SIRAISI, Nancy. New worlds, ancient texts: the power

of tradition and the shock of discovery. Cambridge: Harvard University Press, 1992.

GREETHAN, David C. Scholarly editing: a guide to research. New York: Modern Languages

Association of America, 1995.

HALL, David D. Cultures of print: essays in the history of the book. Amherst: University of

Massachusetts Press, 1996.

HUBERT, Renée R. Surrealism and the book. Berkeley: University of California Press, 1988.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: a study of the play element in culture. London: Routledge, 1980.

LÓPEZ JIMENO, María del Amor. Las tabellae defixionis de la Sicilia griega. Ámsterdam: Adolf

M. Hakkert, 1991.

LÓPEZ JIMENO, María del Amor. Nuevas tabellae defixionis Áticas. Ámsterdam: Adolf M.

Hakkert, 1999.

LUNDE, Paul. The Book of Codes: understanding the world of hidden messages: an illustrated guide to signs, symbols, ciphers, and secret languages. Berkeley: University of California Press, 2009.

MALLARMÉ, Stéphane. A throw of the dice never will abolish chance. New York: Limited

Editions Club, 1993.

MARCHÁN FIZ, Simón. Del arte objetual al arte de concepto (1960-1974). Madrid: AKAL, 1990.

PENNAC, Daniel. Como una novela. Barcelona: Anagrama, 1993.

PENSADO FIGUEIRAS, Jesús. El recetario final del manuscrito BNE 3338: edición crítica.

Revista de Literatura Medieval, Alcalá de Henares, v. 30, p. 29-71, 2018.

PEREIRA, Alexandre Barbosa. As marcas da cidade: a dinâmica da pixação em São Paulo. Lua

Nova, São Paulo, v. 79, p. 143-162, 2010.

PEREIRA, Alexandre Barbosa. Visibilidade e escrita de si nos riscos do pixo paulistano. Revista

de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 47, p. 77-100, 2016.

PETRUCCI, Armando. La Scrittura: ideologia e rappresentazione. Torino: G. Einaudi, 1986.

PETRUCCI, Armando. Public lettering: script, power and culture. Translation: Linda Lappin.

Chicago: The University of Chicago Press, 1993.

PRINZ, Jessica. The “non-book”: new dimensions in the contemporary artist’s book. Visible

Language, Cincinnati, v. 25, n. 2-3, p. 283-302, 1991.

ROBERTS, Rebecca et al. MoMA Highlights: 375 works from the Museum of Modern Art. New

York: Museum of Modern Arts, 2019.

RODRÍGUEZ NÚÑEZ, José A. Hojeando… Cuatro décadas de libros y revistas de artista en

España. New York: SEACEX, 2008.

SERRANO GUERRA, Javier et al. Art as a tool for change. The Journal of Public Space, Bologna,

v. 3, n. 2, p. 13-40, 2018.

SMITH, Keith. Structure of the visual book. Rochester: Visual Studies Workshop Press, 1984.

SILVEIRA, Paulo A. A página violada: da ternura à injúria na construção do livro de artista.

Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2001.

SHKLOVSKY, Viktor. Theory of prose. Translated by Benjamin Sher. Elmwood Park: Dalkey

Archive Press, 1990.

SÜSSEKIND, Flora. Não-livros. In: SÜSSEKIND, Flora; DIAS, Tânia (orgs.). Historiografia

literaria e as técnicas de escrita: do manuscrito ao hipertexto. Rio de Janeiro: Vieira & Lent,

p. 442-488.

TESSLER, Elida.Φωσφόρος= Phosphoros. São Paulo: Clube de Colecionadores de Gravura, 2014.

TOMKINS, Calvin et al. The world of Marcel Duchamp. New York: Time-Life Books, 1966.

WEBSITES

BOA MISTURA. Luz nas vielas. São Paulo: Boa Mistura, 2012. Available from: <https://bit.ly/2CGLCKy>. Access on: Mar. 16, 2020.

DIETER Roth: Literature Sausage (Literaturwurst): 1969, published 1961–70. MoMA, New York,

Available at: <https://mo.ma/3ijmoBx>. Access on: Mar. 25, 2020.

MESQUITA, Samir. Dois palitos: contém 50 microcontos. [S. l.: s. n.], 2007. Available from:

<https://bit.ly/315jJVG>. Access on: Mar. 15, 2020.

PANTIN, Isabelle; THEIS, Valérie. Pages. In: STAUDER, Andréas; HUYSE, Philip; SCHMID,

Charlotte (dir.). Scripta-PSL: History and practices of writing. Paris: Université Paris, 2017.

Available from: <https://bit.ly/34f6kMP>. Access on: Mar. 7, 2020.

Downloads

Publicado

2020-10-26

Edição

Seção

ECM/Dossiê: Dimensões materiais da cultura escrita

Como Citar

CLIMENT-ESPINO, Rafael. Object-Books and Exposed Writings: New Textual and Literary Landscapes in Latin America and Spain. Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material, São Paulo, v. 28, p. 1–29, 2020. DOI: 10.1590/1982-02672020v28d3e39. Disponível em: https://revistas.usp.br/anaismp/article/view/168353.. Acesso em: 20 abr. 2024.