Alguns pressupostos teóricos para “um emprego” do conceito de desenvolvimento
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.38596Palavras-chave:
desenvolvimento infantil, avaliação, risco e resiliência.Resumo
Este artigo foi extraído de um capítulo da dissertação “Avaliação Percepto-Motora em Crianças, Com Cerca De Dois Anos De Idade, Nascidas De Mães Portadoras de Hipertensão Arterial”. Nesta investigação pretendeu-se rastrear indícios de sequelas perceptomotoras em filhos de mães hipertensas. Usou-se o Denver Developmental Screening Test, complementado por um estudo contextual para avaliar 0 desenvolvimento da população amostral. Foi necessário caracterizar e referendar o conceito de desenvolvimento, para que ele se tomasse compatível com o trabalho e visão do investigador. É importante salientar que se partiu de alguns “riscos” para o desenvolvimento e chegou-se até a “resiliência”. Em função disso, acredita-se que este ensaio é significativo para os que militam na área de saúde, com ênfase em níveis de desenvolvimento humano.Referências
Banus BS. Evaluation. In: Banus BS, Kent CA, Norton YS, Sukien-Nicki DR, Becker ML. The developmental therapist. 2ª ed. New Jersey, Charles B. Slack Inc., 1979. p. 164-199.
Daub MM. Human development In: Hopkins HL, Smith HD. Willard and Spackman’s occupational therapy. 5ª ed. Philadelphia, J. B. Lippincot Company, 1978; p.29-58.
Eisenstein E, Souza RP. (orgs.). Situações de risco à saúde de crianças e adolescentes. Petrópolis. Editora Vozes/ Cecip/ Cenespa,1993. p. 17-20.
Horowitz FD. A theorical model for considering risk and resilience. In: XV th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavior and Development, Bern, Switzerland, 1998. p. 468.
Kunin S. Test de Denver: Información básica para el pediatra. Rev. Hosp. Niños, 24: 147-53, 1982.
Moraes MCL. O retardo de crescimento intrauterino/prematuridade/baixo peso ao nascer e suas possíveis consequências: danos neurológicos evidentes e danos neurológicos não evidentes. Rev. Bras. Cresc. Des. Hum.5(1/2): 96-103, 1995.
Moraes MCL, Rabinovich EP. Resiliência: uma discussão introdutória. Rev. Bras. Cresc. Desenv. Hum., 6(1 /2): 10-13, 1996.
Moraes MCL. Avaliação percepto-motora em filhos, com cerca de dois anos de idade, nascidos de mães portadoras de hipertensão arterial. São Paulo, 1997. [Dissertação de Mestrado - Faculdade de Saúde Pública da USP].
Mosey AC. Recapitulação da ontogênese – Uma teoria para a prática de Terapia Ocupacional. Campinas, 1979. p. 140-157.
Overton WF. Developmental psychology philosophy, concepts, and methodology. In: Lerner M R. (ed.). Theoretical models of human development. Vol. 1. Handbook of child psychology. 5ª ed. Editor in chief: William Damon. New York, Wiley, s. d.[Prepared as Chapter 2].
Siqueira AAF. O nascimento biológico da criança. Rev. Bras. Cresc. Des. Hum., 1:44-53, 1991.
Tyffany EG. The developmental treatment approach: cognitive, social, and emotional aspects. In: Hopkins HL, Smith HD. Willard and Spackmans occupational therapy.5ª ed. Philadelphia, J. B. Lippincott Company,1978. p. 123-125.
Vygotsky LS. A formação social da mente. São Paulo, Ed. Martins Fontes, 1988.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis