Portal da USP Portal da USP Portal da USP

As árias de memória das velhas amas de leite da ópera veneziana do século XVII

Ligiana Costa

Resumo


Among the topoi of the emerging Venetian opera the character of the old comic wet nurse appears with important highlight. During a century in Venetian stages we have listed 114 characters. One of the striking features of this dramatic type is the nostalgia summed up in what we call here the memory arias. By remembering her youth the wet nurse influence on her protected young lady desire for carpe diem, rooted on the concept of memento mori, contributing indirectly to the dramaturgical outcomes. This article is a journey through some of these arias and different types of these internal topoi.

Palavras-chave


Ária de Memória; Ama de Leite; Ópera Veneziana; Século XVII

Texto completo:

PDF

Referências


BARTHES, Roland. Fragments d`un discours amoureux. Paris: Éditions du Seuil, 1977.

BIANCONI, Lorenzo e Thomas Walker. Dalla Finta pazza alla Veremonda: Storie di febiarmonici. Rivista Italiana di Musicologia, Milano, v. 10, p. 380-454, 1975.

__________. L’Ercole in Rialto. Venezia e il melodramma nel Seicento. In: MURARO, Maria Teresa, Firenze: Olschki, 1976, p. 259-272.

CAPOMACCHIA, Anna Maria. L’eroica nutrice. Sui personaggi ‘minori’ della scena tragica greca. Roma: Aracne, 1999.

COSTA, Ligiana. ‘Non per tutto l'età m'aggrinza’: Le vecchie comiche nell'opera veneziana del Seicento. 313 p. Doutorado em Musicologia e Bens Culturais. Universidade François Rabelais de Tours e Universidade degli Studi di Torino, Tours, 2008.

FABBRI, Paolo. Diffusione dell’opera. Musica in scena I: Il teatro musicale dalle origini al primo Settecento, Torino: Utet, p. 105-127 (v. 8).

WALKER, Thomas. Gli errori di Minerva al tavolino; osservazioni sulla cronologia delle prime opere veneziane. In MURARO, Maria Teresa. Venezia e il melodramma nel Seicento, Firenze: Olschki, 1976, p. 7-20.




DOI: http://dx.doi.org/10.11606/rm.v16i1.125015

Apontamentos

  • Não há apontamentos.





Av. Prof. Lúcio Martins Rodrigues, 443, Departamento de Música
Cidade Universitária, Butantã
05508-020 São Paulo, São Paulo, BRASIL