From handmade to apotheosis: the costume and movement of the components of the baianas wing of Carnival

Authors

  • Maria Eduarda Andreazzi Borges Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v10i2p69-85

Keywords:

Baiana costume, Carnival costume, Carnival, Folk costume, Fancy dress

Abstract

The article presents the trajectory of the costume used by the participants of the baianas wing in the official parades of the samba schools, relating its great expansion – in terms of greater vertical, dimensional and directional ornamentation – to the physical space where the performance of the schools of the samba takes place since the creation of the championship in 1932. The main theoretical references are CABRAL (2011); FERREIRA (1999 and 2010); CAVALCANTI (2011).

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maria Eduarda Andreazzi Borges, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    Especialista em Moda & Criação pela Faculdade Santa Marcelina e Graduada em Comunicação Social – Habilitação em Rádio e TV pela Universidade Metodista de Piracicaba. Atualmente é mestranda em Artes Cênicas pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo – ECA USP, sob orientação do Prof. Dr. Fausto Roberto Poço Viana, pesquisando o traje da baiana de Carnaval. Atua como foliã-pesquisadora e componente ativa da ala das baianas da escola de samba Sociedade Rosas de Ouro da cidade de São Paulo, desde 2010. É também integrante dos grupos de pesquisa Fayola Odara e Núcleo de Pesquisas Traje de Cena, Indumentária e Tecnologia. Bolsista CAPES.

Published

2020-12-31

Issue

Section

Artigos (Articles)

How to Cite

From handmade to apotheosis: the costume and movement of the components of the baianas wing of Carnival. (2020). Revista Aspas, 10(2), 69-85. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v10i2p69-85