"Bodies in contact"
subordination, resistance, and the Indigenous Protection Service at the 2nd Regional Inspectorate (IR 2)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v29i1p200-224Keywords:
Body, Indigenism, Health, Diseases, Indian Protection ServiceAbstract
This article analyzes the relationship established between the Indian Protection Service (SPI) and the indigenous populations, in the 2nd Regional Inspectorate of the State of Pará (IR2), regarding the medical and sanitary measures, considering in what proportions these subjects built agencies and resistances in the production of bodies and conceptions of health and disease. Through inspection reports, cards, crafts, medical reports, forensic examinations, and the diverse narratives available at the SPI digital collection, and field experiences it was possible to understand that in the 20th century, health policies that began in the Brazilian Republic had a long process of State formation and the national identity. Thus, through a complex network of military actions, scientific and hygienist, their indigenous bodies; “guarded”, “silenced”, “submitted”, moved between exchanges, conflicts, negotiations, reframings and, mainly, as a link of the agency played by the indigenous people in which are agents of articulations between its socio-economic system and the Western medical health system.
Downloads
References
BRITO, Carolina Arouca Gomes de; LIMA, Nísia Trindade. (2013). “Antropologia e medicina: assistência à saúde no Serviço de Proteção aos Índios (1942-1956)”. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Cienc. Hum., v. 8, n. 1, Belém: MPEG, pp. 95-112.
COÊLHO, José Rondinelli Lima. (2014). Cosmologia Tenetehara Tembé: (re)pensando narrativas, ritos e alteridade no Alto Rio Guamá, PA. Dissertação de Mestrado em Antropologia Social. Manaus: Universidade Federal do Amazonas.
DEL PRIORE, Mary. (1995). Dossiê: A história do corpo. Anais do Museu Paulista. São Paulo. N. Ser. v.3 p.9-26.
DIAS-SCOPEL, Raquel Paiva. (2014). A Cosmopolítica da gestação, parto e pós-parto: práticas de autoatenção e processo de medicalização entre os índios Munduruku. Tese de Doutorado em Antropologia Social. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina.
DODT, Gustavo. Descrição dos rios Parnaíba e Gurupi, 1939. Imperatriz; Ética, 2008.
FIGUEIREDO, Aldrin Moura. (2010). “O índio como metáfora: política, modernismo e historiografia na Amazônia nas primeiras décadas do século XX”. Projeto História n° 41. São Paulo: USP, pp. 315-336.
FOUCAULT, Michel. (1979). Microfísica do poder. Tradução e Organização de Roberto Machado. 1. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal.
FUNAI. Ministério da Justiça. (1997). Relatórios do Antropólogo Darcy Ribeiro 1949/1950. Boletim do Museu do Índio. Documentação n° 6, Abril de 1997.
GARNELO, Luiza; SAMPAIO, Sully. Globalização e ambientalismo: etnicidades polifônicas na Amazônia. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 12, n. 3, set. Dez. 2005. pp. 755-68.
GOMES, Flávio dos Santos. (1997). A Hidra e os pântanos: quilombos e mocambos no Brasil (sécs. XVII-XIX). 773 f. Tese (Doutorado) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas.
HERALDO, Raymundo. (1994). “Medicinas populares e ‘pajelança cabocla’ na Amazônia. In: ALVES, Paulo César & MINAYO, Maria Cecília (Orgs.) Saúde e doença: um olhar antropológico [online]. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, p.73-81.
HENRIQUE, Priscila Oliveira. (2011) Ideias, escopetas e bacilos: as políticas de saúde do SPI e a experiência da IR7. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH, São Paulo, julho 2011.
HURLEY, Jorge. (1928). Nos sertões do Gurupy. Belém: Officinas Graphicas do Instituto Lauro Sodré.
HURLEY, Jorge. (1932). Rio Gurupy. Belém: Instituto D. Macedo Costa.
LIMA, Antônio Carlos de Souza. Um grande cerco de paz: poder tutelar, indianidade e formação do Estado no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.
LITTLE, Paul E. (2001). “Etnoecologia e direitos dos povos: elementos de uma nova ação indigenista”. In: SOUZA LIMA, Antonio Carlos de; BARROSO-HOFFMAN, Maria. (org.). Etnodesenvolvimento e políticas públicas: bases para uma nova política indigenista. Rio de Janeiro: Contra-capa/LACED, pp. 39-47.
LOPES DA SILVA, Aracy. Mito, razão, história e sociedade. In: LOPES DA SILVA & GRUPIONE (orgs.). A temática Indígena na Escola. Brasília, MEC/MAC/UNESCO, 1995.
OLIVEIRA, João Pacheco de Oliveira. (1998). Uma etnologia dos "índios misturados"? Situação colonial, territorialização e fluxos culturais. Mana vol.4 n.1 Rio de Janeiro: UFRJ, p.47-77.
PAIXÃO, Antônio Jorge Paraense da. Interculturalidade e política na educação escolar indígena da aldeia Teko Haw – Pará. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
RICARDO, Carlos Alberto. (coord.). Povos Indígenas no Brasil. São Paulo: CEDI. 1985.
MAUÉS, Raymundo Heraldo. Medicinas populares e "pajelança cabocla" na Amazônia. In: ALVES, PC & MINAYO, M.C.S., (orgs.) Saúde e doença: um olhar antropológico [online]. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 1994. p.73-81.
Motta-Maués. Maria Angelica. "Lugar de mulher": Representações sobre os Sexos e Práticas Médicas na Amazônia (Itapuá/Pará). In: ALVES, PC & MINAYO, M.C.S., (orgs.) Saúde e doença: um olhar antropológico [online]. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 1994. p.73-81.
SARAIVA, Márcia Pires. Uma pedagogia para os índios: A Política Indigenista de Getúlio no Contexto do Estado Novo (1937-1945). Rev. Margens Interdisciplinar, v. 7, n. 9, 2013.
SCLIAR, M. Do mágico ao social: trajetória da saúde pública. 2 ed. São Paulo: SENAC São Paulo. 2005.
STENGERS, Isabelle. A proposição Cosmopolítica. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 69, abr. 2018. pp. 442-464.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas Canibais: elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo, SP: UBU Editora, N-I edições, 2018.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. (2006). “No Brasil, todo mundo é índio, exceto quem não é”. In: RICARDO, Beto; RICARDO, Fany (edições gerais). Povos indígenas no Brasil. São Paulo. Instituto Socioambiental.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. (1992). “O mármore e a murta: sobre a inconstância da alma selvagem”. Revista de Antropologia, v. 35, São Paulo: USP, pp.21-74.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize Cadernos de Campo Journal of Anthropology to publish the work of my authorship/responsibility, as well as I take responsibility for the use of images, if accepted for publication.
I agree with this statement as an absolute expression of truth. On my behalf and on behalf of eventual co-authors I also take full responsibility for the material presented.
I attest to the unpublished nature of the work submitted