Pandemics, prophecies and autonomies

the Guarani and Kaiowá against the COVID-19

Authors

  • Felipe Mattos Johnson Lisbon University
  • Lucas Luis Faria Federal University of Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v29isuplp42-52

Keywords:

Guarani and Kaiowá, Coronavirus, Coloniality, Autonomies

Abstract

This report, through an engaged anthropology and a critical psychology, articulates Guarani and Kaiowá narratives with the new coronavirus pandemic in order to emphasize the autonomous actions of the indigenous population to restrain the dissemination of COVID-19 in their territories. On the other hand, the first cases of infection amongst the Guarani and Kaiowá in Mato Grosso do Sul emerge through large agribusiness companies, precisely the sector that is responsible for a considerable part of habitat destruction, what creates frictions between human and non-human beings, generating proto-pandemic situations. In this regard, we seek to demonstrate the continuity of coloniality through the contradiction between the non-indigenous way of life and the sensibility of the world according to the Guarani and Kaiowá. The objective is to decolonize speeches about health and disease, highlighting the political agency of the indigenous people to face the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Felipe Mattos Johnson, Lisbon University

    Phd in Anthropology at the University of Lisbon, Master in Anthropology in the Federal University of Grande Dourados (UFGD).

  • Lucas Luis Faria, Federal University of Grande Dourados

    Attending Masters degree in Psychology in the Federal University of Grande Dourados (UFGD).

References

ALBERT, Bruce. 2014. "Situação Etnográfica" e movimentos étnicos: notas sobre o trabalho de campo pós-malinowskiano. In: Revista Campos, vol. 15, n. 1: p.129-144.

Articulação dos Povos Indígenas do Brasil (APIB). 2020. Acampamento Terra Livre 2020 – documento final. Disponível em: http://apib.info/2020/05/01/acampamento-terra-livre-2020-documento-final/. Acesso em: 22 de mai. 2020.

BENITES, Tonico. 2012. A escola na ótica dos Ava Kaiowá: Impactos e interpretações indígenas. Rio de Janeiro: Contra Capa.

BICALHO, Poliene Soares dos Santos. 2010. Protagonismo indígena no Brasil: movimento, cidadania e direitos (1970-2009). Tese. Doutor. Tese – História. Brasília: Universidade de Brasília.

BRAND, Antonio. 2004. Os complexos caminhos da luta pela terra entre os Kaiowá e Guarani no MS. Revista Tellus, vol.4, n.6: p.137-150. DOI https://doi.org/10.20435/tellus.v0i6.82.

ESCOBAR, Arturo. 2005. O lugar da natureza e a natureza do lugar: globalização ou pós-desenvolvimento. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, p.63-79.

GONÇALVES, Chryslen Mayra Barbosa. 2020. "Yo no sabía si amaba más al puente o al río": torções ontoepistemológicas em José María Arguedas. Caligrama, Belo Horizonte, v.25, n.1, p.45-65. DOI http://dx.doi.org/10.17851/2238-3824.25.1.45-65.

LAGROU, E. A vingança do povo morcego e o que ele pode nos ensinar sobre o novo coronavírus. Disponível em: https://jornalistaslivres.org/nisun-a-vinganca-do-povo-morcego-e-o-que-ele-pode-nos-ensinar-sobre-o-novo-coronavirus/. Acesso em: 16 de mai. 2020.

LANE, Silvia Tatiana Maurer. 1981. O que é psicologia social? São Paulo: Brasiliense.

LANDER, Edgardo. 2005. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Ciudad Autônoma de Buenos Aires: CLACSO.

MARTÍN-BARÓ, Ignácio. 2017. Crítica e libertação na psicologia: estudos psicossociais. Petrópolis: Vozes.

MIGNOLO, Walter. 2014. Desobediencia epistémica. retórica de la modernidad, lógica de la colonialidad y gramática de la descolonialidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Del Signo.

MUNDURUKU, Daniel. 2012. O caráter educativo do movimento indígena (1970-1990). São Paulo: Paulinas.

NIMUENDAJU, Curt. 1987. As lendas de criação e destruição do mundo como fundamentos da religião dos Apapocúva-Guarani. São Paulo: Editora Hucitec.

QUIJANO, Aníbal. 1992. Colonialidad y modernidad/racionalidad. Revista Perú Indígena, vol.13, n.29, p.11-20.

QUIJANO, Aníbal. 2005. Colonialidade do saber, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais. Ciudad Autônoma de Buenos Aires: CLACSO, 2005.

SANTOS, Gilberto Vieira. 2019. Conflitos territoriais no Brasil e o Movimento Indígena Contemporâneo. Mestre. Dissertação - Desenvolvimento Territorial na América Latina e Caribe. Presidente Prudente: Instituto de Políticas Públicas e Relações Internacionais, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”.

WALLACE, Robert. 2020. Grandes fazendas produzem grandes gripes. Disponível em: https://faccaoficticia.noblogs.org/post/2020/04/14/grandesfazendas/. Acesso em: 22 de mai. 2020.

Published

2020-07-07

Issue

Section

Articles and Essays

How to Cite

Johnson, F. M., & Faria, L. L. (2020). Pandemics, prophecies and autonomies: the Guarani and Kaiowá against the COVID-19. Cadernos De Campo (São Paulo, 1991), 29(supl), 42-52. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v29isuplp42-52