NEAN OJU OBÁ: enfrentamentos e aquilombamento de estudantes negras(os) da Universidade Federal da Paraíba
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v31i2pe203132Keywords:
Blackness, Graduate School, Anthrpology, Racial quotas, AquilombamentoAbstract
This article presents the articulations of black students and graduates of the courses of Anthropology and Social Sciences, as well as the post-graduate program in Anthropology at the Federal University of Paraíba and discusses ethnic-racial relations, racism, identity and its effects on the dynamics of the scientific field of anthropology. The debate is based on the work of the Nean Oju Obá collective to guarantee the admission of black candidates to the post-graduate program in Anthropology through the course Negritudes na Pós In short, the Collective forms a space of resistance and quilombo-making, in the defense of rights and the fight against racism, especially institutional racism.
Downloads
References
BORDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 2015.
GOMES, Nilma Lino; SILVA, Paulo Vinicius Baptista; BRITO, José Eustáqui. 2021. Apresentação: Ações Afirmativas de Promoção da Igualdade Racial na Educação: Lutas, Conquistas e desafios. Educação e Sociedade, vol. 42: e258226. DOI 10.1590/ES.258226
CARNEIRO, Sueli. 2003. Mulheres em movimento. Estudos Avançados, vol. 17, n. 49: 117-132. DOI 10.1590/S0103-40142003000300008
CARNEIRO, Sueli. 2022. “Cotas são remédio mais exitoso no combate às desigualdades- Entrevista com Sueli Carneiro”. Folha de S. Paulo, São Paulo, 11 ago. 2022. Disponível em https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2022/08/cotas-sao-remedio-mais-exitoso-no-combate-as-desigualdades-diz-sueli-carneiro.shtml acesso: 7 dez. 2022.
COLLINS, Patricia Hill. 2019. Pensamento Feminista Negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo, Boitempo.
GOMES, Nilma Lino. 2017. O movimento negro educador: Saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes.
GOMES, Nilma Lino. “Cotas têm o potencial de mudar o perfil da sociedade brasileira – Entrevista com Nilma Lino Gomes”. Portal Brasil, São Paulo, 13 jan. 2015. Disponível em https://agenciapatriciagalvao.org.br/violencia/racismo/cotas-tem-o-potencial-de-mudar-o-perfil-da-sociedade-brasileira-afirma-nilma-lino-gomes/Acesso: 7 dez 2022.
hooks, bell. 2017. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes.
KILOMBA, Grada. 2019. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó.
PINHEIRO, Patricia. 2021. Etnografia e ação social nas políticas de produção de saberes. Novos Debates – Fórum de Antropologia, vol. 7, n. 1: 1-13.
SANTOS, Ana Margarida. 2021. Mulheres na Literatura e nas Práticas da Capoeira: aproximações antropológicas a partir da Paraíba (BR). Rio Tinto, Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal da Paraíba.
VENANCIO, Vinicius; LIMA E SILVA, Juliana Cintia. 2021. “Nada será como antes, amanhã”: Antropólogues negras/os movendo a Antropologia Brasileira. Novos Debates – Fórum de Antropologia, vol. 7, n. 2: 1-14.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Campo (São Paulo, 1991)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
I authorize Cadernos de Campo Journal of Anthropology to publish the work of my authorship/responsibility, as well as I take responsibility for the use of images, if accepted for publication.
I agree with this statement as an absolute expression of truth. On my behalf and on behalf of eventual co-authors I also take full responsibility for the material presented.
I attest to the unpublished nature of the work submitted