NEAN OJU OBÁ: enfrentamentos e aquilombamento de estudantes negras(os) da Universidade Federal da Paraíba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v31i2pe203132

Keywords:

Blackness, Graduate School, Anthrpology, Racial quotas, Aquilombamento

Abstract

This article presents the articulations of black students and graduates of the courses of Anthropology and Social Sciences, as well as the post-graduate program in Anthropology at the Federal University of Paraíba and discusses ethnic-racial relations, racism, identity and its effects on the dynamics of the scientific field of anthropology. The debate is based on the work of the Nean Oju Obá collective to guarantee the admission of black candidates to the post-graduate program in Anthropology through the course Negritudes na Pós In short, the Collective forms a space of resistance and quilombo-making, in the defense of rights and the fight against racism, especially institutional racism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rosiane Trabuco Oliveira, Unviersidade Federal da Paraíba

    Doutoranda em Antropologia pela Universidade Federal da Paraíba

  • Uliana Gomes da Silva, Universidade Federal da Paraíba

    Doutoranda em Antropologia pela Universidade Federal da Paraíba

References

BORDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 2015.

GOMES, Nilma Lino; SILVA, Paulo Vinicius Baptista; BRITO, José Eustáqui. 2021. Apresentação: Ações Afirmativas de Promoção da Igualdade Racial na Educação: Lutas, Conquistas e desafios. Educação e Sociedade, vol. 42: e258226. DOI 10.1590/ES.258226

CARNEIRO, Sueli. 2003. Mulheres em movimento. Estudos Avançados, vol. 17, n. 49: 117-132. DOI 10.1590/S0103-40142003000300008

CARNEIRO, Sueli. 2022. “Cotas são remédio mais exitoso no combate às desigualdades- Entrevista com Sueli Carneiro”. Folha de S. Paulo, São Paulo, 11 ago. 2022. Disponível em https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2022/08/cotas-sao-remedio-mais-exitoso-no-combate-as-desigualdades-diz-sueli-carneiro.shtml acesso: 7 dez. 2022.

COLLINS, Patricia Hill. 2019. Pensamento Feminista Negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo, Boitempo.

GOMES, Nilma Lino. 2017. O movimento negro educador: Saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes.

GOMES, Nilma Lino. “Cotas têm o potencial de mudar o perfil da sociedade brasileira – Entrevista com Nilma Lino Gomes”. Portal Brasil, São Paulo, 13 jan. 2015. Disponível em https://agenciapatriciagalvao.org.br/violencia/racismo/cotas-tem-o-potencial-de-mudar-o-perfil-da-sociedade-brasileira-afirma-nilma-lino-gomes/Acesso: 7 dez 2022.

hooks, bell. 2017. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes.

KILOMBA, Grada. 2019. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogó.

PINHEIRO, Patricia. 2021. Etnografia e ação social nas políticas de produção de saberes. Novos Debates – Fórum de Antropologia, vol. 7, n. 1: 1-13.

SANTOS, Ana Margarida. 2021. Mulheres na Literatura e nas Práticas da Capoeira: aproximações antropológicas a partir da Paraíba (BR). Rio Tinto, Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal da Paraíba.

VENANCIO, Vinicius; LIMA E SILVA, Juliana Cintia. 2021. “Nada será como antes, amanhã”: Antropólogues negras/os movendo a Antropologia Brasileira. Novos Debates – Fórum de Antropologia, vol. 7, n. 2: 1-14.

Published

2022-12-29

Issue

Section

Special Section

How to Cite

Oliveira, R. T., Velame, J. V., Silva, W. B., Silva, U. G. da, Santos, A. M. A., & Santiago, M. P. (2022). NEAN OJU OBÁ: enfrentamentos e aquilombamento de estudantes negras(os) da Universidade Federal da Paraíba. Cadernos De Campo (São Paulo, 1991), 31(2), e203132. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v31i2pe203132