An emotional disorder at school: mental health in ethnographic terms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v32i2pe209841

Keywords:

Ethnography, Schooling, Mental health

Abstract

The issue of mental health gained prominence in the public debate mainly by incorporating a discussion on the need for socio-emotional skills to experience stress, frustration and inequality in a purposeful way. The text proposal is to present an ethnographic twist to the theme, based on a research experience still in progress in the context of a public school of      professional education in the rural area of Ceará. In general terms, the ethnographic research aims to interpret the phenomenon of anxiety (as the students call it) in the form of a social process of identification, guilt and social suffering that materializes at school as an agentive stage of youth sociability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alef Prof Lima, Secretaria de Educação do Estado do Ceará

    Doutor e Mestre em Antropologia Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Possui licenciatura plena em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Ceará. Atualmente é professor da rede estadual do Ceará. Mantém interesse de pesquisa nas áreas de Teoria Antropológica, Etnografia, Antropologia das Emoções e da Educação. 

References

BATESON, Gregory. 2008. Naven: esboço dos problemas sugeridos por um retrato compósito realizado a partir de três perspectivas da cultura. São Paulo: EDUSP.

CSORDAS, Thomas. 2008. Corpo/Significado/Cura. Porto Alegre: Ed. UFRGS.

DOUGLAS, Mary. 2012. Pureza e Perigo. São Paulo: Perspectiva.

MAUSS, Marcel. 1979. “A expressão obrigatória dos sentimentos” (1921). In Marcel Mauss organizado por Cardoso de Oliveira, 147-53. São Paulo: Ática.

ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE - OPAS. 2022. “OMS destaca necessidade urgente de transformar saúde mental em um caso de atenção especial dos governos.” Acessado em Janeiro 20, 2023. https://www.paho.org/pt/noticias/17-6-2022-oms-deso.

Published

2023-11-22

Issue

Section

Etnografias de bolso

How to Cite

Lima, A. P. (2023). An emotional disorder at school: mental health in ethnographic terms. Cadernos De Campo (São Paulo, 1991), 32(2), e209841. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9133.v32i2pe209841