Contemporary migration and education

Authors

  • Leda Maria Oliveira Rodrigues Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
  • Cybele de Faria e Soares Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Elbio Miyahira Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Marinaldo Cunha Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Simone Garbi Santaba Molinari Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p225-240

Keywords:

cultura, migração, educação.

Abstract

The immigration theme reminds us that this is a process of rupture that characterizes the migrant because it is marked by the place of origin. Not only does the reception in the chosen country seem to depend on this mark, but also how the person keeps some unity of identity, constantly imagining, in the new space, the social relations left behind. To give sense to the immigration, the migrant recalls what made her or him migrate, and in general the reason lies in the country of origin. Our research interest is to understand the integration of immigrants in the school thinking about it as a place that often receives the children of immigrants and presents them to the culture and the way of life of the host society; the emergence of this group in the school environment is one of the different aspects of recent immigration that needs to be studied and debated. The concepts of Sayad (2010), Elias (2000), Martine (2005) and others collaborate to explain the phenomenon of migration and education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leda Maria Oliveira Rodrigues, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.
    Professora Dra. PUC-SP, Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade (PEPG:EHPS)
  • Cybele de Faria e Soares, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
    Mestranda. PUC-SP. PEPG:EHPS.
  • Elbio Miyahira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
    Mestrando. PUC-SP. PEPG:EHPS.
  • Marinaldo Cunha, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
    Mestrando. PUC-SP. PEPG:EHPS.
  • Simone Garbi Santaba Molinari, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
    Doutoranda. PUC-SP. PEPG:EHPS

References

BRASIL, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2010. Disponívelem: http://www.ibge.gov.br/estadosat/temas.php?sigla=sp&tema=censodemog2010_migra Acesso realizado em 25/08/2014.

DAURE, Ivy; REVEYRAND-COULON, Odile. Transmissão cultural entre pais e filhos: uma daschaves do processo de imigração. Psic. Clin. Rio de Janeiro, vol. 21, n. 2, 2009.

ELIAS, Norbert. Os estabelecidos e os outsiders. Rio de Janeiro, Zahar, 2000.

MARTINE, George. A globalização inacabada. Migrações internacionais e pobreza no século 21.In: São Paulo em Perspectiva, São Paulo, vol. 19, n. 3, p. 3-22, jul./set.2005.

Ministério do Trabalho – Coordenação Geral de Imigração – CGIg atualizado em 31/03/2104.

SASAKI, Elisa Massae e ASSIS, Gláussia Oliveira. O. Teorias das migrações internacionais. XIINacional da ABEP. Caxambu, 2000. Disponível em: http://www.webartigos.com/artigos/abordagens-teoricas-sobre-migracoes/47805/#ixzz3C0xzuIy8 Acesso feito em 30/07/2014.

SAYAD, Abdelmalek. La doble ausencia. De las ilusiones del emigrado a los padecimentos delinmigrado. Barcelona, Anthropos, 2010.

Secretaria Municipal de Ensino de São Paulo Sistema EOL Data Base 31/07/2014.

Published

2014-12-18

Issue

Section

Dossiê Amazônia

How to Cite

Rodrigues, L. M. O., Soares, C. de F. e, Miyahira, E., Cunha, M., & Molinari, S. G. S. (2014). Contemporary migration and education. Cadernos CERU, 25(1), 225-240. https://doi.org/10.11606/issn.2595-2536.v25i1p225-240