Lip sync for your theory
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p80-93Keywords:
Circulation of meanings, Dispositif/dubbing, Communication theory, EpistemologyAbstract
This article discusses dubbing as a dispositif in communication theory education, considering possibilities, limits and gaps. Based on pedagogical experiences in the classroom in undergraduate courses, this paper aims to understand questions of praxis, circulation of meanings, remix and the very communication/circulation of communication theories beyond the academic field, in a movement between “epistemologizing pop culture” and “popularizing epistemology”.
Downloads
References
BACCEGA, Maria Aparecida. Do mundo editado à construção do mundo. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 8, 1994.
BOURDIEU, Pierre. Meditações pascalianas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
BUZATO, Marcelo. et al. Remix, mashup, paródia e companhia: por uma taxonomia multidimensional da trantextualidade na cultura digital. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 13, n. 4, p. 1203, 2013.
CHAGAS, Viktor. A febre dos memes de política. Famecos, Porto Alegre, v. 25, n. 1,, 2018.
CITELLI, Adilson. Comunicação e educação: a linguagem em movimento. São Paulo: Ed. Senac, 2000
CITELLI, Adilson; COSTA, Cristina (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011
DALMONTE, Edson. Novos cenários comunicacionais no contexto das mídias interativas: o espalhamento midiático. Famecos, Porto Alegre, v. 2, n. 17, p. 105, 2015.
FERRAZ, Luiz Marcelo Robalinho. A modelização como ferramenta complementar no ensino de Teoria da Comunicação. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 23, n. 1, 2018.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. O dispositivo pedagógico da mídia: modos de educar na (e pela) TV. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 28, n. 1, p. 151-162, 2002.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação?. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
GENETTE, Gérard. Seuls. Paris: Éditions du Seuil, 1987.
HJELMSLEV, Louis. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo: Perspectiva, 1975.
KELLNER, Douglas; KIM, Gooyong. YouTube, critical pedagogy, and media activism. The Review of Education, Pedagogy, and Cultural Studies, Abingdon, v. 32, n. 1, p. 3-36, 2010
LEMOS, André. Ciber-cultura-remix. Apresentação proferida na mesa “Redes: criação e reconfiguração”, do Seminário “Sentidos e Processos”. São Paulo: Itaú Cultural, 2005, p. 5.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2001.
MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. Campinas: Ed. Pontes, 1997.
MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1995.
MARTINI, Rafael. Educação e comunicação em ambiente associativo: web site como um dispositivo de educomunicação. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado de Santa Catarina, 2009.
MARTINO, Luís Mauro Sá. A disciplinarização da Epistemologia no ensino da (s) Teoria (s) da Comunicação. Intexto, Porto Alegre, n. 29, p. 1-17, 2013.
NAVAS, Eduardo. Regressive and reflexive mashups in sampling culture. In: SONVILLA-WEISS, Stefan (org.). Mashup cultures. New York: Springer, 2010. p. 157-177.
OLIVEIRA, Thaiane. Midiatização da Ciência: reconfiguração do paradigma da comunicação científica e do trabalho acadêmico na era digital. MATRIZes, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 103, 2018.
PERAYA, Daniel. O ciberespaço: um dispositivo de comunicação e de formação midiatizada. In: ALAVA, Séraphin (org.) Ciberespaço e formações abertas: rumo a novas práticas educacionais?. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 25-52.
RUSSI-DUARTE, Pedro. Por que ensinar teoria (da comunicação)?. In: INTERCOM, 10., Caxias do Sul. Anais […]. Caxias do Sul: UCS, 2010.
SILVERSTONE, Roger. Por que estudar a mídia?. São Paulo: Loyola, 2002. p. 35.
SOARES, Ismar de Oliveira. Gestão comunicativa e educação: caminhos da educomunicação. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 23, p. 24, 2002.
STREET, John. Politics and popular culture. London: Temple, 1997.
VIEIRA PINTO, Álvaro. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
WOODCOCK, Jamie. Marx at the arcade: consoles, controllers, and class struggle. London: Haymarket, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rafael Grohmann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.