Piagetian contributions to journalism education

Authors

  • Rodrigo Pelegrini Ratier Faculdade Cásper Líbero

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p107-118

Keywords:

Constructivism, Piaget, Journalism teaching, Genetic epistemology, Active learning

Abstract

The article aims to present contributions of Jean Piaget’s thought to the teaching of journalism. It focuses on the active nature of the student in the construction of knowledge, as recommended by the National Curriculum Guidelines for the Journalism Course (MEC / CNE, 2013), and the importance of cognitive conflict, the value of error and the knowledge about how learning is constructed. Although Piaget did not conceive a pedagogical methodology, adaptations, appropriations, reflections and new theorizations about the precepts of his genetic epistemology can offer approaches to constructivist teaching and learning processes. In this paper, a dialogue is elaborated between the DCNs and the didactic models of Piagetian inspiration proposed by Gruber and Vonèche (1977) and updated by Macedo (2012).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rodrigo Pelegrini Ratier, Faculdade Cásper Líbero

    Professor do curso de jornalismo da Faculdade Cásper Líbero (SP). Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (FE-USP). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Práticas de Socialização Contemporâneas (GPS-FEUSP).

References

ABRAMO, Perseu. Jornalismo: profissão específica ou atividade geral? Folha de S.Paulo, São Paulo, 2 out. 1987. Disponível em: https://www.lainsignia.org/2001/junio/cul_054.htm. Acesso em: 1 ago. 2020.

BARTELMEBS, Roberta Chiesa. Psicogênese e história das ciências: elementos para uma epistemologia construtivista. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 16, n. 2, p. 147-165, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 1, de 27 de setembro de 2013. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Jornalismo, bacharelado, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 26, 27 set. 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14242-rces001-13&category_slug=setembro-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 1 ago. 2020.

GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. 4. ed. São Paulo: Ática, 1996.

GRUBER, Howard E.; VONÈCHE, J. Jacques. The essential Piaget. London: Routledge: Kegan Paul, 1977.

LOURENÇO, Orlando; MACHADO, Armando. In defense of Piaget’s theory: a reply to 10 common criticisms. Psychological Review, [s. l.], v. 103, n. 1, p. 143-164, 1996.

MACEDO, Lino de. Los sujetos de Piaget y su educación. In: MADRUGA GARCÍA, Juan Antonio. Construyendo mentes. Ensaios en homenaje a Juan Delval. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distância, 2012. p. 275-290.

MACEDO, Lino. A perspectiva de Jean Piaget. São Paulo: FDE, 1994.

MEDITSCH, Eduardo. Novas e velhas tendências: os dilemas do ensino de jornalismo na sociedade da informação. Revista Brasileira de Ensino de Jornalismo, Brasília, DF, v. 1, n. 1, p. 179-201, 2007.

PIAGET, Jean. Foreword. In: GRUBER, Howard E.; VONÈCHE, J. Jacques. The essential Piaget. London: Routledge: Kegan Paul, 1977. p. xi-xii.

PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1985.

PIAGET, Jean. Para onde vai a educação? 10. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1988.

PIAGET, Jean. Epistemologia genética. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

PIAGET, Jean; GARCIA, Rolando. Psicogênese e história das ciências. Petrópolis: Vozes, 2011.

ROCHA, Heitor Costa Lima da; MELO, Maria Cecília Mendonça. A dimensão educativa do jornalismo construtivista: epistemologia, naturalização e mudança social. Estudos em Comunicação, Covilhã, n. 16, p. 89-110, 2014.

SANCHIS, Isabelle de Paiva; MAHFOUD, Miguel. Construtivismo: desdobramentos teóricos e no campo da educação. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 4, n. 1, p. 18-33, 2010.

VIGOTSKY, Lev S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

2021-07-15

How to Cite

Ratier, R. P. (2021). Piagetian contributions to journalism education. Comunicação & Educação, 26(1), 107-118. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p107-118