Discussions on Teacher Education, Language and Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p179-191

Keywords:

Educommunication, Language and technologies, Distance education, Education and communication, Teacher education

Abstract

This article aims to discuss the changes that a module in the undergraduate program in Letras at Unicamp underwent due to social distancing and Remote Emergency Classes, both imposed by the world’s pandemic in 2020. The module named “Language and Technologies” already had an important component related to communication and its importance in teaching. However, the new situation led to the strengthening of these themes, given the pressing need for students to interact in the new context that had arisen. By discussing the course, its objectives and the changes made to adapt it to this new context, we reflect upon the course results and the methodological processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rodrigo Esteves de Lima-Lopes, Universidade Estadual de Campinas

    Professor da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Doutor em Linguística Aplicada pela mesma instituição. Líder do Grupo MiDiTeS.

  • Marco Túlio Câmara, Universidade Estadual de Campinas

    Doutorando em Linguística Aplicada na Unicamp, bolsista CNPq, mestre em Estudos de Linguagens pelo Cefet-MG e jornalista pela UFV. Integrante do grupo MíDiTeS e CRIAB.

  • Maria Luiza Tápias Oliveira, Universidade Estadual de Campinas

    Graduada em Letras pela Unicamp. Desenvolve pesquisa nas áreas de Linguagem e Tecnologia, Análise de Obras em Arte Sequencial e Português como LE/LA.

References

AMIEL, Tel. Educação aberta: configurando ambientes, práticas e recursos educacionais. In: SANTANA, Bianca; ROSSINI, Carolina; PRETTO, Nelson De Luca (org.). Recursos educacionais abertos: práticas colaborativas políticas públicas. Salvador: Edufba, 2012.

ASSIS, Leandro Marlon Barbosa; FARBIARZ, Alexandre. Conectar ou desconectar. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 23, n. 2, p. 21-33, 2018.

BRIDLE, James. A nova idade das trevas: a tecnologia e o fim do futuro. São Paulo: Todavia, 2019.

BUCKINGHAM, David. A evolução da educação midiática no Reino Unido: algumas lições da história. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 21, n. 1, p. 73-84, 2016.

BUCKINGHAM, David. Media education: literacy, learning, and contemporary culture. Cambridge: Polity Press, 2003.

BUCKINGHAM, David. Precisamos realmente de educação para os meios?. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 41-60, 2012.

BUZATO, Marcelo El Khouri. Data sotrytelling e a datificação de tudo: um gênero bastardo de mãe narrativa e pai banco de dados. In: LIMA-LOPES, Rodrigo Esteves de; BUZATO, Marcelo El Khouri (org.). Gênero reloading. Campinas: Pontes, 2018. p. 95-124.

CHOMSKY, Noam. Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge/Mass: M.I.T. Press, 1969.

CITELLI, Adilson. Comunicação e educação: a linguagem em movimento. São Paulo: Editora Senac, 1999.

CITELLI, Adilson; SOARES, Ismar de Oliveira; LOPES, Maria Immacolata Vassallo de. Educomunicação: referências para uma construção metodológica. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 12-25, 2019.

COSTA, Maria Cristina Castilho; ROMANINI, Vinícius. A educomunicação na batalha contra as fake news. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 66-77, 2019.

FLUSSER, Vilém. Língua e realidade. São Paulo: Annablume, 2007.

FLUSSER, Vilém. O mundo codificado. São Paulo: Cosac Naif, 2007.

FRAU-MEIGS, Divina. Transletramento: operar a transição digital e o domínio das culturas da informação. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 61-73, 2014.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação?. São Paulo: Paz & Terra, 2006.

GABARDO, Maristella. Derrubando os muros: por que a escola brasileira deveria conhecer os usos da mídia feitos pelos adolescentes?. In: LIMA-LOPES, Rodrigo Esteves de; GABARDO, Maristella (org.). Horizontes em tecnologia, ensino e sociedade: diálogos interdisciplinares em linguística aplicada. Curitiba: Editora do IFPR, 2021. p. 35-54.

HALLIDAY, Michael. Language as social semiotic: the social interpretation of language and meaning. London: University Park Press, 1978.

KRESS, Gunther. Against Arbitrariness: the social production of the sign as a foundational issue in critical discourse analysis. Discourse & Society, Thousand Oaks, v. 4, n. 2, p. 169-191, 1993.

LASSALVIA, Catia Silene Camara. Aprendizagem ao longo da vida: entre a metonímia neoliberal e as trajetórias. In: LIMA-LOPES, Rodrigo Esteves de; GABARDO, Maristella (org.). Horizontes em tecnologia, ensino e sociedade: diálogos interdisciplinares em linguística aplicada. Curitiba: Editora do IFPR, 2021, p. 55-68.

LÉVY, Pierre. Os três tempos do espírito: a oralidade primária, a escrita e a informática. In: LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. São Paulo: Editora 34, 1997. p. 46-81.

LIMA-LOPES, Rodrigo Esteves de. Apontamentos sobre mídias digitais: qual caminho para o Gênero 2.0? In: LIMA-LOPES, R. E. de; BUZATO, Marcelo El Khouri (org.). Gênero Reloading. Campinas: Pontes, 2018. p. 14-41.

LIMA-LOPES, Rodrigo Esteves de. Mídia e comunicação: reflexões e possibilidades para o ensino e aprendizagem de línguas. In: CONGRESSO IBERCOM 2017: COMUNICAÇÃO, DIVERSIDADE E TOLERÂNCIA, 15., 2018, São Paulo. Anais […]. São Paulo: ECA-USP, 2018. p. 1463-1480.

LIMA-LOPES, Rodrigo Esteves de. Multimodalidade, ensino de línguas e formação de professores: uma experiência em educação para os meios. Travessias Interativas, São Cristóvão, v. 16, n. 2, p. 29-48, 2018.

LIMA-LOPES, Rodrigo Esteves de.; CÂMARA, Marco Túlio. Arco-íris na cruz: a multimodalidade no midiativismo em vídeos no YouTube. Policromias, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 97-121, 2019.

LYONS, John. Semantics: volume 1. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.

MARTINEC, Radan. Nascent and mature uses of a semiotic system: the case of image-text relations. Visual Communication, Thousand Oaks, v. 12, n. 2, p. 147-172, 2013.

MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres (org.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: [S. n.], 2015.

O’HALLORAN, Kay L. Visual semiosis in film. In: O’HALLORAN, Kay L. (org.). Multimodal discourse analysis: systemic-functional perspectives. London: Continuum, 2004.

SCOLARI, Carlos Alberto. Ecología de los medios: entornos, evoluciones e interpretaciones. Barcelona: Gedisa, 2015.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p. 143-160, 2002.

VALENTE, José Armando. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, n. spe4, p. 79-97, 2014.

Published

2021-07-15

How to Cite

Lima-Lopes, R. E. de, Câmara, M. T., & Oliveira, M. L. T. (2021). Discussions on Teacher Education, Language and Technologies. Comunicação & Educação, 26(1), 179-191. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p179-191

Funding data