A abertura política através dos filmes de Os Trapalhões na década de 1980

Authors

  • Maria Ignes Carlos Magno Universidade Anhembi Morumbi
  • André Gustavo de Paula Eduardo Universidade Anhembi Morumbi
  • Felipe Abramovictz Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p192-208

Keywords:

Brazilian cinema, Political open, Os Trapalhões, Redemocratization

Abstract

The presence of political and social elements within the filmography of the comedian troupe Os Trapalhões is discussed in this article, especially in three works filmed during the1980s that carry allusions and even critical motives – although permeated by ambiguities – on the process of Political Open, in which Brazil was leaving the military period towards redemocratization. Therefore, we will reflect on three very particular cases amidst the films starred by the group: Os Saltimbancos Trapalhões (1981), Os Trapalhões na Serra Pelada (1982), both directed by JB Tanko, and Os Trapalhões e o Mágico de Oróz (Dedé Santana and Victor Lustosa, 1984).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Ignes Carlos Magno, Universidade Anhembi Morumbi

    Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP) e professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi.

  • André Gustavo de Paula Eduardo, Universidade Anhembi Morumbi

    Doutorando em Comunicação pela Universidade Anhembi Morumbi e Mestre em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp).

  • Felipe Abramovictz, Universidade Anhembi Morumbi

    Mestre pelo Programa de Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi – UAM/SP. Bacharel em Comunicação e Multimeios pela PUC-SP.

References

CAMPOS, Nivalda Aparecida. A grande seca de 1979 a 1983: um estudo de caso das ações do governo federal em duas sub-regiões do estado do Ceará (Sertão Central e Sertão de Inhamuns). 2004. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/1484/DissNAC.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 5 ago. 2020.

CARRICO, André. Os Trapalhões no Reino da Academia: revista, rádio e circo na poética trapalhônica. 2013. Tese (Doutorado em Artes) – Unicamp, Campinas.

COLOMBO, Luciléia. A Sudene e a mudança institucional no regime militar. Cadernos do Desenvolvimento, Rio de Janeiro, v. 8, n. 13, p. 153-175, 2013. Disponível em: http://www.cadernosdodesenvolvimento.org.br/ojs-2.4.8/index.php/cdes/article/view/142/143. Acesso em: 18 out. 2020.

MELO, João Batista. Lanterna mágica: infância e cinema infantil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

MOURA, Salvador Tavares de. Serra Pelada: experiência, memórias e disputas. 2008. Dissertação (Mestrado em História) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13071. Acesso em: 19 set. 2020.

RAMOS, José Mario Ortiz. Cinema, televisão e publicidade: cultura popular de massa no Brasil nos anos 1970-1980. São Paulo: Annablume: 2004.

SCHVARZMAN, Sheila. Humberto Mauro e as imagens do Brasil. São Paulo: Unesp, 2004.

Published

2021-07-15

How to Cite

Magno, M. I. C., Eduardo, A. G. de P., & Abramovictz, F. (2021). A abertura política através dos filmes de Os Trapalhões na década de 1980. Comunicação & Educação, 26(1), 192-208. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p192-208