Roland Barthes in front of the photographic sign

Authors

  • Leda Tenório da Motta Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Rodrigo Fontanari Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v17i1p31-37

Keywords:

Roland Barthes, photography, puctum, studium, aesthitics.

Abstract

In The camera lucida, Roland Barthes forms a critical reflection on photography. In this work, the semiotician denouncing the myths of the photograph is the poet of haunting images to an invitation
to the difficult task of recognizing the natural riches that may be perpetuated in a photographic image. I fear there another look toward the imaging techniques, and other than that coming from the well-thinking tradition, with his veto of the simulacra. We played with the hypothesis that the theses of the camera clearly benefit from being perceived as a sui generis thinking about the photographic sign.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leda Tenório da Motta, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
    Professora do Programa de Pós-Graduação em  Comunicação e Semiótica da PUC/SP. Crítica literária e tradutora. Publicou, entre outros, Proust: a violência sutil do riso (Perspectiva, 2007), obra vencedora do Prêmio Jabuti 2008, na categoria Teoria/Crítica literária.
  • Rodrigo Fontanari, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da PUC/SP. Pesquisador bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo, com Estágio de Pesquisa no Centre Roland Barthes da Université de Paris VII – Denis Diderot.

Published

2012-06-30

How to Cite

Motta, L. T. da, & Fontanari, R. (2012). Roland Barthes in front of the photographic sign. Comunicação & Educação, 17(1), 31-37. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v17i1p31-37