Can directed credit to investment exacerbate fiscal dominance?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/0101-41614933cck

Keywords:

Fiscal dominance, Directed credit, DSGE models

Abstract

This paper analyzes whether the use of directed (subsidized) investment credit can aggravate
fiscal dominance. For this, we use a new-Keynesian model with subsidy in the acquisition of
capital goods to firm producing capital goods. The results show that the increase in subsidy
forces the government to use inflationary tax to adjust its budget (fiscal dominance), but this
effect is very short term, following a sharp cut in current government spending, adjusting the
primary surplus leading to the economy recession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Celso José Costa Junior, Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Professor. Universidade Estadual de Ponta Grossa

References

Bacha, E. L. 2010. Além da Tríade: Há como reduzir os juros? Texto para Discussão nº 17. Rio de Janeiro: IEPT/Casa das Garças, Setembro de 2010.

Bassetto, M. 2008. Fiscal theory of the price level. The New Palgrave Dictionary of Economics.

Blanchard, O. 2004. Fiscal dominance and inflation targeting: lessons from Brazil (No. w10389). National Bureau of Economic Research.

Blanchard, O., Dell’Ariccia, G., e Mauro, P. 2010. Rethinking macroeconomic policy. Journal of Money, Credit and Banking 42(s1): 199-215.

Bonomo, M. ; Brito, R. D. ; Lazzarini, S. G. . 2018. Crédito direcionado e financiamento do desenvolvimento. In: João Alberto de Negri; Bruno César Araújo; Ricardo Bacelette. (Org.). Desafios da Nação. 1ed.Brasilia: IPEA 1: 629-661.

Calvo, G. A. 1983. Staggered prices in a utility-maximizing framework. Journal of monetary Economics 12(3): 383-398.

Carlstrom, C. T., e Fuerst, T. S. 1995. Interest rate rules vs. money growth rules a welfare comparison in a cash-in-advance economy. Journal of Monetary Economics 36(2): 247-267.

Cavalcanti, M. A. F. H., e Vereda, L. 2010. Propriedades dinâmicas de um modelo DSGE com parametrizações alternativas para o Brasil. Ipea, Texto para Discussão, n 1588.

Christiano, L. J., e Fitzgerald, T. J. 2000. Understanding the fiscal theory of the price level (No. w7668). National bureau of economic research.

Cochrane, J. H. 1998. A frictionless view of US inflation. NBER macroeconomics annual 13: 323-384.

Cochrane, J. H. 2001. Long‐Term Debt and Optimal Policy in the Fiscal Theory of the Price Level. Econometrica 69(1): 69-116.

Cooley, T. F., Quadrini, V. 1999. A neoclassical model of the Phillips curve relation. Journal of Monetary Economics 44(2): 165-193.

DAE. 2014. A atuação do BNDES compromete a eficácia da Política Monetária? Departamento de Acompanhamento Econômico - BNDES. n.1, 2014. Disponível em:https://web.bndes.gov.br/bib/jspui/handle/1408/2577. Acessado em: 21/10/2017

de Bolle, M. 2015. Do public development banks hurt growth? Evidence from Brazil. Peterson Institute for International Economics, Policy Brief PB 15(16): 1-15.

de Castro, M. R., Gouvea, S. N., Minella, A., Santos, R., e Souza-Sobrinho, N. F. 2011. SAMBA: Stochastic analytical model with a bayesian approach. Brazilian Review of Econometrics 35(2): 103-170.

de Menezes Barboza, R. 2015. Taxa de juros e mecanismos de transmissão da política monetária no Brasil. Revista de Economia Política 35(1): 133-155.

Dixit, A. K., e Stiglitz, J. E. 1977. Monopolistic competition and optimum product diversity. The American Economic Review 67(3): 297-308.

Favero, C. A., e Giavazzi, F. 2003. Targeting inflation when debt and risk premia are high: lessons from Brazil. IPEA, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada.

Ferreira, G., e Colbano, F. S. 2012. Taxa de juros real de equilíbrio para o brasil. Texto para discussão do Tesouro Nacional, n. 1, Brasília: STN.

Fry, M. J. 1993. The fiscal abuse of central banks, IMF Working Papers, no 93/58.

Fuerst, T. S. 1992. Liquidity, loanable funds, and real activity. Journal of monetary economics 29(1): 3-24.

Gadelha, S. R e Divino, J. A. 2009. Dominância fiscal ou dominância monetária no Brasil? Uma análise de causalidade. Revista Economia Aplicada 12(4): 659-675.

Kocherlakota, N., e Phelan, C. 1999. Explaining the fiscal theory of the price level. Federal Reserve Bank of Minneapolis. Quarterly Review-Federal Reserve Bank of Minneapolis 23(4): 14.

Leeper, E. M. 1991. Equilibria under ‘active’and ‘passive’monetary and fiscal policies. Journal of monetary Economics 27(1): 129-147.

Leeper, E. M. 2009. Anchors away: how fiscal policy can undermine the Taylor principle (No. w15514). National Bureau of Economic Research.

Nunes, A. F. N. d., Portugal, M. S. 2009. Política fiscal e monetária ativas e passivas: uma análise para o Brasil pós-metas de inflação, In: ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA, 37., 2009, Foz do Iguaçu. [Anais...]. Niterói: Anpec, 2009. Disponível em: <http://www.anpec.org.br/encontro2009/inscricao.on/arquivos/354-e7928f5f43bf5c15ad9f98b18917a45f.pdf>. Acesso em: 14 nov. 2017.

Rezende Rocha, R., e Saldanha, F. 1995. Fiscal and quasi-fiscal deficits, nominal and real: measurement and policy issues. Revista Brasileira de Economia 49(3): 431-466.

Rocha, F. e Silva, E. (2004). Teoria fiscal do nível e preços: Um teste para a economia brasileira no período 1966-2000. Pesquisa e Planejamento Econômico, 34:419–435.

Salvador, P. I. C. A. 2017. O efeito crowding-out via BNDES no mercado brasileiro, no século XXI. Revista Espacios 38(61): 8-27.

Sargent, T., e Wallace, N. 1981. Some unpleasant monetarist arithmetic. Quartely Review, Federal Reserve Bank of Minneapolis, 1-17.

Secretaria de Planejamento e Assuntos Econômicos. Mercado de Crédito no Brasil (2017). 69 slides. Disponível em < http://www.planejamento.gov.br/publicacoes/estudos-economicos/panmacro

Segura-Ubiergo, M. A. 2012. The puzzle of Brazil’s high interest rates (No. 12-62). International Monetary Fund.

Selowsky, M. 1989. Preconditions Necessary for the Recovery of Latin America Growth. In The World Economic Forum, Genebra.

Smets, F., e Wouters, R. 2003. An estimated dynamic stochastic general equilibrium model of the euro area. Journal of the European economic association 1(5): 1123-1175.

Smets, F., e Wouters, R. 2007. Shocks and frictions in US business cycles: A Bayesian DSGE approach. American economic review 97(3): 586-606.

Stiglitz, J. E. 1993. The role of the state in financial markets. The World Bank Economic Review, 19-52.

STN. 2016. Manual de Estatísticas Fiscais do Boletim Resultado do Tesouro Nacional. Disponível em:< http://www.tesouro.fazenda.gov.br/documents/10180/246449/

Manual+de+Estat%C3%ADsticas+do+Boletim+Resultado+do+Tesouro+Nacional.pdf

/d760b0b0-a98a-4f44-ae61-29e2af77f3ba>. Acesso em: 21 de nov. 2017.

Taylor, J. B. 1993. Discretion versus policy rules in practice. In Carnegie-Rochester Conference Series on Public Policy 39: 195-214).

Woodford, M. 1994. Monetary policy and price level determinacy in a cash-in-advance economy. Economic theory 4(3): 345-380.

Woodford, M.1995. Price Level Determinacy Without Control of a Monetary Aggregate (No. 5204). National Bureau of Economic Research, Inc.

Woodford, M.1996. Control of the Public Debt: A Requirement for Price Stability? (No. 5684). National Bureau of Economic Research, Inc.

Woodford, M. 2001. Fiscal requirements for price stability. Journal of Money, Credit, and Banking 33(3): 669.

Published

30-09-2019

Issue

Section

Articles

How to Cite

Costa Junior, C. J., & Marques Junior, K. (2019). Can directed credit to investment exacerbate fiscal dominance?. Estudos Econômicos (São Paulo), 49(3), 501-538. https://doi.org/10.1590/0101-41614933cck