Do school libraries and reading rooms matter for student learning?

Authors

  • Cecília Coutinho de Miranda Universidade Federal de Minas Gerais
  • Daniel Santos Braga Universidade do Estado de Minas
  • Ana Paula Campos Cavalcanti Centro Universitário Newton Paiva

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248242158por

Keywords:

School library, Reading room, Reading proficiency, Educational Assessment

Abstract

The article discusses the relationship between the existence and use of school spaces for reading practices and the performance in reading proficiency exams of students from public and private schools in Brazil. In this work, reading spaces are understood as school libraries and reading rooms. The results of the 2017 Basic Education Assessment System of students in the 9th year of elementary school were used. Based on these data and through a factor analysis, an indicator of reading spaces was elaborated. From this indicator, descriptive and inferential statistics were realized, demonstrating the relevance of the construct. The established assumption is that the existence of school resources alone is not a sufficient condition to guarantee learning, also depending on the pedagogical work in these spaces and their conditions of use. The findings indicate an association between the existence and use of reading spaces in schools with better results obtained by students in terms of reading proficiency. The results also point out that reading spaces have more repercussions in schools of lower socioeconomic level, in which the existence of school resources, associated with proper use, become advantages in terms of learning for students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERNAZ, Ângela; FERREIRA, Francisco H. G.; FRANCO, Creso. A escola importa? Determinantes da eficiência e equidade no ensino fundamental brasileiro. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 23, p. 453-476, 2002.

ALVES, André Luiz. A biblioteca escolar como ambiente social na formação do leitor. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 5, n. 1, p. 81-94, out. 2016.

ALVES, Maria Teresa Gonzaga; FRANCO, Creso. A pesquisa em eficácia escolar no Brasil: evidências sobre o efeito das escolas e fatores associados à eficácia escolar. In: BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco. Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: UFMG, 2008. p. 482-500.

ALVES, Maria Teresa Gonzaga; SOARES, José Francisco. As pesquisas sobre o efeito das escolas: contribuições metodológicas para a Sociologia da Educação. Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 22, n. 2, p. 435-473, maio/ago. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/se/v22n2/07.pdf Acesso em: 23 abr. 2021.

» https://www.scielo.br/pdf/se/v22n2/07.pdf

BARBOSA, Maria Eugênia Ferrão; FERNANDES, Cristiano. A escola brasileira faz diferença? Uma investigação dos efeitos da escola na proficiência em matemática dos alunos da 4ª série. In: FRANCO, Creso (org.). Promoção, ciclos e avaliação educacional. Porto Alegre: ArtMed, 2001. p. 155-172.

BARRETO, Angela Maria.Os espaços de leitura. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 41-53, 2007. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v12i1p41-53

» https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v12i1p41-53

BRASIL. Lei n° 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do País, 2010. Brasília, DF: [s. n.], 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.htm Acesso em: 23 abr. 2021.

» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.htm

BRASIL. Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências, 2014. Brasília, DF: [s. n.], 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm Acesso em: 23 abr. 2021.

» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm

BRASIL. INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Escalas de proficiência do SAEB. Brasília, DF: INEP, 2020a.

BRASIL. INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matrizes de referência de língua portuguesa e matemática do SAEB: documento de referência do ano de 2001. Brasília: INEP, 2020b.

BRIDON, Janete; NEITZEL, Adair de Aguiar. Competências leitoras no SAEB: qualidade da leitura na educação básica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 437-462, abr./jun. 2014.

BROOKE, Nigel (org.). Marcos históricos na reforma da educação. Belo Horizonte: Fino Traço, 2012. (Edvcere; 19).

BROOKE, Nigel; SOARES, José Francisco. Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias. Belo Horizonte: UFMG, 2008.

BROOKOVER, Wilbur et al. Schools, social systems and student achievement: schools can make a difference. New York: Praeger, 1979.

CAFIERO, Delaine. Leitura como processo: caderno do formador. Belo Horizonte: Ceale/FaE /UFMG, 2005.

COLEMAN, James S. et al. Equality of educational opportunity. Washington, DC: Government Printing Office, 1966.

COSTA, Enise Cardoso da. A brinquedoteca como estímulo à leitura nos espaços que utilizam o livro como brinquedo. 2017. 74 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Faculdade de Biblioteconomia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

DANCEY, Christine P.; REIDY, John. Estatística sem matemática para psicologia. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso, 2012.

FIGUEIREDO FILHO, Dalson Brito; SILVA JÚNIOR, José Alexandre da. Visão além do alcance: uma introdução à análise fatorial. Opinião Pública, Campinas, v. 16, n. 1, p. 160-185, jun. 2010.

FONSECA, Leda Maria da. Salas de leitura: concepções e prática. 2004. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2004.

FRANCO, Creso; BONAMINO, Alicia. A pesquisa sobre características de escolas eficazes no Brasil: breve revisão dos principais achados e alguns problemas em aberto. Educação On-line, Rio de Janeiro, v. 1, p. 1-13, 2005.

GOMES, Adailda; REGIS, André. Desempenho e infraestrutura: mapeamento das escolas públicas da região metropolitana do Rio de Janeiro. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 3., 2012, Zaragoza. Anais... Zaragoza: Anpae, 2012. p. 1-17. (Cadernos Anpae; v. 15).

GONÇALVES, Alexandra Paula da Costa. O papel da biblioteca escolar no desenvolvimento de competências de leitura: estudo de caso. 2017. 128 f. Dissertação (Mestrado em Gestão da Informação e Bibliotecas Escolares) – Departamento de Educação e Ensino a Distância. Mestrado em Gestão da Informação e Bibliotecas Escolares, Universidade Aberta de Portugal, Lisboa, 2017.

HATTIE, John. Visible learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London; New York: Routledge, 2009.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo escolar da educação básica. Brasília, DF: INEP, 2017a. [Microdados]. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/microdados Acesso em: 11 ago. 2020.

» http://portal.inep.gov.br/web/guest/microdados

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sistema de avaliação da educação básica. Brasília, DF: Inep, 2017b. [Microdados]. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/microdados Acesso em: 11 ago. 2020.

» http://portal.inep.gov.br/web/guest/microdados

JANNUZZI, Paulo de Martino. Indicadores sociais no Brasil: conceitos, fontes de dados e aplicações. 5. ed. Campinas: Alínea, 2012.

KARINO, Camila Akemi; LAROS, Jacob Arie. Estudos brasileiros sobre eficácia escolar: uma revisão de literatura. Examen, Brasília, DF, v. 1, n. 1, p. 1-32, set. 2017.

KATO, Mary. O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

LEE, Valerie E.; BRYK, Anthony S.; SMITH, Julia B. The organization of effective secondary schools. Review of Research in Education, Washington, DC., v. 19, p. 171-267, 1993.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

MATOS, Daniel Abud Seabra; RODRIGUES, Erica Castilho. Indicadores educacionais e contexto escolar: uma análise das metas do Ideb. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 66, p. 662-688, set./dez. 2016. https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4012

» https://doi.org/10.18222/eae.v27i66.4012

PAIS, Maria Paula Marques B. C. A escola e os ambientes de leitura: concepção, percepção, motivação e emoção no contexto físico da aula e da biblioteca escolar. 2011. 281 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Católica Portuguesa, Lisboa, 2011.

RIANI, Juliana de Lucena R.; RIOS-NETO, Eduardo Luiz G. Impacto dos fatores familiares, escolares e comunitários na quantidade e qualidade do ensino no Estado de Minas Gerais. In: SEMINÁRIO SOBRE A ECONOMIA MINEIRA, 11., 2004, Diamantina. Anais... Diamantina: Cedeplar/UFMG, 2004. p. 1-22.

SAMMONS, Pam; HILLMAN, Josh; MORTIMORE, Peter. Key characteristics of effective schools: a review of school effectiveness research. London: Institute of Education: University of London, 1995.

SÁTYRO, Natália; SOARES, Sergei. A infraestrutura das escolas brasileiras de ensino fundamental: um estudo com base nos censos escolares de 1997 a 2005. Brasília, DF: Ipea, 2007. (Texto para discussão; nº 1267).

SOARES, José Francisco. Melhoria do desempenho cognitivo dos alunos do ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 130, p. 135-160, 2007.

SOARES, José Francisco; CÉSAR, Cibele Comini; MAMBRINI, Juliana Vaz de Melo. Determinantes de desempenho dos alunos do ensino básico brasileiro: evidências do SAEB de 1997. In: FRANCO, Creso (org.). Avaliação, ciclos e promoção na educação. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 121-154.

SOARES, José Francisco et al. Exclusão intraescolar nas escolas públicas brasileiras: um estudo com dados da Prova Brasil 2005, 2007 e 2009. Brasília, DF: Unesco, 2012. Debates ED, n. 4.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 2014. E-Book.

UNESCO. Qualidade da infraestrutura das escolas públicas do ensino fundamental no Brasil: indicadores com dados públicos e tendências de 2013, 2015 e 2017. Brasília, DF: Unesco, 2019.

Published

2022-10-03

How to Cite

Do school libraries and reading rooms matter for student learning?. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e212158. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248242158por