Supervised practice in history courses: a study about Brazil/Portugal

Authors

  • Marisa Noda Universidade Estadual do Norte do Paraná
  • Maria Glória Parra Santos Solé Universidade do Minho
  • Marlene Cainelli Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248244825port

Keywords:

Supervised practice, Teacher training, History teacher

Abstract

The study presented in this article was carried out in 2019 with students from the third year of the History course at the State University of Londrina/Paraná/Brazil, and the students from the Master’s Degree in History Teaching at the University of Minho, in the city of Braga in Portugal, and addressed the meaning of the Supervised Practice for the training of History teachers. The discipline is formed within the field of dialogue between the epistemology of History and teaching procedures based on the science of History. In this text, we chose to explore a questionnaire applied to the two realities with questions that face the meaning of History, of being a History teacher and the experience lived during the implementation of teaching projects in the regencies carried out within public schools in both countries. The research in both institutions took place for two main reasons: first, because we consider that in these institutions there is an improvement in the training of History teachers, translated into a model of Supervised Practice with avant-garde characteristics, whose accomplishment is reflected in research that provokes the perception of the importance of supervised educational practices, and, second, because the experiences translated in the interviews will help understanding this moment as an essential epistemological basis for teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARCA, Isabel. A educação histórica numa sociedade aberta. Currículo sem Fronteiras, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 5-9, 2007.

BARCA, Isabel. Aula oficina: do projeto à avaliação. In: JORNADA INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO HISTÓRICA. 4., 2004, Braga. Anais […]. Braga: Universidade do Minho, 2004. p. 131-144.

GAGO, Marília. Ser professor de história na paleta de cores de um profissionalismo complexo. Revista Ibero-Americana de Educação Histórica, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 107-125, 2018.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Decreto-Lei n. 43 de 22 de fevereiro de 2007. Diário da República, Lisboa, série 1, n. 38, p. 1320-1328, 22 fev. 2007.

RAMOS, Márcia; CAINELLI, Marlene. A formação de professores e o estágio supervisionado na licenciatura em História: uma experiência na Universidade Estadual de Londrina. In: CAINELLI, Marlene; SILVA, Ileizi Fiorelli. O estágio na licenciatura: a formação de professores e a experiência interdisciplinar na Universidade Estadual de Londrina. Londrina: UEL, 2009. p. 145-163.

RÜSEN, Jörn. Teoria da História: uma teoria da história como ciência. Curitiba: UFPR, 2015.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Jörn Rüsen e sua contribuição para a didática da história. Intelligere, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 60-76, 2017.

VIEIRA, Flávia et al. O papel da investigação na prática pedagógica dos mestrados em ensino. In: CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 12., 2013, Braga. Anais […]. Braga: Universidade do Minho, 2013. p. 2641-2655.

Published

2022-10-03

How to Cite

Supervised practice in history courses: a study about Brazil/Portugal. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e244825. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248244825port