Schools, territories and cultural affirmation in urban peripheries in the South of Brazil

Authors

  • Rodrigo Manoel Dias da Silva Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248246918por

Keywords:

Schools, Territories, Urban peripheries, Heritage education

Abstract

This article analyzes the contemporary relationship established between schools and territories based on the experiences of school actors working in urban peripheries in the south of Brazil. Founded on the conceptual category of “urban-educational experiences” inspired by the sociology of experience, the study examines and problematizes the political views and sociocultural logics that are present in the pedagogical action of teachers who teach in primary education in schools located in the state of Rio Grande do Sul. From the methodological viewpoint, data were built from interviews with 66 selected school actors and were complemented with the analysis of institutional documents. As for results, three analytical perspectives were identified: (a) schools as territories of cultural affirmation through pedagogical actions developed by teachers teaching in the early grades of primary education, who mobilize learning about the history and geography of municipal territories, considering urban contexts marked by inequalities, migration and intercultural encounters; (b) schools as active agents in processes of recognition of cultural heritage, particularly in urban contexts where there is no official heritage listing, registration or other similar governmental procedure; and (c) the school’s permeability to cultural practices developed by independent collectives and community associations dedicated to the political-cultural education of students in urban peripheries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Regina. Patrimonialização das diferenças e os novos sujeitos de direito coletivo no Brasil. In: TARDY, Cécile; DODEBEI, Vera (org.). Memória e novos patrimônios. Marseille: Open Edition Press, 2015. p. 67-93.

AGIER, Michel. Do refúgio nasce o gueto: antropologia urbana e política dos espaços precários. In: BIRMAN, Patricia et al. (org.). Dispositivos urbanos e tramas dos viventes: ordens e resistências. Rio de Janeiro: FGV, 2015. p. 33-53.

ALMEIDA, Luana Costa. As desigualdades e o trabalho das escolas: problematizando a relação entre desempenho e localização socioespacial. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 69, p. 361-384, 2017.

APPADURAI, Arjun. La modernidad desbordada: dimensiones culturales de la globalización. Montevidéu: Trilce, 2001.

BARROSO, José João. A emergência do local e os novos modos de regulação das políticas educativas. Educação, Lisboa, n. 12, p. 13-25, 2013.

BECK, Ulrich. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. 2. ed. São Paulo: Ed. 34, 2011.

BRENNER, Neil. A globalização como reterritorialização: o reescalonamento da governança urbana da União Europeia. Cadernos Metrópole, São Paulo, v. 12, n. 24, p. 535-564, 2010.

BRENNER, Neil; SCHMID, Christian. La “era urbana” en debate. Eure, Santiago de Chile, v. 42, n. 127, p. 307-339, 2016.

CANCLINI, Néstor García. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 6. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2006.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 5. ed. São Paulo: Edusp, 2015.

DUBET, François. El declive de la institución: profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Barcelona: Gedisa, 2006.

DUBET, François. Lo que nos une: cómo vivir juntos a partir de un reconocimiento positivo de la diferencia. Buenos Aires: Siglo XXI, 2017.

DUBET, François. Mutações cruzadas: a cidadania e a escola. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 47, p. 289-305, 2011.

DUBET, François. O que é uma escola justa? A escola das oportunidades. São Paulo: Cortez, 2008.

DUBET, François. Por qué preferimos la desigualdad? Buenos Aires: Siglo XXI, 2019.

DUBET, François. Sociologia da experiência. Lisboa: Piaget, 1994.

DUBET, François; MARTUCCELLI, Danilo. A l’école: sociologie de l’experience scolaire. Paris: Seuil, 1996.

FERNANDES, Rane Isaac. Patrimônio cultural: raízes de um trabalho escolar comprometido com o desenvolvimento local. 2015. Dissertação (Mestrado em Sustentabilidade Socioeconômica e Ambiental) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2015.

FORTUNA, Carlos. Cidade e urbanidade. In: FORTUNA, Carlos; LEITE, Rogério Proença (org.). Plural de cidade: novos léxicos urbanos. Coimbra: Almedina, 2009. p. 83-99.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Unesp, 1991.

GORZIZA, Henrique Silva. A Geografia nos documentos curriculares para o exercício da docência nos anos iniciais. 2017. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2017.

HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2019.

HAESBAERT, Rogério. Viver no limite: território e multi/transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. Rio de Janeiro: Bertrand, 2014.

JACQUES, Paola Berenstein. Espetacularização urbana contemporânea. Cadernos PPG-AU/FAUFBA, Salvador, v. 3, esp., p. 23-30, 2004.

JEUDY, Henri Pierre. Reparar: uma nova ideologia cultural e política? In: JEUDY, Henri Pierre; JACQUES, Paola Berenstein (org.). Corpos e cenários urbanos: territórios urbanos e políticas culturais. Salvador: UFBA, 2006. p. 13-24.

KAUFMANN, Jean-Claude. A entrevista compreensiva: um guia para pesquisa de campo. Petrópolis: Vozes, 2013.

LIPMAN, Pauline. A educação e o direito à cidade: a intersecção de políticas urbanas, educação e pobreza. In: APPLE, Michael; BALL, Stephen; GANDIM, Luís Armando (org.). Sociologia da educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 268-279.

MARICATO, Ermínia. As ideias fora do lugar e o lugar fora das ideias: planejamento urbano no Brasil. In: ARANTES, Otília; VAINER, Carlos; MARICATO, Ermínia. A cidade do pensamento único: desmanchando consensos. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 121-192.

MARTUCCELLI, Danilo. Condición adolescente y ciudadanía escolar. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 155-174, 2016.

MARTUCCELLI, Danilo. La individualización como macrosociología de la sociedad singularista. Persona y Sociedad, Santiago de Chile, v. 24, n. 3, p. 9-29, 2010.

MARTUCCELLI, Danilo. Semánticas históricas de la vulnerabilidad. Revista de Estudios Sociales, Bogotá, n. 59, p. 125-133, 2017.

NASCIMENTO, Tainah Mota do; MOREIRA, Alena Ocom. Sou de Caxias, terra do imigrante, a não ser que seja africano: slam como ferramenta pedagógica para a ressignificação do ensino sobre cultura e patrimônio. In: SILVA, Rafel Manoel Dias da (org.). Educação patrimonial: experiências urbano-educativas na Região de Caxias do Sul. Caxias do Sul: UCS, 2020. p. 125-149.

OLIVEIRA, Dalila Andrade; SARAIVA, Ana Maria Alves. A relação entre educação e pobreza: a ascensão dos territórios educativos vulneráveis. ETD, Campinas, v. 17, n. 3, p. 614-632, 2015.

OLIVEIRA, Nicole Magalhães de. Educação de refugiados: a escola como espaço de acolhimento e de interculturalidade. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Pedagogia) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2020.

PEDRO, Joanne Cristina; STECANELA, Nilda. O território educativo na política educacional brasileira: silêncios, ruídos e reverberações. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 14, n. 2, p. 583-600, 2019.

PEREIRA, Verônica Mendes; GOMES, Ana Maria Rabelo. A produção e a circulação da cultura pelas fronteiras da escola indígena Xakriabá. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, p. 1-20, 2019.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.

SASSEN, Saskia. Cities in a world economy. Thousand Oaks: Pine Forge Press, 2006.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. A particularidade do processo de socialização contemporâneo. Tempo Social, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 335-350, 2005.

SETTON, Maria da Graça Jacintho. Socialização e individuação: a busca pelo reconhecimento e a escolha pela educação. São Paulo: Annablume, 2016.

SILVA, Rodrigo Manoel Dias da. Educação, cidadania e agenciamentos formativos nas políticas culturais brasileiras. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 127, p. 397-415, 2014.

SILVA, Rodrigo Manoel Dias da. Educação patrimonial e a dissolução das monoidentidades. Educar em Revista, Curitiba, n. 56, p. 207-224, 2015.

SILVA, Rodrigo Manoel Dias da. Escolas, cidades e seus patrimônios: dinâmicas escolares de patrimonialização cultural. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 44, p. 1-18, 2018.

SILVA, Rodrigo Manoel Dias da. Narrativas identitárias e educação patrimonial no Brasil. Teias, Rio de Janeiro, v. 18, n. 48, p. 17-36, 2017.

SILVA, Rodrigo Manoel Dias da. Políticas socioculturais brasileiras e os interesses formativos do Programa Cultura Viva. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 94, n. 236, p. 249-274, 2013.

SILVA, Rodrigo Manoel Dias (org.). Educação patrimonial: experiências urbano-educativas na Região de Caxias do Sul. Caxias do Sul: UCS, 2020.

SORJ, Bernardo; MARTUCCELLI, Danilo. O desafio latino-americano: coesão social e democracia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

TELLES, Vera da Silva. Cidade: produção de espaços, formas de controle e conflitos. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, v. 46, n. 1, p. 15-41, 2015.

TIRAMONTI, Guillermina. La escuela en la encrucijada del cambio epocal. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 889-910, 2005.

VALECILLO, Zaida García. Como podemos evitar a morte social do patrimônio cultural? Educação patrimonial, uma área emergente. Mouseion, Canoas, n. 23, p. 41-56, 2016.

VAZ, Lilian Fessler. A “culturalização” do planejamento e da cidade: novos modelos? Cadernos PPG-AU/FAUFBA, Salvador, v. 3, esp., p. 31-42, 2004.

WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle. Pesquisa qualitativa em educação: origens e desenvolvimentos. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle. (org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p. 12-27.

YÚDICE, George. Os desafios da diversidade cultural no novo milênio. In: KAUARK, Giuliana; BARROS, José Márcio; MIGUEZ, Paulo (org.). Diversidade cultural: políticas, visibilidades midiáticas e redes. Salvador: UFBA, 2016. p. 59-92. (Cult).

Published

2022-10-18

How to Cite

Schools, territories and cultural affirmation in urban peripheries in the South of Brazil. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e246918. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248246918por