Pesquisa-formação com mini-histórias na educação infantil
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248257250porKeywords:
Mini-stories, Childhood education, Research-formation, Documentation, ExperiencesAbstract
The work discusses actions with mini-stories in the pedagogical routine from the perspective of empirical situations and narratives of early childhood education teachers. It is about investigating, from the analysis of some experiences proposed through an extension course, how it is possible to sustain a formative process mediated by mini-stories. The text reports some experiences developed between 2017 and 2020 focused on practices with mini-stories in early childhood education. It discusses, through research-formation, the sensitive field of pedagogical action, to contextualize the practices of mini-stories in the creation of ethical, aesthetic and formative records. The mini-stories are configured as ways of doing, seeing, being and narrating children’s daily lives, in addition to serving as pedagogical documentation, based on the sensitive experience of learning with children. The construction of pedagogical relationships through mini-stories, based on references and contradictions in times of pandemic, made human development emerge with values and experiences typical of childhood culture. The results of the joint evaluation of the proposals highlight the lack of knowledge of this form of communication in early childhood education, combining the unprecedented feasible.
Downloads
References
ALTIMIR, David. Como escuchar a la infancia. Barcelona: Octaedro, 2010.
ALVARADO PRADA, Luis Eduardo. Pesquisa coletiva como um caminho na formação de professores. In: ENCONTRO DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO, 3, 2005, Uberaba. Anais... Uberaba: Uniube, 2005. p. 626-637.
ALVES, Nilda. Apresentação. As múltiplas formas de narrar a escola. Currículo Sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 5-7, 2007.
ALVES, Rubem. Do universo à jabuticaba. São Paulo: Planeta do Brasil, 2010.
AZEVEDO, Ana; SOUSA, Joana. A documentação pedagógica em contexto de creche: a partilha de poder. Cadernos de Educação de Infância, Lisboa, n. 91, p. 34-39, 2010.
BARBOSA, Maria Carmen; FERNANDES, Susana Beatriz. Uma ferramenta para educar-se e educar de outro modo. Revista Pátio Educação Infantil, Porto Alegre, n. 30, p. 8-11, jan./mar. 2012.
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 8-24.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília, DF: MEC/SED, 2017.
CHILDREN, Reggio. As cem linguagens em mini-histórias: contadas por professores e alunos de Reggio Emilia. Escolas e creches da infância de Reggio Emilia. Porto Alegre: Penso, 2021.
CONTE, Elaine; CARDOSO, Cristiele Borges dos Santos. Experiências formativas com mini-histórias: pesquisas contemporâneas. 1. ed. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022.
DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed, 2003.
DAVOLI, Mara. Documentar processos, recoger señales. In: Red Territorial de Educación Infantil de Cataluña. Documentar la vida de los niños y las ninãs em la escuela. Barcelona: Octaedro-Rosa Sensat, 2011. p. 15-26.
FLUSSER, Vilém. O gesto de fotografar. Artefilosofia, Ouro Preto, n. 26, p. 41-51, jul. 2019.
FOCHI, Paulo Sergio. Afinal, o que os bebês fazem no berçário? comunicação, autonomia e saber-fazer de bebês em um contexto de vida coletiva. Porto Alegre: Penso, 2015.
FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo: relato de uma professora. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
GADAMER, Hans-Georg. Verdad y método: fundamentos de una hermenêutica filosófica. v. 1. 6. ed. Salamanca: Sígueme, 1996.
GANDINI, Lella; GOLDHABER, Jeanne. Duas reflexões sobre a documentação. In: GANDINI, Lella; EDWARDS, Carolyn (org.). Bambini: a abordagem italiana à educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 150-169.
GONZÁLEZ, Sara Serrate; MARTÍN, Sonia Casillas; GONZÁLEZ, Marcos Cabezas. Factores de calidad determinantes de la formación práctica de los estudiantes de educación. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 27, n. 105, p. 817-838, out./dez. 2019.
HELM, Judy Harris; BENEKE, Salle. O poder dos projetos: novas estratégias e soluções para a educação infantil. Porta Alegre: Artmed, 2005.
HERMANN, Nadja. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre: PUCRS, 2005.
JOSSO, Marie-Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 373-383, mai./ago. 2006.
KRAMER, Sonia. Leitura e escrita como experiência: seu papel na formação de sujeitos sociais. Presença Pedagógica, São Paulo, v. 6, n. 31, p. 17-27, 2000.
LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
LOPONTE, Luciana Gruppelli. Arte e metáforas contemporâneas para pensar infância e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 112-188, 2008. https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100010
» https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100010
NOGARO, Arnaldo; JUNG, Hildegard Susana; CONTE, Elaine. Infância: desaparecimento ou metamorfose? Revista Histedbr On-line, Campinas, v. 18, n. 3, p. 745-765, 2018. https://doi.org/10.20396/rho.v18i3.8652022
» https://doi.org/10.20396/rho.v18i3.8652022
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. A formação em contexto: a mediação do desenvolvimento profissional praxiológico. In: CANCIAN, Viviane Ache; GALLINA, Simone Freitas da Silva; WESCHENFELDER, Noeli Valentina (ed.). Pedagogias das infâncias, crianças e docências na educação infantil. Brasília, DF: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica, 2016. p. 87-111.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia-em-participação: a documentação pedagógica no âmago da instituição dos direitos da criança no cotidiano. Em Aberto, Brasília, DF, v. 30, n. 100, p. 115-130, set./dez. 2017.
OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia-em-participação: a perspectiva educativa da associação criança. Porto: Porto Editora, 2013.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. 2. ed. São Paulo: EXO Experimental, 2009.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar, aprender. São Paulo: Paz & Terra, 2012.
SANCHES, Roberto Cordeiro; CONTE, Elaine. A hermenêutica de Ricoeur no contexto das histórias de vida. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, p. 188-203, set./dez. 2017. https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9492
» https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9492
SANCHES, Roberto Cordeiro; CONTE, Elaine. Tragédia e reconhecimento na trajetória formativa. Temas em Educação, João Pessoa, v. 27, p. 92-107, 2018. https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n1.33496
» https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n1.33496
THOMÉ, Ana Carol; MENDONÇA, Rita. Janelas: registros do sentir. São Paulo: Instituto Romã, 2020. Relatos das participantes do curso virtual infância e natureza módulo 2. Disponível em: https://www.sercriancaenatural.com/extras Acesso em: 7 jun. 2021.
» https://www.sercriancaenatural.com/extras
ZABALZA, Miguel Ángel. Qualidade em educação infantil. Porto Alegre: ArtMed, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.