Financial education in the light of the BNCC: conceptions of professional and technological teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349251296eng

Keywords:

BNCC, Integral education, Transversality, Integrated high school

Abstract

This study describes the results of an investigation regarding the characteristics of financial education teaching, in one of the teaching units of the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Acre (Ifac). In this sense, the objective was to verify and characterize, from the teaching perspective, if and how the transversal practice of financial education occurs in the curriculum of integrated technical courses, observing whether such practices correspond to that established by the new National Common Curricular Base (BNCC). This is a qualitative approach research, of exploratory nature, in which sixteen teachers participated, the data being collected with the application of an organized questionnaire with open and closed questions. The analysis and interpretation of the data were based on the Thematization methodology. The study pointed out that the practice of financial education, in the light of the new BNCC, has not yet been implemented in the locus of study and that no traces yet point to transversal initiatives on the topic, which ends up disfavoring the integral training of students. Finally, the study indicated that stimulating actions to promote financial education in the curriculum of the integrated technical courses of Ifac is necessary, thus favoring the teaching and learning of the theme, which will contribute to an integrative education in the locus of study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAUJO, Ronaldo Marcos de Lima; FRIGOTTO, Gaudêncio. Práticas pedagógicas e ensino integrado Revista Educação em Questão , Natal, v. 52, n. 38, p. 61-80, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/7956 Acesso em: 21 jan. 2021.

» https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/7956

ARGÔLO, Patrícia Santana de. Educação financeira na sala de aula: uma proposta metodológica para o ensino da matemática no ensino médio. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, 2018. Disponível em: https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/2492/1/2018PatriciaSantanadeArgolo.pdf Acesso em: 5 jan. 2021.

» https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/2492/1/2018PatriciaSantanadeArgolo.pdf

BARONI, Ana Karina Cancian; MALTEMPI, Marcus Vinícius. Os espaços da educação financeira na formação de professor de matemática em uma instituição federal de São Paulo. Revemop , Ouro Preto, v. 1, n. 2, p. 248-265, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1765 Acesso em: 5 jan. 2021.

» https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/1765

BATISTA, João Paulo Monteiro. Educação financeira: contribuições de uma proposta de prática pedagógica integradora para o fortalecimento do ensino médio integrado. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, Olinda, 2019. Disponível em: https://repositorio.ifpe.edu.br/xmlui/handle/123456789/133 Acesso em: 5 jul. 2022.

» https://repositorio.ifpe.edu.br/xmlui/handle/123456789/133

BCB. Banco Central do Brasil. Educação financeira nas escolas: desafios e caminhos. In: BCB. Banco Central do Brasil. Relatório de Cidadania financeira . Brasília, DF: BCB, 2018. p. 119-127. Disponível em: https://www.bcb.gov.br/content/cidadaniafinanceira/documentos_cidadania/RIF/Relatorio%20Cidadania%20Financeira_BCB_16jan_2019.pdf Acesso em: 22 set. 2019.

» https://www.bcb.gov.br/content/cidadaniafinanceira/documentos_cidadania/RIF/Relatorio%20Cidadania%20Financeira_BCB_16jan_2019.pdf

BRASIL. Deliberação nº 19, de 16 de maio de 2017. Estabelece diretrizes para o Programa Educação Financeira nas Escolas, durante a vigência do programa e ações de educação financeira no âmbito da Estratégia Nacional de Educação financeira (ENEF). Diário Oficial da União , Brasília, DF, 28 fev. 2018a. Disponível em: http://www.in.gov.br/web/dou/-/deliberacao-n-19-de-16-de-maio-de-2017-4707271 Acesso em: 7 nov. 2019.

» http://www.in.gov.br/web/dou/-/deliberacao-n-19-de-16-de-maio-de-2017-4707271

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular . Brasília, DF: MEC, 2018b. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 5 jul. 2022.

» http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica . Brasília, DF: MEC, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 5 nov. 2019.

» http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União , Brasília, DF, 22 nov. 2018c. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/51281622#:~:text=1%C2%BA%20A%20presente%20Resolu%C3%A7%C3%A3o%20atualiza,pela%20Lei%20n%C2%BA%2013.415%2F2017.&text=2%C2%BA%20da%20Lei%20n%C2%BA%209.394%2F1996%20(LDB). Acesso em: 14 out. 2020.

» https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/51281622#:~:text=1%C2%BA%20A%20presente%20Resolu%C3%A7%C3%A3o%20atualiza,pela%20Lei%20n%C2%BA%2013.415%2F2017.&text=2%C2%BA%20da%20Lei%20n%C2%BA%209.394%2F1996%20(LDB)

CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise. Ensino médio e educação profissional no Brasil: dualidade e fragmentação. Revista Retratos da Escola , Brasília, DF, v. 5, n. 8, p. 27-41, 2011. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/45/42 Acesso em: 25 fev. 2020.

» http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/45/42

CORDEIRO, Nilton José Neves; COSTA, Manoel Guto Vasconcelos; SILVA, Marcio Nascimento da. Educação financeira no Brasil: uma perspectiva panorâmica. Ensino da Matemática em Debate , São Paulo, v. 5, n. 1, p. 69-84, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/36841 Acesso em: 5 jan. 2021.

» https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/36841

DANTAS, Luciana Troca. Educação financeira e sustentabilidade. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM MATEMÁTICA (EMBRAPEM), 19., 2015, Juiz de Fora. Anais... Juiz de Fora: UFJF, 2015. Disponível em: https://www.ufjf.br/ebrapem2015/files/2015/10/gd15_Luciana_Dantas.pdf Acesso em: 6 jan. 2021.

» https://www.ufjf.br/ebrapem2015/files/2015/10/gd15_Luciana_Dantas.pdf

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade-transdisciplinaridade: visões culturais e epistemológicas. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008. p. 17-28.

FIGUEIREDO, Gabriele Barrilli; BEGOSSO, Luiz Carlos. Educação financeira: um jeito mais prático de aprender. Revista Intelecto , Assis, v. 3, p. 1-10, 2020. Disponível em: https://www.fema.edu.br/images/Intelecto2020/EDUCA%C3%87%C3%83O_FINANCEIRA__UM_JEITO_MAIS_PR%C3%81TICO_DE_APRENDER.pdf Acesso em: 25 jan. 2020.

» https://www.fema.edu.br/images/Intelecto2020/EDUCA%C3%87%C3%83O_FINANCEIRA__UM_JEITO_MAIS_PR%C3%81TICO_DE_APRENDER.pdf

FONTOURA, Helena Amaral da. Tematização como proposta de análise de dados na pesquisa qualitativa. In: FONTOURA, Helena Amaral da (org.). Formação de professores e diversidades culturais: múltiplos olhares e pesquisa. Niterói: Intertexto, 2011. p. 61-82.

FRANCISCHETTI, Carlos Eduardo; CAMARGO, Lumila Souza Girioli; SANTOS, Nilcéia Cristina dos. Qualidade de vida, sustentabilidade e educação financeira. Revista de Finanças e Contabilidade da Unimep , Piracicaba, v. 1, n. 1, p. 33-47, 2014. Disponível em: http://www.reficontunimep.com.br/ojs/index.php/Reficont/article/view/17/16 Acesso em: 18 jan. 2021.

» http://www.reficontunimep.com.br/ojs/index.php/Reficont/article/view/17/16

FRANZONI, Patrícia; QUARTIERI, Marli Teresinha. Educação financeira e sustentabilidade na formação inicial dos futuros professores de matemática. Interfaces da Educação , Paranaíba, v. 11, n. 32, p. 188-212, 2020. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/3865/3570 Acesso em: 18 jan. 2021.

» https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/3865/3570

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa . 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber . Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LUZ, Jefferson Oliveira Cristovão da; SANTOS, Marcio Eugen Klingenschmid Lopes dos; JUNGER, Alex Paubel. Educação financeira: um estudo de caso com jovens do ensino médio na cidade de São Paulo. Revista de Ensino de Ciência e Matemática , São Paulo, v. 11, n. 3, p. 199-211, 2020. Disponível em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2453/1274 Acesso em: 28 set. 2020.

» http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2453/1274

LUZZI, Patricia Adriane; BAIER, Tânia. Educação financeira e educação ambiental: consumismo e ensino de matemática. 2019. (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2019. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/567303?mode=full Acesso em: 6 jan. 2021.

» https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/567303?mode=full

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2016.

MOURA, Dante Henrique. A organização curricular do ensino médio integrado a partir do eixo estruturante: trabalho, ciência, tecnologia e cultura. Revista Labor , Fortaleza, v. 1, n. 7, p. 1-19, 2012. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6702 Acesso em: 1 out. 2019.

» http://www.periodicos.ufc.br/labor/article/view/6702

MOURA, Dante Henrique. Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos , Natal, v. 2, p. 4-30, 2007. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=481549273001 Acesso em: 11 dez. 2019.

» http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=481549273001

MOURA, Dante Henrique. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral? Educação e Pesquisa , São Paulo, v. 39, n. 3, p. 705-720, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/c5JHHJqdxyTnwWvnGfdkztG/?lang=pt Acesso em: 20 dez. 2018.

» https://www.scielo.br/j/ep/a/c5JHHJqdxyTnwWvnGfdkztG/?lang=pt

NOGAMI, Otto. Economia . 1. ed. Curitiba: Iesde Brasil, 2012.

RAMOS, Marise Nogueira. História e política da educação profissional . Curitiba: Instituto Federal do Paraná, 2014. (Formação pedagógica, v. 5). Disponível em: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2016/05/Hist%C3%B3ria-e-pol%C3%ADtica-da-educa%C3%A7%C3%A3o-profissional.pdf Acesso em: 16 fev. 2021.

» https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2016/05/Hist%C3%B3ria-e-pol%C3%ADtica-da-educa%C3%A7%C3%A3o-profissional.pdf

REBELLO, Ana Paula; ROCHA FILHO, João Bernardes da. Educação financeira: uma proposta pedagógica para alunos do ensino médio politécnico. Holos , Natal, v. 6, p. 308-314, 2015. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3645/1231 Acesso em: 2 abr. 2020.

» http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/3645/1231

ROSSETTO, Júlio César. Educação financeira crítica: a gestão do orçamento familiar por meio de uma prática pedagógica na educação de jovens e adultos. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Exatas) – Universidade do Vale do Taquari, Lajeado, 2019. Disponível em: https://www.maratona.univates.br/bdu/handle/10737/2490 Acesso em: 5 jan. 2021.

» https://www.maratona.univates.br/bdu/handle/10737/2490

SALEH, Abdala Mohamed; SALEH, Pascoalina Bailon de Oliveira. O elemento financeiro e a educação para o consumo responsável. Educação em Revista , Belo Horizonte, v. 29, n. 4, p. 189-214, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v29n4/a09v29n4.pdf Acesso em: 15 out. 2019.

» http://www.scielo.br/pdf/edur/v29n4/a09v29n4.pdf

SANTOS, Georgianna Silva dos. Investigação sobre a temática alimentação: percepções de docentes em formação continuada. 2020. Tese (Doutorado em Ensino em Biociências e Saúde) – Instituto Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/43259 Acesso em: 23 fev. 2020.

» https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/43259

SILVA, Inglid Teixeira da; SELVA, Ana Coêlho Vieira. Programa de educação financeira nas escolas – ensino médio: uma análise das orientações contidas nos livros do professor e suas relações com a matemática. Revista de Ensino de Ciência e Matemática , São Paulo, v. 9, n. 1, p. 140-157, 2018. Disponível em: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1293 Acesso em: 11 jan. 2021.

» http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/1293

SOUZA, Demson Oliveira et al. Contribuições da educação financeira para alunos do ensino técnico integrado de nível médio. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CONEDU), 6., 2019. Anais eletrônicos... [ S. l .]: Realize, 2019. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/59678 Acesso em: 2 abr. 2020.

» https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/59678

TAVARES, Andrezza Maria Batista do Nascimento et al. Educação profissional e currículo integrado a partir de eixos estruturantes no ensino médio. In: MOURA, Dante Henrique (org.). Educação profissional: desafios teórico-metodológicos e políticas públicas. Natal: IFRN, 2016. p. 169-186.

THEODORO, Flavio Roberto Faciolla; GINDRO, Wagner; COLENCI JUNIOR, Alfredo. A educação econômico-financeira como tema transversal nos cursos de tecnologia. In: WORKSHOP DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA, 5., 2010, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: Centro Paula Souza, 2010. Disponível em: http://www.portal.cps.sp.gov.br/pos-graduacao/workshop-de-pos-graduacao-e-pesquisa/anais/2010/trabalhos/gestao-e-desenvolvimento-da-formacao-tecnologica/trabalhos-completos/theodoro-flavio-roberto-faciolla.pdf Acesso em: 2 abr. 2020.

» http://www.portal.cps.sp.gov.br/pos-graduacao/workshop-de-pos-graduacao-e-pesquisa/anais/2010/trabalhos/gestao-e-desenvolvimento-da-formacao-tecnologica/trabalhos-completos/theodoro-flavio-roberto-faciolla.pdf

VASCONCELLOS, Marco Antônio Sandoval de. Economia micro e macro . 4. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

VIEIRA, Kelmara Mendes; MOREIRA JUNIOR, Fernando de Jesus; POTRICH, Ani Caroline Grigion. Indicador de educação financeira: proposição de um instrumento a partir da teoria da resposta ao item, 2019. Educação & Sociedade , Campinas, v. 40, p. 1-33, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v40/1678-4626-es-40-e0182568.pdf Acesso em: 11 jan. 2021.

» https://www.scielo.br/pdf/es/v40/1678-4626-es-40-e0182568.pdf

XAVIER, Thays Ribeiro Torres Magalhães; FERNANDES, Natal Lânia Roque. Educação profissional técnica integrada ao ensino médio: considerações históricas e princípios orientadores. Educitec , Manaus, v. 5, n. 11, p. 101-113, 2019. Disponível em: http://200.129.168.14:9000/educitec/index.php/educitec/article/view/710/291 Acesso em: 27 jan. 2020.

» http://200.129.168.14:9000/educitec/index.php/educitec/article/view/710/291

Published

2023-12-22

How to Cite

Financial education in the light of the BNCC: conceptions of professional and technological teachers. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e251296. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349251296eng