Building shared supervised practice in remote education: challenges and possibilities

Authors

  • Maria Teresa Zampieri Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro
  • Maria do Carmo de Sousa Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349258425

Keywords:

Formação de professores de matemática, Ensino remoto de matemática na pandemia, Covid-19, Estágio supervisionado na educação básica×, Educação matemática crítica

Abstract

This article discusses the results of a post-doctoral research that conducted an in-depth theoretical exploration on the concept of shared supervised practice and mobilized this study for the initial and continuing education of mathematics teachers. These results stem from the possibilities and challenges that emerged during four internship disciplines of the Mathematics degree course, in the remote context. Thus, theoretical reflections on literary works that dialogue with the theme are presented. Then, we contextualize these four disciplines, taught remotely in the second half of 2020, at the Federal University of São Carlos (UFSCar), São Carlos (SP) campus. Qualitative in nature, the research uses data obtained from theoretical tasks performed by the undergraduates and from class recordings, which took place via Google Meet. During the pandemic, the mobilizations that took place in the initial and continuing education of mathematics teachers were: theoretical, through studies about concepts that support shared supervised practice and through the interlocution with critical mathematics education, which are manifested in the professor’s practice by intentionality in organizing teaching; and methodological, through the pedagogical proposals planned to be offered remotely, mobilizing undergraduates and basic education teachers to debate among themselves and to examine literature that would allow them to create tasks that would overcome the logic of the exercise paradigm.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Teresa Zampieri, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro

    é doutora em educação matemática pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), campus de Rio Claro, e professora assistente do Departamento de Educação do Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas da Unesp, campus de São José do Rio Preto.

  • Maria do Carmo de Sousa, Universidade Federal de São Carlos

    é doutora em educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Campinas (Unicamp) e docente do Departamento de Metodologia da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

References

ARAUJO, Elaine Sampaio. Atividade orientadora de ensino: princípios e práticas para a organização do ensino de matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 8, n. 15, p. 123-146, 2019.

FAUSTINO, Ana Carolina. “Como você chegou a esse resultado?”: o diálogo nas aulas de matemática dos anos iniciais do ensino fundamental. 2018. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2018.

FIORENTINI, Dario; CASTRO, Franciana Carneiro. Tornando-se professor de matemática: o caso de Allan em prática de ensino e estágio supervisionado. In: FIORENTINI, Dario (org.). Formação de professores de matemática: explorando novos caminhos com outros olhares. Campinas: Mercado de Letras, 2003. p. 121-156.

FOERSTE, Erineu. Parceria na formação de professores. São Paulo: Cortez, 2005.

GAMA, Renata Prenstteter; SOUSA, Maria do Carmo. Elementos estruturantes que podem promover a construção do estágio compartilhado na licenciatura em matemática. In: LOPES, Celi Espasandin; TRALDI, Armando; FERREIRA, Ana Cristina (org.). O estágio na formação inicial do professor que ensina matemática. Campinas: Mercado de Letras, 2015. p. 11-42.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 1999.

LINCOLN, Yvonna S.; GUBA, Egon G. Naturalistic inquiry. Newbury Park: Sage, 1985.

MELO, Luciana Cezário Milagres de; SOUZA, Gilmara Silva; DAYRELL, Juarez Tarcísio. Escola e juventude: uma relação possível? Paidéia, Belo Horizonte, v. 9, n. 12, p. 161-186, 2012.

MILANI, Raquel. O processo de aprender a dialogar por futuros professores de matemática com seus alunos no estágio supervisionado. 2015. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/124074. Acesso em: 22 mar. 2021.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. O estágio na formação docente compartilhada do professor: retratos de uma experiência. São Paulo: Feusp, 1999.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, Amélia Domingues de; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira, 2001. p. 143-162.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de et al. A atividade orientadora de ensino como unidade entre ensino e aprendizagem. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de (org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília, DF: Líber Livro, 2010. p. 71-100.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de; SFORNI, Marta Sueli de Faria; LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira. A objetivação do ensino e o desenvolvimento do modo geral de aprendizagem da atividade pedagógica. In: MOURA, Manoel Oriosvaldo de (org.). Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural. São Paulo: Loyola, 2017. p. 71-100.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

NUNCA me sonharam. Direção: Cacau Rhoden. Produção: Juliana Borges. São Paulo: Maria Farinha Filmes, 2017.

SOUSA, Maria do Carmo de; ZAMPIERI, Maria Teresa; GAMA, Renata Prenstteter. O estágio supervisionado compartilhado no contexto pandêmico: ações do movimento de uma política institucionalizada. Revista Baiana de Educação Matemática, Juazeiro, v. 2, n. 1, e202126, 2021.

Published

2023-12-22

Issue

Section

SEÇÃO TEMÁTICA: Educação em contexto de crise sanitária causada pela Covid-19

How to Cite

Building shared supervised practice in remote education: challenges and possibilities. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e258425. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349258425