Youth itineraries, individuation, and reflexivities: approaches to social participation in low-income metropolitan neighborhoods

Authors

  • Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Universidad de Buenos Aires
  • Universidad de las Américas

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349270569es

Keywords:

Youth, Itineraries, Reflexivities, Individuation, Social participation

Abstract

This study analyzes individuation itineraries by considering the forms of participation and reflexivity of young people who live in low-income neighborhoods in three metropolitan areas: Buenos Aires/Argentina, Porto Alegre/Brazil, and Santiago/Chile. For this, this study articulated the results of several empirical studies conducted from 2013 to 2019 with the conceptual tools in Danilo Martuccelli’s sociology of the individual, especially its notions of tests, supports, and social textures. This research first addresses theoretical frameworks to implement its problem and methodological strategies to build and analyze youth’s narratives. Then, it interpreted its data corpus around two central axes: a) low-income territories, actors, and interworlds and b) young people, social participation, and reflexivities. Young people face a plurality of material and symbolic coercions in several low-income territories. However, these territories also create collective spaces in which youths establish personal and group identifications as they discover or generate sports, artistic-political, and educational proposals, which create intergenerational bonds, recover ancestral knowledge, and build referential and reflective landmarks, transforming territorialities into supports and a sign of recognition. Thus, studying youth narratives offers a privileged tool to analyze Latin American low-income agencies and individualities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAUJO, Kathya. Habitar lo social: usos y abusos en la vida cotidiana en el Chile actual. Santiago de Chile: LOM, 2009.

ARAUJO, Kathya; MARTUCCELLI, Danilo. Las individualidades populares: análisis de sectores urbanos en Chile. Latin American Research Review, Florida, v. 50, n. 2, p. 86-106, jan. 2015.

BAYÓN, María Cristina; ZABALETA, Henry Moncrieff. Estigmas, performatividad y resistencias: deconstruyendo las figuras demonizadas de jóvenes de sectores populares en América Latina. Obets, Alicante, v. 17, n. 1, p. 63-80, 2022.

BOLTANSKI, Luc. De la crítica: compendio de sociología de la emancipación. Madrid: Akal, 2014.

BURGOS, Marcelo. Cidade, territórios e cidadania. Dados, Rio de Janeiro, v. 48, n. 1, p. 189-222, 2005.

CAPRIATI, Alejandro. Pibes sin calma: desigualdades y vulnerabilidades en las juventudes argentinas. Buenos Aires: Universitario, 2019.

CARRANO, Paulo César Rodrigues. Juventudes e cidades educadoras. Petrópolis: Vozes, 2003.

CERTEAU, Michel de. La invención de lo cotidiano. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana, 2010.

CHAVES, Mariana. Jóvenes, territorios y complicidades: una antropología de la juventud urbana. Buenos Aires: Espacio, 2010.

CRAVINO, Cristina. Desigualdad urbana, inseguridad y vida cotidiana en asentamientos informales del area metropolitana de Buenos Aires. Etnografías Contemporáneas, San Martín, v. 2, n. 3, p. 56-83, 2016.

DI LEO, Pablo Francisco; CAMAROTTI, Ana. Clara (ed.). “Quiero escribir mi historia”: vidas de jóvenes en barrios populares. Buenos Aires: Biblos, 2013.

DUBET, François; MARTUCCELLI, Danilo. La experiencia colegial. In: DUBET, François; MARTUCCELLI, Danilo. En la escuela: sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada, 1998. p. 187-223.

ELIZALDE, Silvia. Tiempo de chicas: identidad, cultura y poder. Buenos Aires: Universitario, 2015.

FAUR, Eleonor; PEREYRA, Francisca. Gramáticas del cuidado. In: PIOVANI, Juan Ignacio; SALVIA, Agustín (coord.). La Argentina en el siglo XXI: cómo somos, vivimos y convivimos en una sociedad desigual. Buenos Aires: Siglo XXI, 2018. p. 497-534.

JOVCHELOVITCH, Sandra. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin; GASKELL, George. (ed.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 90-113.

LEÃO, Geraldo; CARRANO, Paulo César Rodrigues. O jovem Milton: a individuação entre a igreja e a educação social. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 3, p. 895-914, jul./set. 2013.

MAIOLINO, Ana Lúcia Gonçalves; MANCEBO, Deise. Análise histórica da desigualdade: marginalidade, segregação e exclusão. Psicologia & Sociedade, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 14-20, maio/ago. 2005.

MARCON, Frank. Música de festa: identidades na diáspora africana. In: BITTENCOURT, João Batista de Menezes (org.) Juventudes contemporâneas: desafios e expectativas em transformação. Rio de Janeiro: Telha, 2020. p. 159-174.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Jóvenes: entre el palimpsesto y el hipertexto. Barcelona: Ned, 2017.

MARTUCCELLI, Danilo. Cambio de rumbo: la sociedad a escala del individuo. Santiago de Chile: LOM, 2007.

MARTUCCELLI, Danilo. ¿Existen individuos en el sur? Santiago de Chile: LOM, 2010a.

MARTUCCELLI, Danilo. La consistance du social: une sociologie pour la modernité. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2005.

MARTUCCELLI, Danilo. La individuación como macrosociología de la sociedad singularista. Persona y Sociedad, Santiago de Chile, v. 24, n. 3, p. 9-29, 2010b.

MARTUCCELLI, Danilo. La teoría social y la renovación de las preguntas sociológicas. Papeles del CEIC, Bilbao, v. 51, n. 2, p. 1-31, 2009.

MÍGUEZ, Daniel; SEMÁN, Pablo (org.). Diversidad y recurrencia en las culturas populares actuales. In: MÍGUEZ, Daniel; SEMÁN, Pablo (org.). Entre santos, cumbias y piquetes: las culturas populares en la Argentina reciente. Buenos Aires: Biblos, 2006. p. 11-32.

MILLS, Charles Wright. La imaginación sociológica. Cidade do México: FCE, 1994.

OLIVEIRA, Patrícia Daniele Lima de; SILVA, Ana Márcia. Para além do Hip Hop: juventude, cidadania e movimento social. Motrivivência, Florianópolis, v. 16, n. 23, p. 61-80, dez. 2004.

ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense, 2007.

PINHEIRO, Leandro Rogério; COLOMBO, Enzo. Reflexividade e pesquisa social: a produção dialógica da realidade. Educação, Santa Maria, v. 46, n. 1, e85, p. 1-36, jan./dez. 2021.

RAMÍREZ VARELA, Francisco Xavier. Participación de los jóvenes en el entorno comunitario. Civilizar, Bogotá, v. 19, n. 37, p. 95-102, 2019.

REGUILLO, Rossana. Culturas juveniles: formas políticas del desencanto. Buenos Aires: Siglo XXI, 2012.

RICOEUR, Paul. Sí mismo como otro. México, DF: Siglo XXI, 1996.

SCHLACK, Elke; ARAUJO; Kathya. Espacio público: registros alternativos para pensar y construir el espacio público en ciudades de Latinoamérica. Revista Invi, v. 37, n. 106, p. 1-23, 2022.

TELLA, Marcos Aurélio Paz. Práticas performáticas e resistência de jovens negros na cidade. In: BITTENCOURT, João Batista de Meneze (org.). Juventudes contemporâneas: desafios e expectativas em transformação. Rio de Janeiro: Telha, 2020. p. 59-75.

VELHO, Gilberto. Individualismo, anonimato e violência na metrópole. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 6, n. 13, p. 15-29, 2000.

VINCENT, Guy; LAHIRE, Bernard; THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, p. 7-47, jun. 2001.

Published

2023-12-22

Issue

Section

THEME SECTION: Youth, itineraries and reflexivities

How to Cite

Youth itineraries, individuation, and reflexivities: approaches to social participation in low-income metropolitan neighborhoods. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e270569. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349270569es