The role of social representations and of education in the development of gender identity

Authors

  • Cléria M.L.B Bueno Universidade de Franca; Departamento de Psicologia

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19806

Keywords:

Genders, Subjectivity, Identity, Social Representation, Education, Prevention

Abstract

This article is an adaptation of the doctoral dissertation submitted to the Post- Graduation Program in Social Work at UNESP (São Paulo's State University). In this article I try to understand in what way identities and gender representations are connected, taking into account that in many ways the true individual identity is not reflected in the latter, although it is a socially recognized construction accepted by the majority of individuals. One of the implications of this situation concerns the unequal view based on different social levels that attribute to men and women strict conducts that may be crystallized in anti-social attitudes, producing some disorders such as physical and symbolical violence. The objective is to create the possibility of discussing that and acting not only in schools but also in social environments, taking the gender prospect to them, recognizing it as one more category of analysis with different theoretical versions, and defending the right to diversity. The discussion broadens the recognition and prevention of attitudes and behaviors that can cause some disorders that delay the individual's emotional and psychical development, thus affecting all the collectivity in which he/she lives.

References

Izquierdo MJ. El malestar en la desigualdad. Madrid: Cátedra; 1998.

Gouges O. Declaração dos direitos das mulheres e da cidadã [texto na Internet]. 1791[acesso em 15 set 2006]. Disponível em: http://www.pgr.mpf.gov.br/pgr/pfdc/legislacao_biblioteca/pdf.

Woolstonecraft MA. Vindication of the rights of men [texto na Internet]. 1790 [acesso em 26 out 2006]. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/0532_Bk.pdf.

Pinto CRJ. Uma história do feminismo no Brasil. São Paulo: Fundação Perseu Abramo; 2003.

Friedan B. A mística feminina. Petrópolis: Vozes; 1971.

Beauvoir S. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira; 1982.

Haicault M. Femmes et hommes entre espaces publics et espaces privés. In: Mattoso K, Santos I, Rolland D. Les femmes dans la ville: un dialogue franco-brésilien. Paris: Université de Paris-Sorbonne; 1997. p. 29-48.

Schienbinger L. O feminismo mudou a ciência?Bauru: Edusc; 2001.

Romanelli G. Famílias de camadas médias: trajetória da modernidade [tese]. São Paulo: Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo; 1986.

Oliveira EM. A mulher, a sexualidade e o trabalho. São Paulo: Hucitec/CUT; 1999.

Adorno T. Mínima moralia: reflexões a partir da vida danificada. 2a ed. São Paulo: Ática; 1993.

Badinter E. XY sobre a identidade masculina. Rio de Janeiro: Nova Fronteira; 1993.

Cross S, Bagilhole B. Girls’ jobs for the boys?: men, masculinity and non-traditional occupations. Gend Work Organ. 2002;9(2):204-26.

Faria N, Nobre OM. Gênero e desigualdade. São Paulo: Sempre viva Organização Feminista; 1997.

Louro GL. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 4a ed. Petrópolis: Vozes; 1997.

Antunes MAM, Strazzieri C, Soares LFM, Moreira MM, Lopes MMA, Baptista MTDS. Jeca Tatu e a identidade do povo brasileiro: contribuição aos estudos sobre as relações entre psicologia e história. In: Jacó-Vilela AM, Cerezzo AC, Rodrigues HBC, organizadores. Clio-psyché ontem: fazeres e dizeres psi na história do Brasil. Rio de Janeiro: Relume Dumará/FAPERJ; 2001. p. 57-82.

Dorsch F, Hacker H, Stapf KH, editors. Dicionário de psicologia Dorsch. Petrópolis: Vozes; 2001.

Osterne MSF. Família, pobreza e gênero: o lugar da dominação masculina. Fortaleza: Eduece; 2001.

Galiatti A. Cidadania e diferença de gênero: o problema da dupla lealdade. In: Bonachi G,Groppi A, organizadores. O dilema da cidadania:direitos e deveres das mulheres. São Paulo:Edunesp; 1995. p. 231-59.

Haicault M, Combes D. Produção e reprodução: relações sociais de sexos e de classes. In: Kartchevsky-Buport André Kartchevsky-Bulport, Danièle Combes, Monique Haicault, Helène Le Doaré, Helena Hirata, Hakiki-Talahite, et al. O sexo do trabalho. Tradução de Sueli Tomazini Cassal. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1986. p. 23-44.

Bourdieu P. A economia das trocas lingüísticas: o que falar quer dizer. São Paulo: Edusp; 1996.

Nolasco S. Um homem de verdade. In: Caldas D, organizador. Homens: comportamento, sexualidade, mudanças. São Paulo: SENAC; 1997. p.13-29.

Giddens A. A transformação da intimidade: sexualidade, amor e erotismo nas sociedades modernas. São Paulo: Edunesp; 1993.

Published

2006-12-01

Issue

Section

Current Comments