Public Education: not a priority of the public power or disinterest of society?

Authors

  • Elias P Marques USP; Faculdade de Saúde Pública
  • Maria C F Pelicioni USP; Faculdade de Saúde Pública
  • Isabel M T B Pereira USP; Faculdade de Saúde Pública

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19844

Keywords:

Elementary education, Quality education, Health promotion, Teacher, Public power, Qualitative research

Abstract

Brazilian society does not have high-quality public education because it is not a priority of the public power. On the other hand, the State does not prioritize education because it has not been a demand of society. To legitimate any debate on education, it is necessary to involve the real protagonists, the teachers. A qualitative research was conducted with teachers from a municipal elementary school in São Paulo, Brazil. The aim was to identify, through semi-structured interviews, their social representations on the present role of the public school and the public power's initiatives that have been trying to integrate areas like health and environment into the school these days. On the topic analyzed here, "public power and public school", it has been found that paternalism, inefficacy of public policies and governors' lack of knowledge on school practices are evidences of the State's lack of interest in the development of quality schools, which ends up determining that the school is not able to play its social role. The teacher has been feeling more and more impotent, unvalued and uninterested in public education. Therefore, it is now time for society to undertake its responsibility towards public education. The public power, in turn, must not only know, but also experience the school, establishing a true dialog with the teacher. Through education, it must search for a sustainable social transformation based on new human values concerning ethics and justice.

References

Squizato R. Educação: lições por fazer. 2006;2:20-31.

Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 27. ed. São Paulo: Paz e Terra; 1996.

INEP – Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo escolar da educação básica 2006 [base dedados na Internet]. [acesso em 06 de jul 2007]Disponível em: http://www.inep.gov.br/basica/censo/Escolar/resultados.htm.

OECD – Organization for Economic Cooperation and Development. Education at aglance: OECD Indicators. Paris; 2006.

Cunha C. Fundeb falha ao não definir metas, afirma especialista. Folha de São Paulo, 2006dez 11; Caderno Cotidiano: 4.

Paro VH. Políticas educacionais: considerações sobre o discurso genérico e a abstração da realidade. In: Paro VH. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã; 2001. p. 121-39.

Minayo MCS. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: Deslandes SF, Cruz Neto O, Gomes R, Minayo MCS, organizadores. Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade.24. ed. Petrópolis: Vozes; 1994. p. 9-30.

Lefèvre F, Lefèvre AMC, Teixeira JJV. O discurso do sujeito coletivo: uma nova abordagem metodológica em pesquisa qualitativa. Caxias do Sul: EDUCS; 2000.

Moscovici S. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar; 1978.

Michelat G. Sobre a utilização da entrevista não-diretiva em sociologia. In: Thiollent MJM. Crítica metodológica, investigação social e enquete operária. 5. ed. São Paulo: Polis, 1987.p. 191-211.

Bardin L. Análise de conteúdo. 70. ed. Lisboa;1979.

Lefèvre F, Lefèvre AMC. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa (desdobramentos). Caxias do Sul: EDUCS; 2005.

Góis A, Takahashi F. Escolas próximas têm médias distantes. Folha de S. Paulo, 2007 mar 31; Caderno Cotidiano:5.

Zagury T. O professor refém: para pais e professores entenderem por que fracassa a educação no Brasil. Rio de Janeiro: Record;2006.

Philippi Jr A, Bruna GC. Política e gestão ambiental. In: Philippi Jr A, Romero MA, Bruna GC, editores. Curso de gestão ambiental. Barueri: Manole; 2004. p. 657-711. (Coleção Ambiental,1).

Pelicioni MCF. Educação em saúde e educação ambiental: estratégias de construção da escola promotora da saúde. [tese de livre-docência]. São Paulo: Faculdade de Saúde Pública da USP;2000.

Published

2007-12-01

Issue

Section

Original Research