Parental expectations: the boarding school as a developmental context

Authors

  • Demóstenes Neves da Silva Faculdade Adventista de Educação do Nordeste
  • Elaine Pedreira Rabinovich Centro de Estudos do Crescimento Desenvolvimento Humano

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19848

Keywords:

Education, Family, Boarding School, Environment

Abstract

The present study aimed at discussing the reasons and expectations of parents when they deliver their children to be educated in a confessional boarding school. As specific goals, this study intended to outline the students' profile and to analyze the relationship between the institution's role and the parents' expectations. The methodological instruments were semi-structured questionnaires administered to 20 parents, corresponding to the total amount of new students in that school year, and the researcher's field diary. Elements of analysis of the boarding school are presented, grouped according to context of compensation, ideal of life, family substitute, growth factor, and academic development. In the conclusion, it is shown that the boarding school is chosen because, according to the parents' expectations, that environment appears as a privileged context to educate their children in a closed and protected condition and, paradoxically, as a factor for growth and development.

References

Antoneli RM. O Educandário e o Sítio Paud’Alho: as instituições enquanto contextos de desenvolvimento para crianças e adolescentes[dissertação]. São Paulo: Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da USP; 1997.

Benelli SJ. O internato escolar como instituição total: violência e subjetividade. Psicologia em Estudo 2002;7(2): 19-29.

Morais NA et al. Notas sobre a experiência devida num internato: aspectos positivos e negativos para o desenvolvimento dos internos. Psicologia em Estudo 2004; 9(3): 379-87.

BSA - Boarding School Association e o anúncio de abertura de novos internatos. Disponível em: <http://www.boarding.org.uk/>.Acesso em: 3 set. 2006.

Escola Adventista no Brasil. Disponível em:<http://www.adventista.org.br/EA/default.asp.>Acesso em: 19 jan. 2006.

Goffman E. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva; 2005.

Foucault M. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. 28th ed. Petrópolis: Vozes; 2004.

Bronfenbrenner U. A ecologia do desenvolvimento humano: experimentos naturais e planejados. Porto Alegre: Artes Médicas; 1996.

Lewin GW. Problemas de dinâmica de grupo. 3rded. São Paulo: Cultrix; 1978.

Bronfenbrenner U, Morris P. The ecology of developmental processes. In: Damon W, Lerner RM, organizadores. Handbook of child psychology: Theoretical models of human development. Vol 1, 5th ed. New York: J. Wiley & Sons ; 1998. p. 993-1027.

Neufeld DF et al, editores. Seventh-day Adventist Encyclopedia. Washington, D.C. Review and Herald Publishing Association;1976. Vol 10.

Perrot M, et al. História da vida privada: da Revolução Francesa à Primeira Guerra. SP: Editora Schwarcz; 1995. Vol 4.

Deleuze G. Conversações. Rio de Janeiro: Ed.34; 1992.

Menezes JEX. Usos Foucault anos da categoria familiar. In: Jacquet C, Costa LF, organizadores. Família em mudança. SP: Companhia Ilimitada; 2004. p. 291-310.

Giddens A. A transformação da intimidade. São Paulo: UNESP; 2000.

Brasil. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990.Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências [Acesso em: 20 fev 2006]. Diário Oficial da União. 16 de jul 1990: 13563. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL/LEIS/L8069.htm

Petrini CP. A relação nupcial no contexto das mudanças familiares. In: Jacquet C, Costa LF, organizadores. Família em mudança. SP: Companhia Ilimitada; 2004. p.15-34.

Cecconello AM, Koller SH. Inserção ecológica na comunidade: uma proposta metodológica para estudo de famílias em situação de risco. In: Koller SH, organizador. Ecologia do desenvolvimento humano: pesquisa e intervenção no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2004. p. 267-291.

Published

2007-12-01

Issue

Section

Original Research