Mothers of children with visual impairment: perceptions, behavior and contribution of group assistance

Authors

  • Maria Inês Rubo de Souza Nobre Universidade Estadual de Campinas; Centro de Estudos e Pesquisas em Reabilitação Prof Dr Gabriel porto
  • Rita de Cássia Ietto Montilha Universidade Estadual de Campinas; Centro de Estudos e Pesquisas em Reabilitação Prof Dr Gabriel porto
  • Edméa Rita Temporini Universidade de São Paulo; Faculdade de Saúde Pública

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19865

Keywords:

Visual impairment, occupational therapy, mothers, blindness, rehabilitation

Abstract

OBJECTIVE: the study's aims were: 1) to investigate mothers' reactions in relation to the diagnosis of visual impairment; 2) to identify the person who detected the impairment; 3) to verify the child's difficulties in school activities; and 4) to investigate the contribution of therapeutic activities addressed to the group of mothers. METHODS: A descriptive survey was carried out with mothers of children with visual impairment, assisted in the children's program of CEPRE - FCM - Unicamp (State University of São Paulo). The instrument used for data collection was a questionnaire applied by means of an interview. A non-probabilistic sample was composed, constituted by 14 mothers. RESULTS: The main feelings mentioned by the mothers in relation to the diagnosis were: sadness (71.0%), fear (64.0%) and disappointment (42.0%). The visual problem was noticed by mothers in 53.0% of the cases, by pediatricians in 26.0% of the cases and by relatives in 21.0% of the cases. Concerning the child's difficulties at school the mothers mentioned: fear that they are not able to meet the school's demands (75.0%) and discrimination due to deficiency (63.0%). Most of the mothers (78.0%) believe that the group's activities contribute to clarify their doubts, and that the therapeutic activities helped them learn how to deal with their children's difficulties (78.0%). CONCLUSIONS: The feelings of sadness, fear and disappointment were the most evident. Visual impairment was first noticed by the mother. In the mothers' opinion, the children would have difficulties in school's activities, and the group contributed to clarify doubts and to favor the interchange of experiences.

References

Amaral LA. Conhecendo a deficiência .São Paulo: Robe Editorial, 1995.p. 18-27.

Buscaglia LF. Os deficientes e seus pais: um desafio ao aconselhamento. Rio de Janeiro: Record, 1993.

Omote S. Reações de mães de deficientes mentais ao reconhecimento da condição dos filhos afetados[dissertação]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 1980.

Silva SF. Experiências e necessidades de mães após o diagnóstico da deficiência mental de seu filho[dissertação]. São Carlos: Universidade Federal de São Carlos;1988.

Glat R. O papel da família na integração do portador de deficiência. São Paulo: Rev. Brasileira de Educação Especial. 1996;4:111-118.

Silva NLP, Dessen MA. Deficiência Mental e família: Implicações para o desenvolvimento da criança. Psicologia: Teoria e Pesquisa. 2001;17(2):133-41.

Matsukura TS, Fernandes QB. Famílias de crianças com necessidades especiais: Identificando ações de intervenção e percepções dos profissionais da equipe multiprofissional. Temas sobre Desenvolvimento 2006; 15(87-88):30-34.

Buscaglia LF. O papel importantíssimo da família na reabilitação da criança deficiente. Rio de Janeiro: correio da UNESCO1981; 8: 5-15.

Telford CW, Sawrey M. O indivíduo excepcional.Rio de Janeiro, Zahar, 1978.642p.

Miller N.B. Ninguém é perfeito. Vivendo e crescendo com crianças que têm necessidades especiais. Papirus, Campinas, 1995. p.37-83.

Nobre MIRS. Atendimento de estimulação em serviço de visão subnormal: características de usuários, opinião e conduta de mães [dissertação].Campinas: Universidade Estadual de Campinas;1997.

Kara-José N, Carvalho K.M.M, Caldato R, Pereira VL, Oliveira AMND, Fonseca Neto JC. Atendimento de amblíopes e prevalência na população pré-escolar, Campinas, São Paulo, Brasil. Bol. Of. Sant. Panamer 1984;97(1):31-37.

Parpinelli EP. Deficiências: família e prevenção. Londrina: Grafman,1997.p.53-58.

Alves MR, Alves VLR, Temporini ER, Kara-José N. Características e percepções de pais de escolares portadores de problemas oculares atendidos em projeto comunitário. Rev. Bras. Oftal. 2000; 59(2):99-104.

Finnie NR. O manuseio em casa da criança com paralisia cerebral. 3º ed. São Paulo: Manole; 2000.p.15-21.

Zimerman DE. Como trabalhamos com grupos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.p.23-125.

Nobre MIRS. Grupo de mães – confecção de materiais. Arq. Brás. Oftal. 1996;59(4):352.

Published

2008-04-01

Issue

Section

Original Research