Analysis of the opportunities (affordances) for motor development in the home environment in Ceará - Brazil

Authors

  • Francisco Salviano Sales Nobre Laboratório de Crescimento e Desenvolvimento Motor Humano
  • Cícero Luciano Alves Costa Laboratório de Crescimento e Desenvolvimento Motor Humano
  • Djevan Lopes de Oliveira Laboratório de Crescimento e Desenvolvimento Motor Humano
  • Débora Azevedo Cabral Laboratório de Crescimento e Desenvolvimento Motor Humano
  • Glauber Carvalho Nobre Laboratório de Crescimento e Desenvolvimento Motor Humano
  • Priscila Caçola Texas A & M University; Motor Development Lab

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.19898

Keywords:

environment, child development, social class

Abstract

Current literature in early childhood emphasizes a strong influence of environmental stimuli on motor skill development. The purpose of the present study was to investigate the opportunities for motor development in different socioeconomic home environments in the state of Ceara, Brazil. The study used the AHEMD (Affordances in the Home Environment for Motor Development) questionnaire with 128 caregivers of children between ages 18 to 42 months. The results appeared to be concerning, showing a prevalence of architectural structures that are unfavorable for motor development, and also for showing an insufficient number of materials that can stimulate gross- and fine-motor development. This study suggests that children's motor development must be assessed in order to detect if there is an association between affordances in the home environment and motor development, and if it is, an approximation of civil engineering, architecture and physical education areas could possibly find solutions for that problem. In addition, it suggests a need of a new career, where professionals who work with human movement can best indicate the acquisition of materials for developing children's gross- and fine-motor coordination.

References

Haywood KM, Getchell N. Desenvolvimento motor ao longo da vida. 3ª. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Gallahue DL, Ozmun JC. Compreendendo o Desenvolvimento Motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 3ª. ed. São Paulo: Phorte, 2005.

Payne VG, Isaac LD. Desenvolvimento Motor Humano: uma abordagem vitalícia. 6ª. Ed., Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2007.

Bronfenbrenner U, Morris PA. The Ecology of Developmental Process. In: I. Damon I, Lerner RM, organizadores. Handbook of child psychology:Theoretical models of human development. New York: John Wiley Sons; 1998. p. 992-1027.

Bronfenbrenner U, Morris PA. The Ecology of Developmental Process. In: Pedro JG, editor. Stress and Violence in Childhood and Youth. Lisboa: Faculdade de Medicina; 1999. p. 21-95.

Krebs RJ. A Criança e o Esporte: Reflexões Sustentadas pela Teoria dos Sistemas Ecológicos. In: Krebs RJ, Beltrame TS, Copetti F, Pinto RF, organizadores. Os Processos Desenvolvimentais na Infância. Belém: GTR; 2003. p. 91-104.

Rodrigues L, Gabbard C. Avaliação das oportunidades de estimulação motora presentes na casa familiar: Projecto affordances in the home environment for motor development. In Barreiros J, Cordovil R, Carvalheira S, editores. Desenvolvimento Motor da Criança. Lisboa: Edições FMH; 2007. p. 51-60.

Gabbard C, Caçola P, Rodrigues L. A New Inventory for Assessing Affordances in the Home Environment for Motor Development (AHEMD-SR).Early Childhood Educ. J. 2008; 36:5-9.

Bronfenbrenner U. The Ecology o fHuman Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1979.

Andrade SA, Santos DN, Bastos AC, Pedromônico MRM, Almeida-Filho N, Barreto M. Ambiente familiar e desenvolvimento cognitivo infantil: uma abordagem epidemiológica. Rev. Saúde Pública 2005; 39(4):606-611.

Muller AB. Efeitos da Intervenção Motora em Diferentes Contextos no Desenvolvimento da Criança com Atraso Motor [dissertação]. Porto Alegre: Programa de Pós-Graduação em Ciência do Movimento Humano da UFRGS; 2008.

IPECE (Instituto de Pesquisa e Estratégia Econômica do Ceará). Perfil Básico Municipal de Juazeiro do Norte. [internet]. 2007 [acesso em 10 jan 2009]. Disponível em: http://www.ipece.ce.gov.br/publicacoes/perfil_basico/PBM_2007/Juazeiro%20do%20Norte.pdf

Rodrigues L. Development and validation of the AHEMD-SR (Affordances in the Home Environment for Motor Development-Self Report) [tese]. College Station: Department of Health and Kinesiology da Texas A M University; 2005.

Zajons R, Muller AB, Valentini NC. A influência de fatores ambientais no desempenho motor e social de crianças da periferia de Porto Alegre. Rev Educ Fís. 2008; 19(2):159-171.

Fleck AC, Wagner A. A mulher como a principal provedora do sustento econômico familiar. Psicol. Estud. 2003;8:31-38.

Leite ATB, Souza MR. As desigualdades de sexo no mercado de trabalho de Goiânia [artigo]. In: Anais do XVI Encontro Nacional de Estudos Populacionais. Caxambu: ABEP, 2008.

Schobert L. O Desenvolvimento Motor de Bebês em Creches: um olhar sobre diferentes contextos. [dissertação]. Porto Alegre: Programa de Pós-Graduação em Ciência do Movimento Humano da UFRGS; 2008.

Piaget J. The origin of intelligence in children. New York: University Press,1952.

Vigotsky LS. A formação social da mente. 6ª. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Rodrigues L, Gabbard C. Influência das oportunidades de estimulação motora presentes na casa familiar nos níveis de desempenho motor de crianças até aos41 meses de idade [resumo]. In Anais do2º Congresso Internacional de Aprendizagem na Educação de Infância. Maia, 2007.

Rodrigues LP, Saraiva L, Gabbard C. Development and structural validation of an inventory for assessing affordances in the home environment for motor development. Res Q Exerc Sport. 2005;76:140-148.

Published

2009-04-01

Issue

Section

Original Research