THE SOCIALIZATION PROCESS IN CHILDREN’S EDUCATION: THE CONSTRUCTION OF SILENCE AND SUBMISSION

Authors

  • Eliane dos Santos Cavalleiro

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.39447

Keywords:

Socialization, Racism, Prejudice, Discrimination, Ethnic identity.

Abstract

This work trios to understand socialization, mainly the ethnic relationships established in pre-school and in family spaces. To develop lhe analysis, a field research was carried out with
the purpose of learning, by means of the systematic observation of the school’s daily life, how the interpersonal relationships between teachers and students are established. Besides, interviews were carried out with the teaching staff, with the children and their relatives, in order to understand how they perceive, understand and elaborate the multi-ethnic formation of the Brazilian society. The predominance of silence was verified in the situations involving racism, prejudice and ethnic discrimination, which allows us to conclude that the black child is being socialized for submission since infantile education.

Author Biography

  • Eliane dos Santos Cavalleiro
    Pedagoga, Mestre e Doutoranda em Educação pela FE/USP.

References

Berger RL, Luckmann T. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. 7ª ed. Petrópolis, Ed. Vozes, 1976.

Cunha Jr H. Textos para o movimento negro. São Paulo, EDICON, 1992.

Codoy EA. A representação étnica por crianças préescolares - um estudo de caso à luz da teoria piagetiana. São Paulo, 1996. [Dissertação de mestrado - UNICAMP].

Gomes J. Socialização: um problema de mediação? Psicologia/USP, 1(1): 57-65,1990.

Gonçalves LA. O silêncio: um ritual pedagógico a favor da discriminação. Belo Horizonte, 1985. [Dissertação de mestrado -UFMG].

Libaneo JC. Democratização da escola pública A pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo, Loyola, 1985.

Oliveira E. Relações raciais nas creches do Município de São Paulo. São Paulo, 1994. [Dissertação de mestrado - PUC].

Oliveira R. Relações raciais na escola: uma experiência de intervenção. São Paulo, 1992. [Dissertação de mestrado - PUC].

Pinto RP. A representação do negro em livros didáticos de leitura. Cadernos de Pesquisa. 63:88-9,1987.

Pinto RP, Myasaki N. A escola e a questão da pluralidade étnica. Cadernos de Pesquisa, 55: 3-17,1985.

Rosemberg F. Relações raciais e rendimento escolar. Cadernos de Pesquisa, 63: 19-23,1987.

Silva AC. A discriminação do negro no livro didático. Salvador, Ed. CED, 1995.

Published

1999-10-04

Issue

Section

Original/Atualização