ADOLESCENTS’ KNOWLEDGE, VALUES AND PRACTICES REGARDING SEXUALLY TRANSMITTED DISEASES AND AIDS
DOI:
https://doi.org/10.7322/jhgd.39597Keywords:
STD/AIDS, sexual education, sexuality, adolescence.Abstract
In this paper, we discuss lhe knowledge adolescente have, their values and practices regarding STD/AIDS and theirprevention. Based on lhe research data, we emphasize lhe dissociation between having access to information and lhe adoption of prevention behaviors. In addition, we present some fundamental clemente to lhe design of educacional practices directed lo adolescente, taking into account lhe need for integration between knowledge, affectivity and social-cultural aspects.References
Arrilha M, Calazans G. Sexualidade na adolescência: o que há de novo? In: Comissão Nacional de População e Desenvolvimento. Jovens acontecendo na trilha das políticas públicas. Brasília, 1998. 2v.p.687-705.
Barbosa RM, Villela WV. A trajetória feminina da AIDS. In: Parker R, Galvão J. (Orgs.). Quebrando o silêncio: mulheres e AIDS no Brasil. Rio de Janeiro, Relume-Dumará: ABIA:IMS/ UFRJ, 1996.p.17-32.
Brasil. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Projetos Educacionais Especiais. Diretrizes para uma politica educacional em sexualidade. Brasília, MEC/SEPESPE, 1994.
Brasil. Ministério da Saúde. Coordenação Nacional de Doenças Sexualmente Transmissíveis e AIDS. AIDS: Boletim Epidemiológico. 1997a;10(3).
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Coordenação Nacional de DST e AIDS. AIDS no Brasil: um esforço conjunto governo sociedade. Brasília:1998.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Projetos Especiais de Saúde. Coordenação Nacional das DSTs/AIDS. Dados epidemiológicos. Brasília, 1997b. http//www.aids.gov.br).
Canella PRB. Adolescência e doenças sexualmente transmissíveis. In: Comissão Nacional de Estudos sobre a Adolescência. Adolescência hoje. São Paulo, Roca, 1988. p.123-134.
Castro A. Televisão e AIDS: questões para o planejamento. In: Pitta AMR (Org.). Saúde e comunicação: visibilidades e silêncios. São Paulo, Hucitec, Rio de Janeiro, Abrasco, 1995. p.166-171.
Cavalcanti RC. Adolescência. In: Comissão Nacional de Estudos sobre a Adolescência. Adolescência hoje. São Paulo, Roca, 1988. p.5-27.
Conceição ISC. Educação sexual. In: Comissão Nacional de Estudos sobre a Adolescência. Adolescência hoje. São Paulo, Roca, 1988. p.71-76.
Corrêa da Costa AA. Doenças sexualmente transmissíveis em meninos e meninas de rua freqüentadores da casa do Porto. Cuiabá, 1996. Monografia apresentada à Faculdade de Enfermagem e Nutrição da UFMT. Cuiabá, Fundação de Saúde. Dados populacionais do Distrito Sanitário Sul. Cuiabá, 1998.
Freire R. Pedagogia do oprimido. 17.ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
Giffn K, Lowndes CM. Gêneros, sexualidades e doenças sexualmente transmissíveis. Trabalho Apresentado no I Congresso Brasileiro de Ciências Sociais em Saúde, Curitiba,1995.
Gomes R. Análise de dados em pesquisa qualitativa. In: Minayo MCS. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, Vozes, 1994. Cap.4: p.67-80.
Guimarães CD. Mulheres, sexualidade e AIDS : um projeto de prevenção. In: Costa AO, Amado, T. (Orgs.). Alternativas escassas: saúde, sexualidade e reprodução na América Latina. São Paulo, Prodir/FCC – Rio de Janeiro,1994. Ed.34. p.249-281.
Loyola A. Percepção e prevenção da AIDS no Rio de Janeiro. In: AIDS e sexualidade: o ponto de vista das ciências humanas. Rio de Janeiro, Relume-Dumará, 1995. p.19-72.
Mato Grosso. Secretaria de Saúde. Sistema de Informações de agravos de notificação SUS-DST/ AIDS. Mato Grosso, dezembro de 1997.
Mato Grosso. Secretaria de Saúde. Sistema de Informações de agravos de notificação SUS-DST/ AIDS. Mato Grosso, janeiro de 1999.
Milet ME, Marconi R. Metodologia participativa na criação de material educativo com adolescentes. In: Ribeiro M. (Org.). Educação sexual: novas idéias, novas conquistas. Rio de Janeiro, Rosa dos Tempos, 1993. p.205-229.
Monteiro S. Projeto viva a vida: prevenindo a AIDS na escola. In: Czeresnia D, Santos EM, Barbosa RHS, Monteiro S. AIDS: pesquisa social e educação. São Paulo/Rio de Janeiro, Hucitec,1995.p.122-136.
Oliveira MHP. et. al. O conhecimento sobre a AIDS entre trabalhadores rurais. Revista Paulista de Enfermagem, 11(2): 77-80,1992.
Parker R. Introdução. In: Parker R. (Org.). Políticas, instituições e AIDS: enfrentando a epidemia no Brasil. Rio de Janeiro, Zahar Editor/ ABIA, 1997. p.7-1 5.
Parker R, Galvão J. introdução. In: Parker R, Galvão J. (Orgs.). Quebrando o silêncio: mulheres e AIDS no Brasil. Rio de Janeiro, Relume Dumará/ ABIA/IMS/ UFRJ, 1996. p.7- 15.
Parker RG, Herdt G, Carballo M. Cultura sexual, transmissão do HIV e pesquisas sobre a AIDS. In: Czeresnia D, Moreira dos Santos E, Barbosa RHS, Monteiro S. AIDS: pesquisa social e educação. São Paulo, Hucitec, 1995. p.17-45.
Pimenta C, Passarwelli C, Santos CE, Negrão I.R Nossa vida, nosso tempo. Coordenação Nacional DST/AIDS. Brasília, Boletim n.9, 1998.
Riechelmann JC. A educação sexual no sistema de saúde. In: Ribeiro M. (Org.). Educação sexual: novas ideias, novas conquistas. Rio de Janeiro, Rosa dos Tempos, 1993.p.279-304.
Sayão R. Saber o sexo? Os problemas da informação sexual e o papel da escola. In: Aquino JG. (Org.). Sexualidade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo, Summus, 1997. p.971-5.
Shall VT, Struchiner M. Educação no contexto da epidemia de HIV/AIDS: teorias e tendências pedagógicas. In: Czeresnia D, Moreira dos Santos E, Barbosa RHS, Monteiro S. AIDS: pesquisa social e educação. São Paulo, Hucitec,1995, p.84-105.
Silva GA. Desenvolvimento infantil e a sexualidade. In: Silva GA, Martins MCT. Sexualidade na contra mão: roteiro de orientação temática para pais, educadores e lideranças comunitárias. São Paulo, Paulus, 1995.p.51-69.
Tolosa M. Adolescência e ideologia. In: Comissão Nacional de Estudos sobre a Adolescência. Adolescencia hoje. São Paulo, Roca, 1988. p. 35-37.
Downloads
Published
Issue
Section
License
CODE OF CONDUCT FOR JOURNAL PUBLISHERS
Publishers who are Committee on Publication Ethics members and who support COPE membership for journal editors should:
- Follow this code, and encourage the editors they work with to follow the COPE Code of Conduct for Journal Edi- tors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf)
- Ensure the editors and journals they work with are aware of what their membership of COPE provides and en- tails
- Provide reasonable practical support to editors so that they can follow the COPE Code of Conduct for Journal Editors (http://publicationethics.org/files/u2/New_Code.pdf_)
Publishers should:
- Define the relationship between publisher, editor and other parties in a contract
- Respect privacy (for example, for research participants, for authors, for peer reviewers)
- Protect intellectual property and copyright
- Foster editorial independence
Publishers should work with journal editors to:
- Set journal policies appropriately and aim to meet those policies, particularly with respect to:
– Editorial independence
– Research ethics, including confidentiality, consent, and the special requirements for human and animal research
– Authorship
– Transparency and integrity (for example, conflicts of interest, research funding, reporting standards
– Peer review and the role of the editorial team beyond that of the journal editor
– Appeals and complaints
- Communicate journal policies (for example, to authors, readers, peer reviewers)
- Review journal policies periodically, particularly with respect to new recommendations from the COPE
- Code of Conduct for Editors and the COPE Best Practice Guidelines
- Maintain the integrity of the academic record
- Assist the parties (for example, institutions, grant funders, governing bodies) responsible for the investigation of suspected research and publication misconduct and, where possible, facilitate in the resolution of these cases
- Publish corrections, clarifications, and retractions
- Publish content on a timely basis