HEALTH - DISEASE AND CARE - EDUCATION BINOMIALS IN EDUCATIONAL COLLECTIVE ENVIRONMENTS FOR THE YOUNG CHILD

Authors

  • Katia S. Amorim
  • Cláudia Yazlle
  • Maria Clotilde Rosseffi-Ferreira

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.39621

Keywords:

health/disease, care/education, children between 0 and 6 years, day-care centres and pre-school, network of meanings.

Abstract

The increasing phenomenon of young children’s insertion into collective educational environments is receiving severo criticism, mainly Dom health specialists. Those environments are not regarded as adequate, especially for those children under two years of age. Therefore, there is a need to debate and deal with the complex processes of health/disease and care/education in such institutions. This paper discusses infectious diseases and children with special needs in
day-care centres and pre-schools, from the perspective of the Network of Meanings. This perspective understands health/disease as a dynamic process, characterized by the dialectic relation between many factors which are structured in semiotic networks that constrain meanings and even processes. This perspective approaches the problem in a new way, making it possible to elaborate new action proposals in these contexts and even to transform them in high quality and health promoting environments.

Author Biographies

  • Katia S. Amorim
    Programa de Pós-Graduação em Saúde Mental, da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - USP
  • Cláudia Yazlle
    Faculdade de Filosofia Ciências e Lebras de Ribeirão Preto (FFCL/RP) - USP.

References

Ainsworth M. et al. Patterns of attachment. New Jersey: Lawrence Erlbaun Associates;1978.

Amorim KS, Rossetti-Ferreira MC. Análise crítica de investigações sobre doenças infecciosas respiratórias em crianças que freqüentam creche. Jornal de Pediatria. Rio de Janeiro: 1999;75 (5): 313-320.

Belsky J. The “effects” of infant day career considered. In: N. Fox, GG. Fein (Eds.). Infant Day Care. the current debate. New Jersey: Norwood, 1990.

Bolthanski L. As classes sociais e o corpo. Rio de Janeiro: Graal, 1984.

Bowlby J. Attachment and Loss. Vol. I: Attachment. New York: Basic Books, 1969.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Assistêneia Médica. Coordenação de Proteção Materno-Infantil. Creches: Instruções para instalação e funcionamento. Rio de Janeiro: 1972.

Brasil. Constituição: República Federativa do Brasil. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 1988.

Brasil. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei de 8.069 de 13/07/1990. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 1990.

Brasil. Politica de Educação Infantil. Brasília: MEC/ SEF/DPE/COEDI, 1993.

Brasil. Critérios para um atendimento em creches e pré-escolas que respeite os Direitos Fundamentais das Crianças. Brasília: MEC/SEF/DPE/ COEDI, 1995.

Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB) - Lei 9.394 - Diário Oficial de 20/12/ 1996. Brasília: 1996.

Brasil. Parametros Curriculares Nacionais. Brasilia: MEC/SEF, 1997.

Brasil. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

Canguilhem G. O normal e o patológico. 4°Ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária;1995.

Dewey KG, Heinig MJ, Nommsen-Rivers LA. Differences in morbidity between breast-fed and formula-fed infants. J. Pediatr. 1995;126:696-702.

Dobbins JG, Adler SP, Pass RF, Bale JE, Grillner L, Stewart JA. The risks and benefits of Cytomegalovirus transmission in child day care. Pediatrics. 1994;94(6): part 2/2,1016-1018.

Evans R, Clow A, Hucklebridge. Estress and imune system. The Psychologist,7(10): 303-307, 1997.

Ferriani MGC, Gomes R. Saúde escolar: contradições e desafios. Goiania: Cultura e Qualidade, 1997.

Fogarty J. Infectious disease in crèche, day-care and pre-school (Editorial). Irish Medical Journal. 1996;89(ó): 210-211.

Fox N, Fein G. (Eds.). Infant day care: the current debate. New Jersey: Norwood, 1990.

Fuchs SC, Maynart RC, Costa LF, Cardozo A, Schierholt R. Duration of day-care attendance and acuter espiratory infection. Cad. Saúde Pública. 1996;12(3):291-296.

Kuhlmann Jr M. Infância e Educação infantil uma abordagem histórica. Porto Alegre: Ed. Mediação, 1998.

Hamilton G. Filthy: is too little dirt causing the allergy epidemic? New Scientist, 2143: 26-31,1998.

Kathlander EC, Drasar BS. The study of hygiene behaviour in Botswana: a combination of qualitative and quantitative methods. Tropical Medicine and International health. 1996;1(5): 690-8.

Mccutcheon H, Woodward A. A acute respiratory illness in the first year of primary school related to previous attendance at childcare. Aust N. Z. J. Public Health, 20: 49-53,1996.

Mozére L. Les printemps des crèches. Paris: Éditions L’Harmattan, 1992.

Nichd. The effects of infant child care on infant mother attachment security: results of the NICHD Study of Early Child Care. Child Development, 68 (5): 860-879, 1997.

Rollet-Echalier C. La politique à l’egardde la petite enfance sous la Ille Republique. Paris: Institut National D’ Études Démographiques/PUF, 1990.

Rossetti-Ferreira MC, Amorim KS, Silva APS. Uma perspectiva teórico-metodológica para análise do desenvolvimento humano e do processo de investigação. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2000;13(2):281-293.

Rossetti-Ferreira MC, Amorim KS, Vitória T. Emergência de novos significados durante o processo de adaptação de bebês à creche. Coletâneas da ANPPEP. Recife:1(4): 111 -143,1996.

Rossetti-Ferreira MC, Amorim KS, Vitória T. Integração família e creche – o acolhimento é o princípio de tudo. Estudos em Saúde Mental. Ribeirão Preto: 1997;107-13.

Rossetti-Ferreira MC, Mello AM, Gosuen A, Chaguri AC. (Orgs.). Os fazeres da educação infantil. São Paulo: Ed.Cortez, 1998.

Spink MJ. O discurso como produção de sentidos. Em: C. Nascimento-Schulze (Org.). Coletâneas da ANPPEP. Novas contribuições para a teorização e pesquisa em representação social. (pp. 37-46). Florianópolis: UFSC, 1996.

Schwartz B, Giebink GC, Hender-Son FW, Reichler et al. Respiratory infections in day care. Pediatrics, 94 (8): part2: 1018-1020,1994.

Silfverdal SA, Bodin L, Hugosson S, Garpenhol S. Protective effect of breastfeeding on invasive hemophilic influenzae infection: a case control study in Swedish preschool children. International Journal of Epidemiology.1997;26 (2): 443-450.

Simpson SQ, Jones PW, Davies PDO, Cushing A. Social impact of respiratory infections. Chest, 108(2): S63-69, 1995.

Sroufe LA. A developmental perspective on day care. Em: N. Fox N, GG. Fein (Eds.). Infant Day Care: the current debate. New Jersey: Norwood, 1990.

Valadâo M. Educação infantil e cuidado em saúde: subsídios para o estabelecimento de critérios de funcionamento de instituições de educação infantil do ponto de vista da saúde. Apresentado na 3ª Reunião técnica para credenciamento e funcionamento de instituições de educação infantil, realizada no MEC,Brasília, 1997.

Valsiner J. Culture and the development of children s actions. Great Britain: John Wiley& Sons, 1987.

Vieira LMF. Mal necessário: creches no Departamento Nacional da Criança. Cadernos de Pesquisa, SP, 67: 3-16: 1988.

Victora CG, Fuchs SC, Flores JAC, Fonseca W, Kirkwood B. Risk factors for pneumonia among children in a Brazilian metropolitan area. Pediatrics, 93:977-985, 1994.

Vitória T, Rossetti-Ferreira MC. Processos de adaptação na creche. Cadernos de Pesquisa. SP (86): 55-64, 1993.

Vygotsky L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Werebe MJ, Nadel-Brulfert J. HenriWallon. São Paulo: Ática, 1986.

Published

2000-12-19

Issue

Section

Original/Atualização