MEANINGS ATTRIBUTED TO EVERYDAY LIFE BY THE POOR ADOLESCENT

Authors

  • Evenice S. Chaves

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.39671

Keywords:

adolescence, poor adolescent, everyday life, ways of life, meanings.

Abstract

Adolescence has been described and explained from two points of view: lhe nonhistorical and the culturally situated ones. The present study was guided by lhe cultural standpoint, which admits lhe existence of “adolescentes”. Intending to describe ways of life, meanings attributed to everyday events and life projects of nine poor adolescents, information was collected through interviews. The analysis and interpretation of the obtained reports indicated that the adolescents live with their families in violent neighborhoods; they experience domestic
violence and affective loneliness; they do housework, independent of gender; they view the school as a place for playing and building friendships; they reject conducts that disqualify the other; they have life projects concerned with their career and family constitution. Some of them expressed peculiarities such as fear, insecurity and concern about the future, originated from the violence situations to which they were subjected, or that were observed by them. Differently
from the upper-classes adolescents, they are not submitted yet to consumerist appeals.

Author Biography

  • Evenice S. Chaves
    Mestre em Psicologia, Professora Titular II do curso de Psicologia - Departamento de Gências Humanas Universidade Salvador

References

Andrade AN. O acolhimento à processualidade: entre a multiplicidade da Psicologia e a multiplicidade do psicológico. In: Souza L, Freitas MFQ, Rodrigues MMR.(Org.). Psicologia reflexões (im)pertinentes. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998. p. 109-128.

Andrade NA, Novo HA. “Eles ficam, nós namoramos”: algumas reflexões sobre a adolescência. In: Novo HÁ, Menandro MCS. Olhares diversos estudando o desenvolvimento humano. Vitória: Gráfica Santo Antônio, 2000. p.91 -106.

Araújo MAL. Educação e identidade cultural. Rev FAEEBA. Salvador: 1996;(6): 105-118.

Bruner J. Atos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

Burman E. Developmental psychology and its discontents. In: Fox D, Prilleltensky L. (Org.). Critical psychology - an introduction.London: Sage, 1997. p. 134-149.

Castro LR. O lugar da infância na modernidade. Psicologia: Reflexão e Critica, Porto Alegre: 1996;9(2):307-335.

Costa M, López E. Salud comunitária. Barcelona: Martins Roca, 1986.

Demo R. Introdução à metodologia da ciência. São Paulo: Atlas, 1985.

Demo P. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.

Gil AC. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1987.

González Rey E. La investigación cualitativa en Psicologia – rumo bosy desafios. São Paulo: EDUC, 1999.

Lax WD. O pensamento pós-moderno na prática clínica. In: McNamee S, Gergen KJ. A terapia como construção social. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998. p.86-105.

Misra G, Gergen KJ. On lhe place of culture in psychological science. International Journal of Psychology. 1993; 28(2):225-243.

Mussen RH, Conger JJ, Kagan J. Desenvolvimento e personalidade da criança. São Paulo: Harper & Row do Brasil, 1977.

Nascimento AB. Quem tem medo da geração shopping? Salvador: EDUFBA, 1999a.

Nascimento AB. Trajetória da juventude brasileira - dos anos 30 ao final do século. Salvador: EDUFBA, 1999b.

Pfromm Neto S. Psicologia da adolescência. São Paulo: Livraria Pioneira Editora,1971.

Salles LMF. Adolescência, escola e cotidiano: contradições entre o genérico e o particular. Piracicaba: Editora Unimep,1998.

Tripoli SG. A arte de viver do adolescente – a travessia entre a criança e o adulto. São Paulo: Arte e Ciência, 1998.

Published

2001-06-19

Issue

Section

Original Research