IMAGES OF FEMALE ADOLESCENCE IN THE CAPRICHO MAGAZINE

Authors

  • Wanessa Gonçalves dos Santos Couto
  • Paulo Rogério Meira Menandro

DOI:

https://doi.org/10.7322/jhgd.39769

Keywords:

adolescence, female adolescence, mass media, values, identity.

Abstract

Adolescents are privileged targets for cultural industry products. Much of the important information for their development is available in the mass media. In many countries, magazines containing information and recreational activities specific for teenage women consumption are published. This work identified, organized and analyzed concerns, behaviors and values portrayed in some thematic sections of the Capricho magazine in order to construct an overview of the images by means of which female adolescence is represented and idealized. One hundred and twenty-three (123) news pieces dealing with aspects of the adolescent relation to society were analyzed, comparing those published during the 1993-1995 period with those published during the 1999-2001 period. Data analysis revealed an “ideal model” of adolescent that manages to balance: a) autonomy and freedom and, on the other hand, respect to limits; b) values and views with dialogue; c) self-valorization with differences; d) various modes of pleasure and leisure with responsibility, prevention from vulgarity, violence and diseases; d) the full living of the demands of adolescence without negligence of planning and preparing for adult life.

Author Biography

  • Wanessa Gonçalves dos Santos Couto
    Programa de Pós-Graduação em Psicologia Universidade Federal do Espírito Santo

References

Abramo HW. Cenas juvenis – punks e darks no espetáculo urbano. São Paulo: Scritta, 1994.

ANDI / IAS / UNESCO. Os Jovens na mídia: pesquisa. Brasília: ANDI – Agência de Notícias dos Direitos da Infância: Instituto Ayrton Senna: UNESCO, Coordenação: Vivarta, V., 112 p. 1999. Disponível: http://www.andi.org.br

Andrade NA, Novo HA. “Eles ficam, nós namoramos”: algumas reflexões sobrea adolescência. In: Novo HÁ, Menandro MCS. Olhares diversos: estudando o desenvolvimento humano. Vitória: PPGP/UFES, 2000. p. 91-106.

Anyon J. Interseções de gênero e classe: acomodação e resistência de mulheres e meninas às ideologias de papéis sexuais. Cadernos de Pesquisa. 1990; 73:13-25.

Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

Bassanezi CB. Virando as páginas, revendo as mulheres: revistas femininas e relações homem mulher, 1945-1964. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.

Buitoni DHS. Mulher de papel: a representação da mulher pela imprensa feminina brasileira. São Paulo: Loyola, 1981.

Buitoni DHS. Imprensa Feminina. São Paulo: Ática, 1986.

Groppo LA. Juventude: ensaios sobre sociologia e história das juventudes modernas. Rio de Janeiro: Difel, 2000.

Martins AL. Revistas em revista: imprensa e práticas culturais em tempos de República, São Paulo (1890-1922). São Paulo: Edusp-Fapesp- Imprensa Oficial do Estado,2001.

Minayo MCS, Assis SG, Souza ER, Njaine K, Deslandes SF, Silva CMFP, et al. Fala, galera: juventude, violência e cidadania. Rio de Janeiro: Garamond, 1999.

Mira MC. O leitor e a banca de revistas: a segmentação da cultura no século XX. São Paulo: Olho d’Água / Fapesp, 2001.

Miranda-Ribeiro P, Moore A. Já nas bancas: a saúde reprodutiva das adolescentes vista através das revistas Querida e Capricho. Anais do XII Encontro Nacional de Estudos Populacionais - ABEP, 1997. Disponível: http://www.abep.org.br.

Park MB. Histórias e leituras de almanaques no Brasil. São Paulo: Fapesp,1999.

Sodré M. O social irradiado: violência urbana, neogrotesco e mídia. São Paulo: Cortez, 1992.

Steinberg L, Morris AS. Adolescent development. Annual Rev Psychology. 2001;52: 83-110.

Strasburger VC. Os adolescentes e a mídia – impacto psicológico. Porto Alegre: Artmed, 1999.

Tamayo A, Schwartz SH. Estrutura motivacional dos valores humanos. Psicologia: Teoria e Pesquisa. 1993;9(2): 329-348.

Tamayo AL. Os valores do brasileiro: uma década de pesquisa. Cadernos de Psicologia. 1997;1:113-134.

Published

2003-06-19

Issue

Section

Original Research