Distanciamento e grotesco em O rei da vela, de Oswald de Andrade

Authors

  • Felipe Augusto de Souza Santos Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2018.154411

Keywords:

Oswald de Andrade, distancing effect, grotesque, teatro modernista

Abstract

This article aims to approach Oswald de Andrade's play O rei da vela according to two guiding concepts: grotesque, derived from the writings of the Russian literature theorist Mikhail Bakhtin, and distancing effect, or estrangement effect (Verfremdugseffekt), from Bertolt Brecht's theoretical writings. Using as starting point existing reflections on the parallelism between both concepts and the poetics of Oswald de Andrade, we will try to develop a reflection that points out moments in the dramaturgy of O rei da vela that aesthetically approximate what Bakhtin and Brecht developed in their respective works regarding the concepts used in this study.

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Author Biography

  • Felipe Augusto de Souza Santos, Universidade de São Paulo (USP)

    Diretor teatral, ator, professor e pesquisador. Possui graduação em Artes Cênicas pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (2000) e mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2015), com dissertação intitulada Poética do fracasso: dramaturgia e encenação no teatro de Samuel Beckett. Doutorando em Teoria Literária e Literatura Comparada pela Universidade de São Paulo (USP-FAPESP)

Published

2018-12-27

Issue

Section

Ensaios de Curso

How to Cite

Santos, F. A. de S. (2018). Distanciamento e grotesco em O rei da vela, de Oswald de Andrade. Magma, 25(14), 153-164. https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2018.154411