"Meu coração, naquelas lembranças…": tentativa de catarse no relato testemunhal de Riobaldo

Authors

  • Aryanna dos Santos Oliveira Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2023.207126

Keywords:

The Devil to Pay in the Backlands, Testimony, Memory, Experience, Trauma, Catharsis

Abstract

This essay aims to analyze the memories of Riobaldo, protagonist of The Devil to Pay in the Backlands, by
Guimarães Rosa, as a testimonial account, established as a “topography of memory” (Selligmann-Silva, 2009), a
consequence of an exhaustive remembrance, suffered and (re)constructed in many layers, as a way to overcome
the trauma marks of their crossings. Even if faced with a fictional testimony, the story goes beyond the meanings
of the individual to the collective memory, also acquiring a historical character. In the reports of the memory of
this problematic narrator, split from traumatic experiences, a testimonial discursive work is recognized, which
approaches those verified in the writings of himself of the testimonies of the great tragedies of humanity. Based on
Benjamin’s concepts of memory and experience, it is intended to allude to the ways in which Rosa updates the idea
of remembrance, passing through the transmission of wisdom, through Riobaldo’s account, for the elaboration of
a traumatic memory of the sertão, starting from a complex process of revisiting experiences in the face of extreme
situations, which ultimately have catharsis

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Aryanna dos Santos Oliveira, Universidade de São Paulo

    ARYANNA DOS SANTOS OLIVEIRA – É mestranda em Teoria Literária e Litera- tura Comparada pela Universidade de São Paulo (USP). Este artigo foi produzido para a conclusão do curso “Sobre ‘O narrador’ de Walter Benjamin”, ministrado pelo professor Samuel Titan Jr. em 2018. 

References

AGAMBEN, Giorgio. O que resta de Auschwitz: o arquivo e a testemunha (Homo Sacer III). São Paulo: Boitempo, 2008. (Estado de Sítio).

ALVES, Márcia Barcellos; Sousa, Edson Luiz André de. “Testemunho: metáforas do lembrar”. Psyche (Sao Paulo), São Paulo, v. 12, n. 23, dez. 2008. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-11382008000200014&lng=pt&nrm=iso

ARRIGUCCI JR, Davi. “O mundo misturado: romance e experiência em Guimarães Rosa”. In: América Latina: Palavra, Literatura e Cultura. Org. Ana Pizarro. Vol.3. Vanguarda e Modernidade. São Paulo: Fundação Memorial da América Latina, pp. 448-477.

BENJAMIN, Walter. “O narrador”; “A crise do romance”; “Melancolia de esquerda”; “Experiência e pobreza”; “O autor como produtor”; “Sobre o conceito de história”; “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica”. In: Obras escolhidas I. Magia e Técnica, Arte e Política. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 2016.

CANDIDO, Antonio. “O homem dos avessos”. In: Tese e Antítese. Ensaios. São Paulo: T. A. Queiroz, 2002.

COUTINHO, Eduardo (org.). “Prefácio — Guimarães Rosa: um alquimista da palavra”. In: Rosa, João Guimarães. Ficção completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995. pp. 11-24.

GAGNEBIN, Jean Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2009.

GALVÃO, Walnice. Nogueira. “O certo no Incerto: O Pactário”. In: As Formas do Falso: Um estudo sobre a ambiguidade no Grande sertão: veredas. São Paulo: Editora Perspectiva, 1972.

GARBUGLIO, José Carlos. “A estrutura bipolar da narrativa”. In: COUTINHO, Eduardo (Org.). Guimarães Rosa. Rio de Janeiro: INL / Civilização Brasileira, 1983. pp. 422-423. [Coleção Fortuna Crítica 6].

GARBUGLIO, José Carlos. O mundo movente de Guimarães Rosa. São Paulo: Ática, 1983.

Published

2023-01-26

Issue

Section

Ensaios de Curso

How to Cite

Oliveira, A. dos S. (2023). "Meu coração, naquelas lembranças…": tentativa de catarse no relato testemunhal de Riobaldo. Magma, 28(17), 204-225. https://doi.org/10.11606/issn.2448-1769.mag.2023.207126