Brazilian music in Japan

Novos Compositores (New Composers) for an audience of Japanese citizens

Authors

  • Dani Gurgel Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2018.131501

Keywords:

Japan, Brazilian music, Audience, Potential market

Abstract

This essay addresses the potential market for Brazilian music in Japan, especially in niche styles, such as instrumental music and songs that are not included in the playlists of national radios. It emerged from the need to better understand the empirical observations of annual tours made to the country since 2013 by this author, all in the dual position of artist and manager of the group Dani & Debora Gurgel Quarteto. By combining research data on the music industry and interviews with Japanese journalists and Brazilian artists, an entrepreneur and a diplomat, an analysis of the growth of the musical generation known as Novos Compositores (New Composers) is developed, highlighting the importance of collaboration between artists for the development of international artistic markets.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Dani Gurgel, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes (ECA) da Universidade de São Paulo (USP). Pesquisa a indústria musical em suas diversas facetas, do ponto de vista da academia e também de seu trabalho artístico nas áreas de Música e de Fotografia. Participa do grupo de pesquisa Datacracia, parte do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação da ECA-USP.

References

ANDERSON, C. Free: grátis: o futuro dos preços. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.

BUSSAB, M. Julho/2015: por que demoramos sete anos para quebrar um recorde. Blog da Tratore, São Paulo, 2015. Disponível em: <http://bit.ly/DG_tratore2015>. Acesso em: 10 jan. 2016.

CRAVO ALBIN, R. Lisa Ono. Dicionário Cravo Albin da Música Popular Brasileira, Rio de Janeiro, 2 jun. 2016. Disponível em: <https://bit.ly/2NMkzwK>. Acesso em: 21 jan. 2018.

DE MARCHI, L. Transformações estruturais da indústria fonográfica no brasil 1999-2009: desestruturação do mercado de discos, novas mediações do comércio de fonogramas digitais e consequências para a diversidade cultural no mercado de música. 2011. 289 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: <https://bit.ly/2CmkVIz>. Acesso em: 16 out. 2018.

______. Inovação e institucionalização na indústria fonográfica brasileira: um estudo de caso das estratégias de negócio de músicos autônomos no entorno digital. Revista Eletrônica Internacional de Economia Política da Informação da Comunicação e da Cultura, São Cristóvão, v. 14, n. 2, p. 1-22, 2012.

GURGEL, D. O novo público da indústria musical: aquele que compra ou aquele que escuta? Signos do Consumo, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 44-53, 2016.

HANADA, K. (花田勝暁). ダニ&デボラ・グルジェル・クアルテート. Latina, Tóquio, p. 14-18, 2013.

INTERNATIONAL FEDERATION OF THE PHONOGRAPHIC INDUSTRY – IFPI. IFPI Digital Music Report 2014. Zurich, 2014. Disponível em: <http://bit.ly/DG_ifpi2014>. Acesso em: 16 out. 2018.

______. IFPI Digital Music Report 2015. Zurich, 2015.

______. Global Music Report. Zurich, 2016.

INGHAM, T. Japan’s recorded music business grew last year (but only just). Music Business Worldwide, London, 27 Mar. 2017a. Disponível em: <https://bit.ly/2nAeERu>. Acesso em: 16 out. 2018.

______. Music subscriptions exploded in the US in 2016, as market generated $7.7bn. Music Business Worldwide, London, 30 Mar. 2017b. Disponível em: <https://bit.ly/2nmv7pc>. Acesso em: 16 out. 2018.

KISCHINHEVSKY, M.; VICENTE, E.; DE MARCHI, L. Música infinita: serviços de streaming como espaços híbridos de comunicação e consumo musical. Belo Horizonte: Compós, 2015.

MATSUDA, K. The relations between Portugal and Japan. Lisbon: Centro de Estudos Históricos Ultramarinos, 1965.

MÚSICA de Graça. Direção: Dani Gurgel. Produção: Da Pá Virada. São Paulo, Da Pá Virada, 2018. Podcast (36 episódios), son., color. Disponível em: <https://bit.ly/2PLyAMZ>. Acesso em: 20 out. 2018.

NORIKO, T. (田中紀子). 2015年ブラジル・ディスク大賞. Latina, Tóquio, p. 8, jan. 2016.

OUTRO Som. Direção: Dani Gurgel. Produção: Da Pá Virada. São Paulo, Music Box Brazil, 2018. Série-documentário (13 episódios de 26 min.), son., color.

PANAY, P. Rethinking music: the future of making money as a performing artist. In: THE BERKMAN CENTER FOR INTERNET; SOCIETY AT HARVARD UNIVERSITY (Orgs.). Rethinking music: a briefing book, 2011. p. 57-64.

PERPETUO, I. F.; SILVEIRA, S. A. O futuro da música depois da morte do CD. São Paulo: Momento, 2009.

TOWER Records Shibuya. Tower Records Online, Tóquio, 16 out. 2018. Disponível em: <http://bit.ly/dg_towerrecords>. Acesso em: 16 out. 2018..

WHOPPER, W. Guia da música instrumental brasileira. Tóquio: DU Books, 2013.

Published

2018-12-10

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Brazilian music in Japan: Novos Compositores (New Composers) for an audience of Japanese citizens. (2018). Novos Olhares, 7(2), 112-122. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2018.131501