Media consumption and youth: mapping youth practices of south and southeast Brazil

Authors

  • Daniela Schmitz Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Alexia Oliveira Barbieri Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.131886

Keywords:

Media Consumption, Convergence, Youth.

Abstract

In this paper we present a comparative analysis of media practices and consumption of south and southeast Brazilian youth. Data are derived from a national comparative research developed between 2012 and 2015 and conducted by Rede Brasil Conectado. We intend to map youth media consumption in the current context of technological, cultural and media convergence. The results covered here are part of an online survey answered by more than nine thousand young people. When analyzing data, we used a qualitative analysis software, Nvivo, that expanded and accelerated the process. We concluded that young people’s profiles in these regions are similar, on the other hand, their media consumption – although being alike – presents important differences on forms and intensity of these consumptions, which we are going to investigate in this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Daniela Schmitz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutora em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Pós-doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM/UFRGS), bolsista de Pós-Doutorado Júnior do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

  • Alexia Oliveira Barbieri, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social e bacharel em Ciências Sociais pela UFRGS. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGAS/UFRGS), bolsista CNPq.

References

BOURDIEU, P. Sociología y cultura. Ciudad de México, DF: Grijalbo, 1990.

CRESSWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução Luciana de Oliveira da Rocha. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

ESTATUTO da Juventude. Portal da Juventude, Brasília, DF, 21 nov. 2014. Disponível em: <http://bit.ly/2kT6ggH>. Acesso em: 16 out. 2017.

FEIXA, C. De jóvenes, bandas y tribus: antropología de la juventud. 2. ed. Barcelona: Ariel, 1999.

______. A construção histórica da juventude. In: CACCIA-BAVA, A.; FEIXA, C.; GONZALES CANGAS, Y. (Org.). Jovens na América Latina. São Paulo: Escrituras, 2004. p. 251-327.

GARCÍA CANCLINI, N. El consumo cultural: una propuesta teórica. In: SUNKEL, G. El consumo cultural en América Latina: construcción teórica y líneas de investigación. 2. ed. Bogotá: Convenio Andrés Belo, 2006. p. 72-95.

GARCÍA CANCLINI, N.; ROSAS MANTECON, A. Políticas culturales y consumo cultural urbano. In: GARCÍA CANCLINI, N. (Coord.). La antropología urbana en México. México: FCE; Conaculta; UAM, 2005. p. 168-195.

GROPPO, L. A. Juventude: ensaios sobre sociologia e história das juventudes modernas. Rio de Janeiro: Difel, 2000.

______. Teorias pós-críticas da juventude: juvenilização, tribalismo e socialização ativa. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, Manizales, v. 13, n. 2, p. 567-579, ago. 2015.

JENKINS, H. Cultura da convergência. Tradução Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.

MARGULIS, M.; URRESTI, M. La juventud es más que una palabra. In: MARGULIS, M. (Ed.). La juventud es más que una palabra: ensayos sobre cultura y juventud. Buenos Aires: Biblos, 2008. p. 13-30.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Tradução Ronaldo Polito e Sergio Alcides. 2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2003.

OROZCO GÓMEZ, G.; GONZÁLEZ, R.. Ciudad de México, DF: Tintable, 2012.

SCHMITZ, D. M. Consumo, sentidos, usos e apropriações nas pesquisas de recepção: nem tão sinônimos, nem tão distantes. InTexto, Porto Alegre, n. 34, p. 255-275, set./dez. 2015.

TEIXEIRA, A. N.; BECKER, F. Novas possibilidades da pesquisa qualitativa via sistemas CAQDAS. Sociologias, Porto Alegre, v. 3, n. 5, p. 94-113, jan./jun. 2001.

TOALDO, M.; JACKS, N. Consumo midiático: uma especificidade do consumo cultural, uma antessala para os estudos de recepção. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 22., 2013, Salvador. Anais… Salvador: Compós, 2013. p. 1-9.

Published

2017-12-22

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Media consumption and youth: mapping youth practices of south and southeast Brazil. (2017). Novos Olhares, 6(2), 91-103. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2017.131886