The process of the player-modifier enjoyment in the audiovisual design m

a case study

Authors

  • Amanda Azevedo Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Valdecir Becker Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2018.144390

Keywords:

Audiovisual Design, Reception, Audience

Abstract

This article analyzes the transformation of the audiovisual content enjoyment, which affects the production and modifies the reception of content. The propagation of audiovisual content has increased lately due to the dissemination of production, modification, and distribution software, with simple and efficient interfaces. Based on databases provided by the areas of Human Computer Interaction and Audience Studies, this article uses the Audiovisual Design model as a methodological proposal to understand audience enjoyment, new software-mediated relations and, finally, to define the role of the Player-Modifier in this model. Results indicate the development of individual skills and abilities are relevant factors for the enjoyment of audiovisual contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Amanda Azevedo, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

    Relações públicas, mestranda no Programa de Pós-Graduação em Computação, Comunicação e Artes da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e pesquisadora do Grupo de Pesquisa Design Audiovisual.

  • Valdecir Becker, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

    Professor no Programa de Pós-Graduação em Computação, Comunicação e Artes da UFPB, líder do Grupo de Pesquisa Design Audiovisual.

References

A VIAJANTE com agorafobia. Google, Mountain View, 6 out. 2017. Disponível em: <http://bit.ly/2D415mF>. Acesso em: 12 jan. 2018.

BARBOSA, S. D. J. SILVA, B. S. Interação humano-computador. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

BECKER, V. A evolução da interatividade na televisão: da TV analógica à era dos aplicativos. Lumina, Juiz de Fora, v. 7, n. 2, p. 1-30, 2013.

BECKER, V.; GAMBARO, D.; RAMOS, T. S. Audiovisual design and the convergence between HCI and audience studies. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON HUMAN-COMPUTER INTERACTION, 19., 2017, Vancouver. Proceedings… New York: Springer, 2017. p. 3-22.

BECKER, V. et al. CONFERÊNCIA IBEROAMERICANA DE APLICAÇÕES E USABILIDADE PARA TV INTERATIVA, 6., 2017. Aveiro. Anais… Aveiro: Universidade de Aveiro, 2017.

BRONSZTEIN, K. P., CIRINO, N. A metamorfose do virtual: conceito e experiências de fruição. Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 148-160, 2015.

GOOGLE Street View scene – small boy, big tree in Senegal, Western Africa. @streetview.portraits, [S.l.], 20 mar. 2017a. Instagram. Disponível em: <http://bit.ly/2DmNUdA>. Acesso em: 12 jan. 2018.

GOOGLE Street View scene – Sharjah, United Arab Emirates. @streetview.portraits, [S.l.], 6 jun. 2017b. Instagram. Disponível em: <http://bit.ly/2DnkjAI>. Acesso em: 12 jan. 2018.

JENKINS, H.; FORD, S.; GREEN, J. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2014.

KAPTELININ, V. Affordances and design. Aarhus N: Interaction Design Foundation, 2014.

MANOVICH, L. Software takes command: extending the language of new media. New York: Bloomsbury Academic, 2013.

MEIXNER, B. Hypervideos and interactive multimedia presentations. ACM Computing Surveys, New York, v. 50, n. 1, Apr. 2017.

MURRAY, J. H. Inventing the medium: principles of interaction design as a cultural practice. Boston: The MIT Press, 2011.

NINO, M.; EVANS, M; A. Promovendo habilidades do século 21 em aulas de engenharia construtivista com aprendizagem baseada em jogos digitais. Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, Vigo, v. 10, n. 3, p. 143-149, ago. 2015.

PAUL, C. (Ed). New media in the white cube and beyond: curatorial models for digital art. Berkeley: University of California Press, 2008.

PREECE, J. ROGERS, T. SHARP, H. Design de interação: além da interação homem-computador. Porto Alegre: Bookman, 2013.

SHIRKY, C. Here comes everybody: the power of organization without organizations. London: Penguin, 2008.

______. A cultura da participação e generosidade no mundo conectado. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

SOUSA, J. P. Elementos de teoria e pesquisa da comunicação e dos media. 2. ed. Porto: Edições Universidade Fernando Pessoa, 2006.

STRAZZA, P. Conheça a artista que está usando Google Street View para fotografar o mundo. B9, São Paulo, 26 jul. 2017. Disponível em: <http://bit.ly/2vIDT68>. Acesso em: 6 nov. 2017.

TOSCANO, R. et al. Arquitetura de design colaborativo para imersão temporal e espacial em vídeos de altíssimas resoluções e HFR. In: CIUFFO, L.; ROESLE, V. (Orgs.). O futuro da videocolaboração: perspectivas. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017. p. 13-53.

VORDERER, P.; KOHRING, M. Permanently online: a challenge for media and communication research. International Journal of Communication, Los Angeles, v. 7, n. 1, p. 188-196, 2013.

Published

2018-12-10

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

The process of the player-modifier enjoyment in the audiovisual design m: a case study. (2018). Novos Olhares, 7(2), 90-100. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2018.144390