Country(ies) I live in

conflicts and resiliencies of the national

Authors

  • Rosana Berjaga Méndez Universidade Federal Fluminense (UFF)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2018.145974

Keywords:

Cuban television, TV formats, Nacionalism

Abstract

This article discusses the music talent show Sonando en Cuba (2015-2016) and its attempt to emerge as a discourse of nationality reaffirmation and resistance to the cultural globalization. Regarded as one of the largest domestic media productions in recent years, the show premiered amid important political and socioeconomic changes, which propelled the repositioning of the island in the international political-cultural map and generated new narratives about politics, identity, and Cuban history. Nonetheless, to (re)appear on the western symbolic map also meant rethinking the national strategies for self-representation and visibility abroad, aspects visible in the contradictory narratives generated by Sonando en Cuba. Thus, this study is an invitation to debate about territorialities and representativeness, in contexts of dialogisms, coexistences, and struggles of the national identities in the Western hegemonic ontology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rosana Berjaga Méndez, Universidade Federal Fluminense (UFF)

    Mestre em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Graduada em Jornalismo pela Universidad de la Habana (UH), Cuba.

References

ACOSTA, M. ¿Tiene cascabel el gato? Miradas al teleperiodismo cubano de la Revolución. La Habana: EnVivo, 2013.

ALMAZÁN DEL OLMO, S. La identidad cultural y los retos de la globalización. Anuario del Centro de Estudios de Migraciones Internacionales, La Habana, p. 194-203, 2010. Disponível em: <https://bit.ly/2A5mPf9>. Acesso em: 11 out. 2018.

ARMAS, P. Sonando en Cuba, si pero… CubaDebate, La Habana, 1 sept. 2016. Disponível em: <https://bit.ly/2IRECca>. Acesso em: 11 out. 2018.

BAUMAN, Z. Modernidade e ambivalência. Trad. Marcos Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

______. Identidade. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

______. Tempos líquidos. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.

BENJAMIN, W. O narrador. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985. v. 1, p. 197-221. (Obras Escolhidas).

BILLIG, M. Banal nationalism. London: SAGE, 1995.

BOBES, V. C. Ciudadanía, identidad nacional y narrativas de la sociedad civil: una exploración en torno a las sucesivas (re)constituciones de la nación cubana. In: MIRANDA, M. Cuba: sociedad, cultura y política en tiempos de globalización. Bogotá: Ceja, 2003. p. 13-41. Disponível em: <https://bit.ly/2OQp1PQ>. Acesso em: 11 out. 2018.

BRÜNNER, J. J. Globalización, cultura y posmodernidad. Santiago: Breviarios, 1998.

BUTLER, J. Quadros de guerra. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

CHALABY, J. K. The making of an entertainment revolution: how the TV format trade became a global industry. European Journal of Communication, Thousand Oaks, v. 26, n. 4, p. 293–309, 2011.

CUE, M. La trascendencia de la ficción televisiva. Portal de la Televisión Cubana, La Habana, 24 nov. 2015. Disponível em: <https://bit.ly/2IRFqOe>. Acesso em: 11 out. 2018.

______. Primeros pasos del itinerario comunicativo de la Revolución. Cubarte, [S.l.], 27 oct. 2016. Disponível em: <https://bit.ly/2OYbUMA>. Acesso em: 11 out. 2018.

D’AMARAL, M. T. Comunicação e diferença. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2004.

FERREIRO, D. Sonando en Cuba: nueva apuesta por la música cubana. Granma, La Habana, 10 mar. 2016. Disponível em: <https://bit.ly/229zgML>. Acesso em: 11 out. 2018.

FRAGA ECHEGOYEN, M. La programación televisiva del 2008, una aproximación a su análisis y estudio. In: CALDERÍN GAÍNZA, G. La radio y la televisión cubanas en sintonías con sus públicos. La Habana: Centro de Investigaciones Sociales del ICRT, 2008. Não paginado. [formato digital].

FROSH, P.; WOLFSFELD, G. ImagiNation: news discourse, nationhood and civil society. Media, Culture & Society, Thousand Oaks, v. 29, n. 1, p. 105-129, 2006. Disponível em: <https://bit.ly/2A6iWXk>. Acesso em: 11 out. 2018.

FUSTÉ, I. H.; CEREIJO, L. M. B. Sonando en Cuba, ¿en la zona caliente? Juventud Rebelde, La Habana, 3 sept. 2016. Disponível em: <https://bit.ly/2CDHdpT>. Acesso em: 11 out. 2018.

JESUS, E. et al. Reinvenção comunicacional da política: modos de habitar e deshabitar o século XXI. Salvador: Compós, 2016.

GOMES, M. R. Comunicação e identificação: ressonâncias no jornalismo. Cotia: Ateliê, 2008.

GUEVARA, E. El socialismo y el hombre en Cuba. Marcha, Montevideo, 12 mar. 1965.

HALL, S. As culturas nacionais como comunidades imaginadas. In: ______. A identidade cultural na pós-modernidade. São Paulo: DP&A. 2003. p. 47-63.

HOBSBAWM, E. Nações e nacionalismos desde 1780: programa, mito e realidade. Trad. Maria Celia Paoli e Anna Maria Quirino. São Paulo: Paz e Terra, 1990.

HOLOHAN, S. “We’re a very normal family”: representing the mundane in Channel 4’s The Family. Media, Culture & Society, Thousand Oaks, v. 34, n. 1, p. 21-35, jan. 2012. Disponível em: <https://bit.ly/2pN3KrR>. Acesso em: 11 out. 2018.

HUYSSEN, A. Passados presentes: mídia, política, amnésia. In: ______. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano. 2000. p. 9-40.

KOOIJMAN, J. Globalisation and television formats. NECSUS, Amsterdam, v. 3, n. 1, p. 319-325, June 2014. Disponível em: <https://bit.ly/2EnIcfU>. Acesso em: 11 out. 2018.

MIGNOLO, W. D. Histórias locais/projetos globais: colonialidade, poderes subalternos e pennsamento liminar. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2003.

NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, dez. 1993.

ORTIZ, F. Cubanidad y cubanía. Islas, Santa Clara, v. 6, n. 2, p. 91-96, jan.-jun. 1964. Disponível em: <https://bit.ly/2QP3m83>. Acesso em: 11 out. 2018.

PACHECO VALERA, I. Los corrimientos del imaginario colectivo en los desafíos actuales de la televisión. EnVivo, [S.l.], [201-?]. Disponível em: <https://bit.ly/2Cc77QR>. Acesso em: 11 out. 2018.

______. La televisión cubana en el imaginario social contemporáneo. Portal de la Televisión Cubana, La Habana, 4 ago. 2015. Disponível em: <https://bit.ly/2OiVyhL>. Acesso em: 11 out. 2018.

PARTIDO COMUNISTA DE CUBA. Sobre la lucha ideológica. In: ______. Resoluciones aprobadas por el II Congreso del PCC. La Habana: Política, 1980a. p. 392-405. Disponível em: <https://bit.ly/2PtwEJ3>. Acesso em: 11 out. 2018.

______. Sobre los medios de difusión masiva. In: ______. Resoluciones aprobadas por el II Congreso del PCC. La Habana: Política, 1980b. p. 416-421. Disponível em: <https://bit.ly/2y9Lq0T>. Acesso em: 11 out. 2018.

______. Sobre los estatutos del Partido Comunista de Cuba. In: ______. II Congreso del Partido Comunista de Cuba: documentos y discursos. La Habana: Política, 1981. p. 214-215. Disponível em: <https://bit.ly/2PuHAG4>. Acesso em: 11 out. 2018.

QUAIL, C. Anatomy of a format: So You Think You Can Dance Canada and discourses of commercial nationalism. Television and New Media, Thousand Oaks, v. 16, n. 5, p. 472-489, 2014. Disponível em: <https://bit.ly/2pPNQgG>. Acesso em: 11 out. 2018.

RESENDE, F. Espaços parciais, espaços de resistência: relatos e conflitos no cenário contemporáneo. In: MARGATO, I.; GOMES, R. C. Espécies de espaço: territorialidades, literatura e mídia. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008. p. 141-161.

ROJAS, R. Cultura y ideología en el poscomunismo cubano. In: MIRANDA, M. Cuba: sociedad, cultura y política en tiempos de globalización. Bogotá: Ceja, 2003. p. 79-91. Disponível em: <https://bit.ly/2IOFz51>. Acesso em: 11 out. 2018.

SAID, E. W. Teoria ambulante. In: ______. El mundo, el texto y el crítico. Buenos Aires: Debate, 2013. p. 303-330.

SINCLAIR, J. Transnationalisation of television programming in the Iberoamerican region. MATRIZes, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 63-77, jul-dez. 2014. Disponível em: <https://bit.ly/2A5l3dW>. Acesso em: 11 out. 2018.

SONANDO EN CUBA. Disponível em: <https://bit.ly/2A8qAz6>. Acesso em: 16 nov. 2018.

TAYLOR, C. H. Modern social imaginaries. London: Duke University Press, 2004.

WAISBORD, S. McTV. understanding the global popularity of television formats. Television and New Media, Thousand Oaks, v. 5, n. 4, p. 359-383, June 2004.

Published

2018-12-10

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Country(ies) I live in: conflicts and resiliencies of the national. (2018). Novos Olhares, 7(2), 101-111. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2018.145974