Affective messages

a reflection on the pedagogical value of advertising from Apple’s ad balloons

Authors

  • Beatriz Braga Bezerra Faculdade Frassinetti do Recife

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.152378

Keywords:

Communication and Consumption, Advertising, Pedagogical Value, Affection, Apple

Abstract

The pedagogical value of advertising, here delimited by the ability to spread knowledge, promote social transformations, propagate conducts and lifestyles associated with products and brands, impels us to reflect on the field of communication as a media sphere of dissemination and construction of affective bonds. Based on a literary review, we analyzed a commercial to elucidate how to consolidate the possible partnership between commercial content and sensitive appeals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Beatriz Braga Bezerra, Faculdade Frassinetti do Recife

    Professora do curso de pós-graduação em Gestão e Produção Cultural da Faculdade Frassinetti do Recife, (Fafire). Doutora em Comunicação e Práticas do Consumo pela ESPM, Mestre em Comunicação pela Ufpe e graduada em Publicidade e Propaganda pela Unicap.

References

BARTHES, R. Introdução à análise estrutural da narrativa. In: BARTHES, R. et al. Análise estrutural da narrativa. Petrópolis: Vozes, 2011.

BACCEGA, M. A. Comunicação/educação: apontamentos para discussão. Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 1-18, 2004.

BACCEGA, M. Narrativa ficcional de televisão: encontro com temas sociais. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 26, p. 7-16, 2003.

CASTRO, G. Lindas para sempre, jovens de coração: imagens do envelhecimento na publicidade natalina. In: Encontro Anual da Compós, 25., 2016, Goiânia. Anais […]. Goiânia, 2016. Disponível em: https://goo.gl/BJBGHL. Acesso em: 5 abr. 2018.

CARRASCOZA, J. A. A cena de consumo: um detalhe da estética publicitária. In: CASAQUI, V.; ROCHA, R. M (org.). Estéticas midiáticas e narrativas do consumo. Porto Alegre: Sulina, 2012. p. 98-119.

CARRASCOZA, J. A. Razão e sensibilidade no texto publicitário. São Paulo: Futura, 2004.

CHARAUDEAU, P. Discurso das mídias. São Paulo. Contexto, 2006.

PRADO, J. L. A. Convocações biopolíticas dos dispositivos comunicacionais. São Paulo: EDUC, 2013.

QUESSADA, D. O poder da publicidade na sociedade consumida pelas marcas: como a globalização impõe produtos, sonhos e ilusões. São Paulo: Futura, 2003.

ROCHA, E. P. G. Representações do consumo: estudos sobre a narrativa publicitária. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.

SILVERSTONE, R. Por que estudar a mídia? São Paulo: Loyola, 2011.

Published

2019-07-04

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Affective messages: a reflection on the pedagogical value of advertising from Apple’s ad balloons. (2019). Novos Olhares, 8(1), 133-143. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.152378