Adolescents and the book
internet as a mediator of new reading practices
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.162144Keywords:
Reception Study, Mediations, Reading, Internet, AdolescentAbstract
This article analyzes book uses and appropriations by adolescents aiming to understand impacts of digital supports in the forms of reading. To do that, it reflects from the perspective of Martín-Barbero (2003) mediations, especially regarding technicity. Based on theoretical discussion and empirical research (with emphasis on the analysis of interviews), it is possible to comprehend habits and preferences of adolescent readers, in order to identify new uses concretized in the intersection of internet and book. Books maintain their importance as a cultural and symbolic product for the surveyed adolescents, in practices that flow between printed, online and different screens, combining silent, intimate and shared reading and expanding narratives as the adolescents share recommendations and produce new content associated to books in digital social networks.
Downloads
References
BOURDIEU, P. A leitura: uma prática cultural: debate entre Pierre Bourdieu e Roger Chartier. In: CHARTIER, Roger (org.). Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1999. p. 231-253.
CANCLINI, N. G. Leitores, espectadores e internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.
CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difusão Editora, 1988.
CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Unesp, 1999.
CRUCES, F. Maneras de leer: una introducción. In: Francisco Cruces (dir.). ¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores. Rio de Janeiro: Ariel, 2017.
COLOMER, T. (Coord.). Lecturas adolescentes. Barcelona: Graó, 2009.
DUARTE, J. Entrevista em profundidade. In: DUARTE, J.; BARROS, A. (org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2009.
ESCOSTEGUY, A. C. JACKS, N. Comunicação e recepção. São Paulo: Hacker Editores, 2005.
ESCOSTEGUY, A. C.; SIFUENTES, L.; BIANCHINI, A. O uso de tecnologias por famílias agricultoras: uma reflexão metodológica. Comunicação, mídia e consumo, São Paulo, v. 13, n. 38, p. 97-115, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2kGMnud . Acesso em: 12 set. 2017.
FAILLA, Z. (Org.). Retratos da leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.
JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.
MACHIAVELLI, Marina. A leitura de adolescentes: dados de um estudo exploratório. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 40., 2017, Curitiba. Anais […]. Curitiba: Intercom, 2017. p. 1-15.
MALINI, F. Literatura, Twitter e Facebook: a economia dos likes e do RTS dos usuários-fãs de literatura brasileira nas redes sociais. Revista Observatório Itaú Cultural, São Paulo, n. 17, 2014.
MARGALLO, A. M. M. G. Entre la lectura juvenil y la adulta: el papel de los «best sellers». In: COLOMER, T. (Coord.). Lecturas adolescentes. Barcelona: Graó, 2009. p. 221-239.
MARTÍN-BARBERO, J. Ofício de cartógrafo: travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Ciudad de México: Fondo de cultura económica, 2002.
MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2003.
MARTÍN-BARBERO, J. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.
MARTÍN-BARBERO, J. Jóvenes entre el palimpsesto y el hipertexto. Barcelona: Ned Ediciones, 2017.
PETIT, M. P. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008.
PETIT, M. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: Editora 34, 2013.
QUEIROZ, M. I. P. Variações sobre a técnica de gravador no registro da informação viva. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
ROCHA, E. P. G.; PEREIRA, C. Juventude e consumo: um estudo sobre a comunicação na cultura contemporânea. Rio de Janeiro: Mauad X, 2009.
RONSINI, V. V. M. A perspectiva das mediações de Jesús Martín-Barbero: ou como sujar as mãos na cozinha da pesquisa empírica de recepção. In: GOMES, I. M. M.; JANOTTI JUNIOR, J. (Orgs). Comunicação e Estudos Culturais. Salvador: Edufba, 2011.
RONSINI, V. V. M. Prefácio. In: Jacks, N. Piedras, E. Pieniz, M. John, V. (org.). Meios e audiências III: reconfigurações dos estudos de recepção e consumo midiático no Brasil. Porto Alegre: Sulina, 2017. p. 7-9.
SANTAELLA, L. O Leitor ubíquo e suas consequências para a educação. Paraná: Coleção Agrinho, [2004]. Disponível em: https://bit.ly/2hzimsA . Acesso em: 23 de jan. de 2017.
SCOLARI, C. A. El translector: lectura y narrativas transmedia en la nueva ecología de la comunicación. La Lectura en España, Madrid, 2017. Disponível em: https://bit.ly/2MTbZj2. Acesso em: 28 mar. 2017.
TRAVANCAS, I. O livro e a leitura para adolescentes do Rio de Janeiro e de Barcelona. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. 38., 2015, Rio de Janeiro Anais eletrônicos […]. Rio de Janeiro: Intercom, 2015. p. 1-14. Disponível em: https://bit.ly/2kRDzSa . Acesso em: 20 abr. 2016.
WINOCUR, R. Robinson Crusoe ya tiene celular: la conexión como espacio de control de la incertidumbre. Nueva Época, Gadalajara, n. 14, p. 235-240, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.