Adolescents and the book

internet as a mediator of new reading practices

Authors

  • Marina Machiavelli Universidade Federal de Santa Maria
  • Liliane Dutra Brignol Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.162144

Keywords:

Reception Study, Mediations, Reading, Internet, Adolescent

Abstract

This article analyzes book uses and appropriations by adolescents aiming to understand impacts of digital supports in the forms of reading. To do that, it reflects from the perspective of Martín-Barbero (2003) mediations, especially regarding technicity. Based on theoretical discussion and empirical research (with emphasis on the analysis of interviews), it is possible to comprehend habits and preferences of adolescent readers, in order to identify new uses concretized in the intersection of internet and book. Books maintain their importance as a cultural and symbolic product for the surveyed adolescents, in practices that flow between printed, online and different screens, combining silent, intimate and shared reading and expanding narratives as the adolescents share recommendations and produce new content associated to books in digital social networks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marina Machiavelli, Universidade Federal de Santa Maria

    Mestre em Comunicação Midiática, linha Mídia e Identidades Contemporâneas pelo Programa de Pós Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria. Especialista em Mídias Digitais pela Universidade Franciscana. Graduada em Comunicação Social – Produção Editorial pela Universidade Federal de Santa Maria.

  • Liliane Dutra Brignol, Universidade Federal de Santa Maria

    Professora do Departamento de Ciências da Comunicação – Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutora e Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos).

References

BOURDIEU, P. A leitura: uma prática cultural: debate entre Pierre Bourdieu e Roger Chartier. In: CHARTIER, Roger (org.). Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1999. p. 231-253.

CANCLINI, N. G. Leitores, espectadores e internautas. São Paulo: Iluminuras, 2008.

CHARTIER, R. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Difusão Editora, 1988.

CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Unesp, 1999.

CRUCES, F. Maneras de leer: una introducción. In: Francisco Cruces (dir.). ¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores. Rio de Janeiro: Ariel, 2017.

COLOMER, T. (Coord.). Lecturas adolescentes. Barcelona: Graó, 2009.

DUARTE, J. Entrevista em profundidade. In: DUARTE, J.; BARROS, A. (org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2009.

ESCOSTEGUY, A. C. JACKS, N. Comunicação e recepção. São Paulo: Hacker Editores, 2005.

ESCOSTEGUY, A. C.; SIFUENTES, L.; BIANCHINI, A. O uso de tecnologias por famílias agricultoras: uma reflexão metodológica. Comunicação, mídia e consumo, São Paulo, v. 13, n. 38, p. 97-115, 2016. Disponível em: https://bit.ly/2kGMnud . Acesso em: 12 set. 2017.

FAILLA, Z. (Org.). Retratos da leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.

JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

MACHIAVELLI, Marina. A leitura de adolescentes: dados de um estudo exploratório. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 40., 2017, Curitiba. Anais […]. Curitiba: Intercom, 2017. p. 1-15.

MALINI, F. Literatura, Twitter e Facebook: a economia dos likes e do RTS dos usuários-fãs de literatura brasileira nas redes sociais. Revista Observatório Itaú Cultural, São Paulo, n. 17, 2014.

MARGALLO, A. M. M. G. Entre la lectura juvenil y la adulta: el papel de los «best sellers». In: COLOMER, T. (Coord.). Lecturas adolescentes. Barcelona: Graó, 2009. p. 221-239.

MARTÍN-BARBERO, J. Ofício de cartógrafo: travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Ciudad de México: Fondo de cultura económica, 2002.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. 2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2003.

MARTÍN-BARBERO, J. A comunicação na educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MARTÍN-BARBERO, J. Jóvenes entre el palimpsesto y el hipertexto. Barcelona: Ned Ediciones, 2017.

PETIT, M. P. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Editora 34, 2008.

PETIT, M. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: Editora 34, 2013.

QUEIROZ, M. I. P. Variações sobre a técnica de gravador no registro da informação viva. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

ROCHA, E. P. G.; PEREIRA, C. Juventude e consumo: um estudo sobre a comunicação na cultura contemporânea. Rio de Janeiro: Mauad X, 2009.

RONSINI, V. V. M. A perspectiva das mediações de Jesús Martín-Barbero: ou como sujar as mãos na cozinha da pesquisa empírica de recepção. In: GOMES, I. M. M.; JANOTTI JUNIOR, J. (Orgs). Comunicação e Estudos Culturais. Salvador: Edufba, 2011.

RONSINI, V. V. M. Prefácio. In: Jacks, N. Piedras, E. Pieniz, M. John, V. (org.). Meios e audiências III: reconfigurações dos estudos de recepção e consumo midiático no Brasil. Porto Alegre: Sulina, 2017. p. 7-9.

SANTAELLA, L. O Leitor ubíquo e suas consequências para a educação. Paraná: Coleção Agrinho, [2004]. Disponível em: https://bit.ly/2hzimsA . Acesso em: 23 de jan. de 2017.

SCOLARI, C. A. El translector: lectura y narrativas transmedia en la nueva ecología de la comunicación. La Lectura en España, Madrid, 2017. Disponível em: https://bit.ly/2MTbZj2. Acesso em: 28 mar. 2017.

TRAVANCAS, I. O livro e a leitura para adolescentes do Rio de Janeiro e de Barcelona. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. 38., 2015, Rio de Janeiro Anais eletrônicos […]. Rio de Janeiro: Intercom, 2015. p. 1-14. Disponível em: https://bit.ly/2kRDzSa . Acesso em: 20 abr. 2016.

WINOCUR, R. Robinson Crusoe ya tiene celular: la conexión como espacio de control de la incertidumbre. Nueva Época, Gadalajara, n. 14, p. 235-240, 2010.

Published

2019-12-06

Issue

Section

ARTICLES

How to Cite

Adolescents and the book: internet as a mediator of new reading practices. (2019). Novos Olhares, 8(2), 64-75. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2019.162144