From conservative culturalism to media criticism: communication issues in the work of Jessé Souza

Authors

  • Márcio Serelle Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2021.185290

Keywords:

Conservative culturalism, Media criticismo, Jessé Souza – Brazilian sociologist

Abstract

This article discusses communicational issues regarding the role of the media in disseminating and consolidating the “conservative culturalism” present in the work of Jessé Souza. Coined by Souza, the expression critically refers to the Brazilian social thought that forged the myth of Brazilianness, defined by aspects such as miscegenation, emotionality, and interpersonal trust. Such imaginary both concealed social conflicts and set an idealized American counterpoint that affirms our inferiority as nation. In this sense, this article aims to highlight the complexity of media interactions in the process of propagation and consolidation of this idée-force, discussing the asymmetric aspects of mediation and the role of sociability instances in producing meaning. With that, the ultimate goal of this work is to articulate two disciplinary fields for proposing questions that will provide a more complete social critique.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Márcio Serelle, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

    Professor doutor dos programas de Pós-Graduação em Comunicação Social e em Letras, da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), com pósdoutorado na University of Queensland,
    Austrália. Pesquisador do CNPq.

References

Abramo, P. (2016). Padrões de manipulação na grande imprensa. Fundação Perseu Abramo.

DaMatta, R. (1981). Carnavais, malandros e heróis. Zahar.

DaMatta, R. (1991). A casa e a rua. Guanabara Koogan.

Dardot, P.; & Laval, C. (2016). A nova razão do mundo. Boitempo.

Eco, U. (1994). Seis passeios pelos bosques da ficção. Companhia das Letras.

Faoro, R. (1984). Os donos do poder. Globo.

Freyre, G. (1990). Casa-grande & senzala. Record.

Ginzburg, C. (1998). O queijo e os vermes. Companhia das Letras.

Holanda, S. B. (1995). Raízes do Brasil. Companhia das Letras.

Honneth, A. (2003). Luta por reconhecimento. 34.

Inglis, F. (2012). Breve história das celebridades. Versal.

Lemgruber, J; Cano, I.; & Musumeci, L. (2017). Olho por olho? O que pensam os cariocas sobre “bandido bom é bandido morto”. Cesec.

Martín-Barbero, J. (1997). Dos meios às mediações. Ed. UFRJ.

Serelle, M. (2018). O culturalismo conservador em Narcos. Comunicação, mídia e consumo, 15(42), 118-137. http://dx.doi.org/10.18568/cmc.v15i42.1495

Silverstone, R. (2002). Complicity and collusion in the mediation of everyday life. New Literary History. 33(4), 761-780. http://dx.doi.org/10.1353/nlh.2002.0045

Souza, J. (2000). A modernização seletiva. Ed. UNB.

Souza, J. (2015). A tolice da inteligência brasileira. Leya.

Souza, J. (2012). Os batalhadores brasileiros. Editora UFMG.

Souza, J. (2016). A radiografia do golpe. Leya.

Souza, J. (2018a). A classe média no espelho. Estação Brasil.

Souza, J. (2018b). A ralé brasileira (3ª. ed.). Contracorrente.

Souza, J. (2018c). Subcidadania brasileira. Leya.

Taylor, C. (2004). Modern social imaginaries. Duke University Press.

Viggiano, M. F. I. (2019). O golpe midiático no golpe: o discurso de instrumentalização nos jornais Folha de S.Paulo, O Globo e O Tempo e o impeachment da presidente Dilma Rousseff (Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais). Biblioeteca Digital de Teses Dissertações da PUC-Minas. http://www.biblioteca.pucminas.br/teses/Letras_MarioFranciscoIanniViggiano_7830.pdf

Williams, R. (2011). O futuro dos Estudos Culturais. In R. Williams, Política do modernismo (pp. 171-187). Editora Unesp.

Williams, R. (2015). A cultura é algo comum. In R. Williams, Recursos da esperança (pp. 3-28). Editora Unesp.

Obras audiovisuais

Padilha, J., Prado, M. (Produtores Executivos). (2018-presente). O mecanismo [Série de TV]. Netflix.

Todd, P. (Diretor). (2019). Coringa. [Filme]. Warner Bros. Pictures.

Published

2021-07-30

Funding data

How to Cite

From conservative culturalism to media criticism: communication issues in the work of Jessé Souza. (2021). Novos Olhares, 10(1), 6-14. https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2021.185290