Total refusal: for a creative digital disobedience
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2022.205339Keywords:
Total refusal, Innovation technologies, Appropriation, Machinima, Virtual realityAbstract
This study aims to assess the work of Total Refusal, an artist collective founded in Austria in 2018. The group is based on media guerrilla actions which explore artistic intervention strategies in contemporary computer games and other virtual reality devices, taking the appropriation and re-signification of audiovisual materials as their principles. We aim to investigate the aesthetic-political procedures in the film How to Disappear - Deserting Battlefield (2020). Our discussion will address the technique known as machinima, which is fundamental to evaluate the procedures the collective adopted.
Downloads
References
Akchelov, E. & Galanina, E. “Virtual World of Video Games”. In 8th International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Applications (VS-GAMES), 2016, p. 1-4.
Aldouby, Hava. An Outsider in Grand Theft Auto: Phil Solomon. Art Journal, v. 79, n. 2, pp. 76-79, 2020.
Bittanti, Matteo. Nightmares dreamt by Videogames – Interview by Matteo Bittanti. Disponível em: encurtador.com.br/iTU69. Acesso em 20 nov. 2022.
Deleuze, G. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2007.
Foster, H. O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
Gilbert, N. Number of Gamers Worldwide 2022/2023: Demographics, Statistics, and Predictions. Disponível em: encurtador.com.br/bhlKV. Acesso em: 20 nov. 2022.
Horwatt, E. "New media resistance: machinima and the avant-garde." CineAction, n. 73-74, verão, 2007. Disponível em: encurtador.com.br/mxCHV. Acesso em: 20 nov. 2022.
Lowood, H. “Found Technology: Players as Innovators in the Making of Machinima”. In Mcpherson, T. Digital Youth, Innovation, and the Unexpected. Cambridge, MA: The MIT Press, 2008, pp. 165-196.
Total Refusal (Robin Klengel, Leonhard Müllner, Michael Stumpf, Franz-Josef Windisch-Graetz). Traum, Videospiel und Kapitalismsus. Malmoe, 5 mar. 2021. Disponível em: encurtador.com.br/lotG0. Acesso em 20 nov. 2022.
Moran, P., Patrocinio, J. (orgs.). Machinima. São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária da USP, 2011.
Muellner, L. Total Refusal – Pseudomarxist Media Guerilla. Disponível em: encurtador.com.br/fimvC. Acesso em: 20 nov. 2022.
Virilio, P. Guerra e Cinema: logística da percepção. São Paulo: Editora Boitempo, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lucas Murari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Proposta de Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Proposta de Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution CC Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.