The business teaching of the investigation in journalism
“scoop” and “leaks" between "arapongas" spies and hackers.
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2020.167988Keywords:
journalism. ethnography. teaching journalism. dictatorship.Abstract
The article deals with the process of learning about investigation in journalism, when the reporter searches for information to build a news or report. Journalism employs various controversial means to obtain information, unethically affecting both the most marginalized and the most powerful social strata. From three ethnographic situations presented for reflection (the lecture of an established journalist; the lecture of a "araponga", a detective hired by a journalistic company; and, finally, the lecture of a former "araponga", on etiquette and personal marketing) the relations between multiple social investigative agencies will be discussed, including the act of researching journalism.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Política de direitos compartilhados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter seu trabalho à Plural, o autor concorda que: o envio de originais à revista implica autorização para publicação e divulgação, ficando acordado que não serão pagos direitos autorais de nenhuma espécie. Uma vez publicados os textos, a Plural se reserva todos os direitos autorais, inclusive os de tradução, permitindo sua posterior reprodução como transcrição e com devida citação de fonte. O conteúdo do periódico será disponibilizado com licença livre, Creative Commons - Atribuição NãoComercial- CompartilhaIgual –, o que quer dizer que os artigos podem ser adaptados, copiados e distribuídos, desde que o autor seja citado, que não se faça uso comercial da obra em questão e que sejam distribuídos sob a mesma licença (ver: http://www.creativecommons.org.br/).