Chinese immigrants in the globalized Buenos Aires
Perspectives from outside and from inside the migratory experience, in a chinese take-away (2011) by Sebastián Borensztein, my Lastfailure (2017) from Cecilia Kang and La Salada (2015) by Juan Martín Hsu
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2018.144359Keywords:
Asian migration in Argentina, Sebastian Borensztein, Juan Martín Hsu, Cecilia KangAbstract
In the last decades and due to globalization, in spite of its restrictive establishment, the mobility of people places societies like the Argentinian, which defines itself as composed of immigrants, in interesting discursive crossroads: What elements affect the vulnerability of current immigrants in the self-perception of migratory autobiographies of the Argentinians? Article 25 of the Argentinian Constitution explicitly encourages "European immigration", but what about the "new migration", for example that of people from China, who settled in the 1980’s and already have a “second generation”, or those who have recently arrived from the Asian continent and have only been in the country for a few years? What images of the host register the one who is welcomed and comes from a different cultural core? Starting from a conceptualization of intersectionality that is not restricted to the traditional axes of "gender, 'race' / ethnicity and class", this text analyses how theses filmic manifestations articulate the voices of the immigrant and their counterpoints. Besides that, there is also the question of what space does the cinema offer them and what media do the filmic language use to project these new social actors on the big screen? Three Argentinian films that thematize Asian migration, A Chinese take-away (2011) by Sebastián Borensztein, La Salada (2015) by Juan Martín Hsu and My Last Failure (2017) by Cecilia Kang, put the spotlight on the relationship between Argentinians and immigrants from Asia – in La Salada, also those from Bolivia – and suggests a debate on the imaginary of migration and the presuppositions about hospitality, comparing them to the obstacles and, in particular, to the deep-seated etchings of the "Other" and the discriminatory practices that are articulated at the intersection of notions such as origin, nation and culture.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
A BJLAS adota a política de Acesso Livre (Libre Open Access), sob o acordo padrão Creative Commons (CC BY-NC 4.0). O acordo prevê que:
- A submissão de texto autoriza sua publicação e implica compromisso de que o mesmo material não esteja sendo submetido a outro periódico. O original é considerado definitivo;
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0).
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com necessário reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista;
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais, repositórios específicos, ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
- O detentor dos direitos autorais da revista, exceto os já acordados no acordo sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), é o Programa de Pós-graduação Integração da América Latina.
É permitida a cópia, reprodução e distribuição de textos, imagens, dados e demais arquivos, no todo ou em parte, em qualquer formato ou meio, desde que sejam observadas as regras da licença Creative Commons (CC BY-NC 4.0):
- O uso do material copiado e ou reproduzido no todo ou em partes deve se destinar apenas a fins educacionais, de pesquisa, uso pessoal ou outros usos não comerciais. Reproduções para fins comerciais são proibidas;
- O material pode ser copiado e redistribuído em qualquer suporte ou formato;
- A reprodução deverá ser acompanhada da citação da fonte na integra incluindo o(s) nome(s) do(s) aturoes(s), no seguinte formato: Fonte: Revista Cadernos Prolam/USP. Brazilian Journal of Latin American Studies;
- Os nomes e endereços informados na revista serão usados exclusivamente para os serviços prestados por esta publicação, não sendo disponibilizados para outras finalidades ou a terceiros.