The meat and oppression in the art works of Humberto Espíndola (ms∕brasil) and Carlos Alonso (Mendoza∕Argentina)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2022.200141

Keywords:

Art, Politics, Dictatorship, Brazil, Argentina.

Abstract

This article proposes parallel readings of paintings by Brazilian artist Humberto Espíndola (Mato Grosso do Sul) and by Argentine artist Carlos Alonso (Mendoza), focusing on the analysis of the use of meat as a powerful metaphor for oppression. The analyses of the images seek the links between the artistic production of these artists and the sociohistorical context, with a focus on politics. The works of Alonso and Espíndola allude to tensions through employment of pairs of opposites: death and life, oppressor and oppressed, nature and culture, man and woman. Finally, both artists employ the symbol of the flesh differently.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Simone Rocha de Abreu, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

     Professora adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Atua nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Artes Visuais e no Programa de Pós-graduação em Arte. É pós-doutoranda em Artes na  Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP - SP). E-mail: simone.rocha.abreu@ufms.br

References

BOURDIEU, Pierre. A Economia das trocas simbólicas. São Paulo: Editora Perspectiva, 2011.

FIGUEIREDO, Aline. Artes Plásticas no Centro-Oeste. Cuiabá: Edições Universidade Federal de Mato Grosso; Museu de Arte e Cultura Popular, 1979.

FIGUEIREDO, Aline. Arte aqui é Mato. Cuiabá: Edições Universidade Federal de Mato Grosso; Museu de Arte e Cultura Popular, 1990.

FITERMAN, Jacobo. Carlos Alonso. Buenos Aires: Artes Gráficas RO Ediciones, 2003.

FITERMAN, Jacobo. Carlos Alonso. Hay que comer. Museu Oscar Niemeyer e Fundación Alon para las Artes. Curitiba: Maxi Gráfica e Editora Ltda, 2010.

GALESIO, María Florencio. Carlos Alonso. Pintura y Memoria. Buenos Aires: Asociación Amigos del Museo Nacional de Bellas Artes, 2019.

Published

2022-10-12

How to Cite

Abreu, S. R. de. (2022). The meat and oppression in the art works of Humberto Espíndola (ms∕brasil) and Carlos Alonso (Mendoza∕Argentina). Brazilian Journal of Latin American Studies, 21(43), 64-97. https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2022.200141