The democratization of information, in the context of the COVID-19 pandemic: necessary dialogues between health education and communication

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v100i6p593-598

Keywords:

Coronavirus infections, Pandemics, Health education, Webcast, Radio

Abstract

Introduction: The university extension project “Viva Mais” develops radio programs in health education. In 2020, it’s contents approached the COVID-19 pandemics. Objectives: Demonstrate the importance of educational communication in health, through what was experienced by “Viva Mais”. Methods: The team gathered together through Google Meet, to debate each episode. Researches, recordings and interviews with specialists were made. Afterwards, the episodes went through edition, with following broadcasting in streaming platforms and social media. Experience Report and Results: It is reported the team’s new production routine, distinguishing the realities before and after physical isolation, the challenges to keep each episode updated and the project results, with over 500 views of the podcasts. Conclusion: It’s needed to bring reliable information within the population’s reach, in order to encourage it to consume real information and not to share fake messages. This is the social role of “Viva Mais”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eloisa Helena de Lima, Universidade Federal de Ouro Preto

    Relato de Experiência sobre o Projeto de Extensão Viva Mais, realizado na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), em 2020.
    Docente do curso de Medicina, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

  • Ana Luiza Godinho Gonçalves, Universidade Federal de Ouro Preto

    Relato de Experiência sobre o Projeto de Extensão Viva Mais, realizado na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), em 2020.
    Graduanda em Medicina, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

  • Anna Luiza Rodrigues Perigo Martins, Universidade Federal de Ouro Preto

    Relato de Experiência sobre o Projeto de Extensão Viva Mais, realizado na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), em 2020.
    Graduanda em Jornalismo, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

  • André Chabot Barroso, Universidade Federal de Ouro Preto

    Relato de Experiência sobre o Projeto de Extensão Viva Mais, realizado na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), em 2020.
    Graduando em Medicina, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

  • Elisa Bastos Martins de Oliveira, Universidade Federal de Ouro Preto

    Relato de Experiência sobre o Projeto de Extensão Viva Mais, realizado na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), em 2020.
    Graduanda em Medicina, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

  • Vinícius Augusto Reis Almeida, Universidade Federal de Ouro Preto

    Relato de Experiência sobre o Projeto de Extensão Viva Mais, realizado na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), em 2020.
    Graduando em Medicina, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

  • Gláucio Antônio Santos, Universidade Federal de Ouro Preto

    Relato de Experiência sobre o Projeto de Extensão Viva Mais, realizado na Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), em 2020.
    Graduado em Pedagogia, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP).

References

Gazzinelli M, Colares L, Bernardino L, Araújo L, Soares A. “Alô, Doutor!”: estudo-piloto de intervenção radiofônica de Educação em Saúde desenvolvida em uma área rural de Minas Gerais. Physis Rev Saúde Coletiva. 2013;23(3):965-85. doi: 10.1590/s0103-73312013000300016

Cardoso A, Corralo D, Krahl M, Alves L. O estimulo à prática da interdisciplinaridade e do multiprofissionalismo: a Extensão Universitária como uma estratégia para a educação interprofissional. Rev ABENO. 2015;15(2):12-9. https://doi.org/10.30979/rev.abeno.v15i2.93.

Lima C, Sánchez-Tarragó N, Moraes D, Grings L, Maia M. Emergência de saúde pública global por pandemia de Covid-19. Folha Rosto Rev Bibliotecon Cien Inf. 2020;6(2):5-21. doi:10.46902/2020n2p5-21.

D’Souza R, D’Souza S, Strand N, Anderson A, Vogt M, Olatoye O. YouTube as a source of medical information on the novel coronavirus 2019 disease (COVID-19) pandemic. Global Public Health. 2020;15(7):935-42. https://doi.org/10.1080/17441692.2020.1761426.

Benjamin G. Ensuring health equity during the COVID-19 pandemic: the role of public health infrastructure. Rev Panam Salud Publica. 2020;44:e70. https://doi.org/10.26633/RPSP.2020.70

Silva H, Oliveira R, Sabio R, Lehoux P. Promovendo o bem comum em tempos de COVID-19: a perspectiva da inovação responsável em saúde. Cad Saúde Pública. 2020;36(7):e00157720. http://dx.doi.org/10.1590/0102-311X00157720.

Lopes RT, Pereira AC, Silva MAD. O uso das TIC no ensino da morfologia nos cursos de saúde do Rio Grande do Norte. Rev Bras Educ Med. 2013;37(3):359-64. doi: 10.1590/S0100-55022013000300008.

Pinto ACS, Scopacasa LF, Bezerra LLAL, Pedrosa JV, Pinheiro PNC. Uso das tecnologias da informação e comunicação na educação em saúde de adolescentes: revisão integrativa. Rev Enferm UFPE. 2017;11(2):634-44. doi: 10.5205/1981-8963-v11i2a11983p634-644-2017.

Silva NM. Análise da influência do uso de PodCast na educação e sua contribuição na educação em saúde: uma revisão integrativa. Recife; jul. 2018. ATTENA – Repositório Digital UFPE. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/27798.

Published

2021-12-26

Issue

Section

Relato de Experiência/Experience Report

How to Cite

Lima, E. H. de ., Gonçalves, A. L. G., Martins, A. L. R. P., Barroso, A. C. ., Oliveira, E. B. M. de, Almeida, V. A. R., & Santos, G. A. (2021). The democratization of information, in the context of the COVID-19 pandemic: necessary dialogues between health education and communication. Revista De Medicina, 100(6), 593-598. https://doi.org/10.11606/issn.1679-9836.v100i6p593-598