Masks to the face and caps to the mouth: implications in the voice for the performance of the teacher who sings

Authors

  • Márlon Souza Vieira Universidade Estadual Paulista. Instituto de Artes
  • Fabio Miguel Universidade Estadual Paulista. Instituto de Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.180832

Keywords:

Voice, Performance, Teaching Practice, Pandemic, Music Education

Abstract

In this paper, it is proposed to discuss the interferences caused to the teacher's voice, in this moment of pandemic and social isolation, in which educational institutions have sought solutions to this new reality.  In this context, it is considered that the teacher's performance has been affected and that the pedagogical processes, which have the voice as a fundamental communicative element, are impaired in their objectives. Likewise, it is evaluated to be fundamental to know the structures and formative aspects of the voice: elements that generate the performance action of the "singing teacher". Therefore, we seek to reflect how important the voice is for the educator and, equally, by looking at the damage imposed on performing capacity in this day, to become aware of how normality is to behave when normality is established.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fabio Miguel, Universidade Estadual Paulista. Instituto de Artes

    Cantor, Professor de Canto e Regente Coral. Graduado e Licenciado em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Formado, em nível técnico, em Piano pela Fundação das Artes em São Caetano do Sul, com Ulisses de Castro. Estudou canto com Maria Cecília de Oliveira e repertório com Vânia Pajares. Bacharel em Regência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho no Instituto de Artes de São Paulo. Mestre em Música pela mesma universidade. Doutor em Música, também, pela UNESP. Lecionou na Universidade Cruzeiro do Sul no bacharelado em Canto de agosto de 2004 a junho de 2009, nas disciplinas: Canto, Fisiologia da Voz e Dicção; Pedagogia Vocal. Lecionou, em 2008-2009, na Fundação das Artes em São Caetano do Sul. Professor no Instituto de Artes da UNESP, nas disciplinas relacionadas à voz e canto coral para o Bacharelado em Instrumento, Composição, Regência e Licenciatura em Educação Musical. Possui experiência na área de Canto e Canto Coral, atua como cantor, preparador vocal e regente coral e, na área de Ecologia Acústica, pesquisa acerca dos significados da voz em diferentes ambientes sonoros. Pesquisa, ainda, acerca da Expressão Vocal em diferentes contextos. Coordenador do GEPPEVOZIA (Grupo de Prática, Pesquisa e Estudo em Voz do Instituto de Artes da UNESP). Falecido em 3 de fevereiro de 2021.

References

BEHLAU, M. (org.). Voz: o livro do especialista. 2 ed. Rio de Janeiro: Revinter, 2005.

BEHLAU, Mara; PONTES, Paulo; MORETI, Felipe. Higiene vocal: cuidando da voz. 5 ed. Rio de Janeiro: Revinter, 2017.

BORDELOIS, Ivonne. La palavra amenazada. Buenos Aires: Libros del Zorzal, 2003.

CAVARERO, Adriana. Vozes Plurais. Trad. Barbeitas, F. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

DAVINI, Silvia A. Voz e palavra – música e ato. In: MATOS, Cláudia N.; TRAVASSOS, Elizabeth; MEDEIROS, Fernanda T. de (orgs.). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008, p. 307-315.

HUCHE, François; ALLALI, André. A voz: Anatomia e Fisiologia dos Órgãos da Voz e da Fala. Porto Alegre: Artmed, 2005.

ISAACS, Alan; MARTIN, Elizabeth. Dicionário de Música. Tradução de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1985.

MIGUEL, Fabio. Registro vocal: uma abordagem conceitual. Ouvirouver, Uberlândia, v. 8 n. 1-2 p. 26-35, 2012a. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/28088. Acesso em julho de 2021.

MIGUEL, Fabio. Paisagem sonora: um estudo da voz humana como símbolo sonoro. Tese de doutorado defendida no programa de pós-graduação em Música do Instituto de Artes da UNESP. Orientadora: Profa. Dra. Marisa T. Fonterrada. São Paulo, 2012b.

MINTO, Lalo Watanabe. Pandemia e Universidade Pública: Educação, ensino e condições de trabalho. Live promovida pela ADUNESP (Associação dos Docentes da UNESP) em 05/06/2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=7CKjN2vp5EY&feature=youtu.be.

MOSCOVICI, Serge. Representações Sociais: investigações em psicologia social. Tradução de Pedrinho A. Quareschi. 5 ed. Vozes, Petrópolis, Rio de Janeiro, 2007.

PAULA, Joaquim de. Jogos Musicais: Recreação, Socialização, Musicalização. 1 ed. Petrópolis (RJ): J. de Paula, 2009.

PEREIRA, Marcia Maracajá P. Ensino de Literatura em cena: a performance literária da poesia na sala de aula. Revista Leitura, v. 2, n. 54, Jul/Dez 2014, p. 81-96. Disponível em: file:///C:/Users/Maestro%20Marlon/Downloads/2214-8374-2-PB.pdf. Acesso em: 15 Jul 2020.

PINHO, Silvia M. Rebelo. Manual de higiene vocal para profissionais da voz. 3 ed. Carapicuíba, São Paulo: Pró-fono, 2002.

PINHO, Sílvia M. Rebelo; PONTES, Paulo. Músculos intrínsecos das laringe e dinâmica vocal. Rio de Janeiro: Revinter, 2008.

RODRIGUES, Adriana; CONDE, Cecília; NOGUEIRA, Marcos. Sons & Expressões: a música na educação básica. Rio de Janeiro: Rovello, 2013.

SCHAFER, Murray R. A afinação do mundo. Tradução de Maria T. de O. Fonterrada. 2. ed. São Paulo: Ed. UNESP, 2011.

SCHAFER, Murray R. O Ouvido Pensante. Tradução de Maria T. de O. Fonterrada. 2. ed. São Paulo: Ed. UNESP, 2012.

SPECHT, Ana Cláudia; BUNDCHEN, Denise Sant’Anna. A atividade de apreciação na construção do cantar. In: BEYER, E.; KEBACH, P. (Org.). Pedagogia da Música: experiências de apreciação musical. 2. ed. Porto Alegre: Mediação, 2012.

SUNDEBERG, Johan. The silence of the singing voice. Illinois: Northern Illinois University Press: 1987.

VILAS, Paula C. Vozes entre festas: a performance vocal, da etnografia à cena. In: MATOS, Cláudia Neiva; TRAVASSOS, Elizabeth; MEDEIROS, Fernanda T. de (org.). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7Letras, 2008, p. 15- 40.

ZAGONEL, Bernadete. Brincando com música na sala de aula: jogos de criação musical usando a voz, o corpo e o movimento. Curitiba: Ibpex, 2011.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução de Jerusa P. Ferreira e Suely Fenerich. 2 ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Tradução de Jerusa P. Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: EDUC, 2000.

Published

2021-07-27

How to Cite

Masks to the face and caps to the mouth: implications in the voice for the performance of the teacher who sings. (2021). Revista Música, 21(1), 1-16. https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.180832