Interactions between notation and instrumentality in Ladainha and Eclusas for solo guitar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.188831

Keywords:

Guitar, Extended Technique, Creative Collaboration, Musical Gesture

Abstract

This article has as its theme the performance construction strategies of two pieces for solo guitar, Eclusas and Ladainha, establishing a wide dialogue with the guitarists and researchers Daniel Murray and Stanley Levi, who not only premiered each of the two works, but also got to know their strategies on performance construction in academic works. Thus, we propose a reading of these two compositions based on the sound paradigms that permeate them, the knowledge of the universe of references of the composer (Silvio Ferraz) and the universe of guitar performance in the second half of the century based upon the guitarist’s experience (Ledice Fernandes Weiss). We observed the importance of the composition and reconstruction of the gesture at both ends of the composer-interpreter collaboration process. Our main references are the notions of extended technique, and that of the tripartite aspect of music in gesture, texture and figure, as proposed by composers such as Brian Ferneyhough, Helmut Lachenmann, Luciano Berio and restored by the composer.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ledice Fernandes de Oliveira Weiss, Universidade de São Paulo

    Ledice Fernandes de Oliveira Weiss é pesquisadora, coordenadora de Simpósio (ANPPOM, 2018-2019), violonista e professora (AMD-CCMP, França). Possui pós-doutorado pela Universidade de São Paulo (ECA-USP), doutorado em Musicologia pela Université de Bourgogne, dois Mestrados (um pela Université de Lyon e outro pela Universidade Federal do Rio de Janeiro), Bacharelado em Artes cênicas (USP) e diplomas artísticos (Hochschule für Musik Nürnberg-Augsburg e CNR Strasbourg), tendo estudado com Pablo Marquez e Paul Galbraith.

  • Silvio Ferraz, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes. Departamento de Música

    Silvio Ferraz Mello Filho é professor Titular do Curso de Composição da USP e pesquisador Fapesp e CNPq (bolsista Produtividade PQ1B). Entre 2002 e 2013 foi professor do departamento de música da UNICAMP. Estudou composição com Willy Correa de Oliveira, Oliver Toni e Gilberto Mendes, na Universidade de São Paulo. Posteriormente, participou nos seminários de composição de Brian Ferneyhough, Gerard Grisey e Jonathan Harvey. É doutor em Comunicação e Semiótica, Livre Docente pela Universidade de Campinas, autor de Música e Repetição: aspectos da questão da diferença na música contemporânea (SP: Educ/ Fapesp, 1997), Livro das Sonoridades (Rio: 7 letras, 2004) e organizador de Notas-AtosGestos (Rio: 7 letras, 2007).

References

FERRAZ, Silvio. Eclusas for solo guitar. São Paulo: [s.n.], 2019. 1 partitura.

FERRAZ, Silvio. Ladainha for solo guitar with live transforming, comissioned by Daniel Murray. São Paulo: [s.n.], 2008. 1 partitura.

FERRAZ, Silvio. Música e repetição: a diferença na composição contemporânea. São Paulo: EDUC, 1998.

FERRAZ, Silvio. Semiótica peirceana e música, mais uma aproximação. Opus, v. 4, n. 4, Rio de Janeiro, 1997.

FERRAZ, Silvio, ALDROVANDI, Leonardo. Loop-interpolation-random & gesture: Déjà vu in computer-aided composition. Organised Sound, v. 5, n. 2, p. 81-84, 2000.

GIACCO, Grazia. Geste et voix, entre corps et souffle: pour une didactique de la création artistique. Recherche en éducation musicale, n. 33, p. 63-90, 2016. Disponível em: http://www.mus.ulaval.ca/reem/index.html1. Acesso em: 14 dez. 2020.

GODØY, Rolf Inge; LEMAN, Marc. Prefácio dos editores. In: GODØY, Rolf Inge; LEMAN, Marc. (Org.) Musical gestures: sound, movement, and meaning. New York, London: Routledge Taylor & Francis Group, 2010.

HANAN, Kestern; LEVI FERNANDES, Stanley. O violão percussivo: levantamento, catalogação, classificação e sistematização de recursos instrumentais. In: SIM! SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE VIOLÃO, 1., 2017, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, UFMG/Unimontes/UFSJ, 2017. p. 55-69.

INDA, Amilcar Rodriguez. Varias posibilidades sonoras de la guitarra en la musica contemporánea. Florida, Uruguay: Efecé,1984.

KAFEJIAN, Sérgio; FERRAZ, Sílvio. O uso das técnicas estendidas e o conceito de instrumento musical em Helmut Lachenmann. Musica Theorica, v. 2, n. 1 p. 198-214, 2017.

KREUTZ, Thiago de Campos. A música para violão solo de Edino Krieger: um estudo do idiomatismo técnico-instrumental e processos composicionais. Dissertação (Mestrado em Música) – Escola de Música e Artes Cênicas, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.

LEVI FERNANDES, Stanley. Gravação de Eclusas. Compositor: Silvio Ferraz. Violão solista: Stanley Levi. Cuiabá, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=iFZf_tyoQds&feature=youtu.be. Acesso em: 25 maio 2019.

LEVI FERNANDES, Stanley. Recursos Percussivos no Violão de Concerto. In: SIM! SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE VIOLÃO, 1., 2017, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, UFMG/Unimontes/UFSJ, 2017. p. 24-26.

LEVI FERNANDES, Stanley; BRAGA, Cristiano; CARPENEDO, Amanda. Violão Percussivo: estado da arte, trajetória e perspectivas. Mesa Redonda realizada na Escola de Música, Universidade do Estado de Minas Gerais, 20 mar. 2021. Transcrição de Ledice Fernandes Weiss. Material audiovisual e transcrição não publicados.

LIDOV, David. Emotive Gesture in Music and its Contraries. In: GODØY, Rolf Inge; LEMAN, Marc (Org.). Musical gestures: sound, movement, and meaning. New York, London: Routledge Taylor & Francis Group. 2006. p. 24-44.

LUNN, Robert Allan. Extended Techniques for the Classical Guitar: A Guide for Composers. Tese (Doutorado) – The Ohio State University, Ohio, 2010.

MACIEL, Michel Barboza. Ritmata de Edino Krieger: uma reflexão sobre processos vanguardistas na literatura do violão brasileiro. Dissertação (Mestrado em Música) – Escola de Música, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.

MURRAY VASCONCELLOS, Daniel; FERRAZ, Silvio. Sobre Ladainha. [s.n.], 2009. Disponível em: https://www.danielmurray.com.br/universossonoros/silvio_ferraz.html. Acesso em: 11 maio 2021.

MURRAY VASCONCELLOS, Daniel. Gravação de Ladainha. Compositor: Silvio Ferraz. Violão solista: Daniel Murray. Campinas, 14 maio 2008. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=2hSBJrWyWQ4. Acesso em: 30 mar. 2019.

PEREIRA, Sayonara. Pensando a dança dançadamente: ou como falar uma linguagem mais unânime para diferentes “tribos”. In: CONGRESSO DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS, 6., 2010, Campinas. Anais... Campinas, ABRACE, 2010.

ROBERT, Jean Pierre. Modes de jeu de la contrebasse Paris: JP Robert, 1992.

ROMÃO, Paulo César Veríssimo. Técnicas estendidas: reflexões e aplicações ao violão. In: CONGRESSO DO SIMPOM, 2., 2012, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro, 2012. p. 1293-1302. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/simpom/article/view/2556/1885. Acesso em: 30 mar. 2019.

TAPPING. Wikipédia: l’encyclopédie libre. [s.l.]: [s.n]. Disponível em: https://fr.wikipedia.org/wiki/Tapping. Acesso em: 30 mar. 2019.

VASCONCELLOS, Daniel Murray. Técnicas estendidas para violão: hibridização e parametrização de maneiras de tocar. Dissertação (Mestrado em Música) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2013.

TEIXEIRA DA SILVA, William; FERRAZ, Silvio. A adesão ao discurso musical contemporâneo: uma abordagem retórica. Revista Trivium, v. 7, n. 1, 2015a, p.117-126. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-48912015000100011. Acesso em: 30 mar. 2019.

TEIXEIRA DA SILVA, William; FERRAZ, Silvio. Técnica estendida e escrita polifônica em Luciano Berio: Sequenza XIV. In: MENEZES, Flo (Org.) Luciano Berio: legado e atualidade. São Paulo: Editora da Unesp Digital, 2015b, p. 121-139.

WEISS, Ledice Fernandes. Compreender a técnica estendida no violão: um elogio ao gesto. OPUS, Brasil, v. 25, n. 3, p. 224-255, nov. 2019. Disponível em: https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/opus2019c2511. Acesso em: 28 maio 2020.

WEISS, Ledice Fernandes; FERRAZ, Silvio. Entrevista sobre composição Ladainha e Eclusas. [s.n.], 2021.

WEISS, Ledice Fernandes; FERRAZ, Silvio. Relações transversais entre compositor e performer: os exemplos de Ladainha e Eclusas de Silvio Ferraz. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE TEORIA E ANÁLISE MUSICAL, 5., 2019, Campinas. Anais... Campinas, Universidade Estadual de Campinas, 2019. p. 365-374. Disponível em: https://eitam5.nics.unicamp.br/wp-content/uploads/2020/12/EITAM5-paper_26_WeissL_FerrazS-pp_365-374.pdf. Acesso em: 18 jun. 2021.

Published

2021-07-27

How to Cite

Interactions between notation and instrumentality in Ladainha and Eclusas for solo guitar. (2021). Revista Música, 21(1), 227-268. https://doi.org/10.11606/rm.v21i1.188831