Stimmung , by Karlheinz Stockhausen: improvisation, musical notation, experiences and aesthetic interactions and cultural mediations in the ways of making music under the influence of the East and multiple cultures from the second half of the 20th century

Authors

  • Diogo Rebel e Carvalho Instituto Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v22i1.194702

Keywords:

Stimmung, Karlheinz Stockhausen, Cultural multiplicity, Musical analysis, Musical notation

Abstract

From the second half of the twentieth century the decline of the representation of sound through traditional notation, especially in Europe, is enhanced by the flourishing of cultural multiplicity and languages and aesthetics, especially from the East. This article aims to examine the processes of creating the work Stimmung, by Karlheinz Stockhausen - admittedly the first Western vocal work based entirely on the production of vocal harmonics - where, from a single height, in a work of about 75 minutes duration, the composer works with sounds that refer to the tradition of exotic rites and ceremonies when interacting with sound and textual elements from various cultural agents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Diogo Rebel e Carvalho, Instituto Federal Fluminense

    Mestre em Linguagem e Estruturação Musical - Composição pela UNIRIO sob orientação da profª. Drª. Carole Gubernikoff. Graduado em Composição pelo Conservatório Brasileiro de Música, foi aluno de L. C. Csekö, Marcelo Carneiro, Armando Lobo e Bryan Holmes. Técnico em Arranjos Musicais pela Escola de Música Villa-Lobos, estudou com Pauxy Gentil-Nunes e Rycardo Lobo. Atua como professor de Harmonia, Análise, Arranjo e Percepção Musical, no curso de Licenciatura em Música do Instituto Federal Fluminense, em Campos dos Goytacazes. Como compositor participa ativamente de eventos e mostras de música erudita contemporânea. No teatro atua como diretor musical, arranjador e maestro em diversas montagens por todo o Brasil.

References

ARAÚJO COSTA, Fabiano. Notas sobre a experiência estética interacional nos grupos de Miles Davis em 1969: o projeto de “Bitches Brew” e os concertos com o 3º Quinteto. Revista de estudos do Jazz e das Músicas Audiotáteis. Caderno em Português, nº 2, CRIJMA – IReMus – Sorbonne Université, dezembro de 2020, p. 1-20. Disponível em: https://api.nakala.fr/data/10.34847/nkl.cafbn6y9/46e2fde07d496a49c236c835a0a774dc9b75b043. Acesso em: 30 de julho de 2021.

ASSIS, Gustavo Oliveira Alifax. Em busca do som: A Música de Karlheinz Stockhausen nos anos 1950. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

BRADELL, Rory. Essay on Stockhausen's work for six vocalists, Stimmung. Disponível em http://homepage.tinet.ie/~braddellr/stock/. Acesso em 02 de agosto de 2021.

COOK, Nicholas: A Guide to Musical Analysis. London: Norton, 1987.

CORRENTINO, Diones; TINÉ, Paulo José de S.; DOS SANTOS, Antônio Rafael. Audiotatilidade e invenção em Frevo de Egberto Gismonti. In: XXIX Congresso da Anppom-Pelotas/RS. 2019. Disponível em: https://anppom.com.br/congressos/index.php/29anppom/29CongrAnppom/paper/view/5727. Acesso em: 03 de agosto de 2021.

COTT, Jonathan. Stockhausen — Conversations with the composer. London: Robson, 1974.

MACONIE, Robin. Stockhausen sobre a música — palestras e entrevistas compiladas por Robin Maconie. São Paulo: Madras, 2009.

PAREYSON, Luigi. Estética: Teoria da Formatividade. [Trad.] Ephraim Ferreira Alves. Rio de Janeiro: Vozes, 1993.

STOCKHAUSEN, Karlheinz. Stimmung. Para seis vozes amplificadas. Partitura. Universal Edition, 2000. 21 páginas.

ROSE, Gregory / Singcircle. Stockausen Stimmung. CD. Encarte com notas de Gregory Rose e Helen Ireland. London: Hyperion, 1983.

WÖRNER, Karl H. Stockhausen — Life and Works. London: Faber and Faber, 1973.

Published

2022-08-04

How to Cite

Stimmung , by Karlheinz Stockhausen: improvisation, musical notation, experiences and aesthetic interactions and cultural mediations in the ways of making music under the influence of the East and multiple cultures from the second half of the 20th century. (2022). Revista Música, 22(1), 107-122. https://doi.org/10.11606/rm.v22i1.194702