Cirandas by Heitor Villa-Lobos: an Analysis from the Transtextual Relations of Gérard Genette

Authors

  • Juliana Wady Universidade Nova de Lisboa. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v22i1.195495

Keywords:

Transtextuality, Intertextuality, Cirandas, Heitor Villa-Lobos, Gérard Gennette

Abstract

Cirandas by Heitor Villa-Lobos form a set of sixteen small pieces based on the quotation of Brazilian children's songs. Despite their short duration, Cirandas have become a significant case in Villa-Lobos's piano repertoire because of the complex and intricate relationship between the quotation of children's songs and the creative environment that surrounds and modifies them structurally and symbolically. For understanding this dialogic relationship we need to recognize that the different musical texts of Cirandas are mixed, blurring the definitions of citation and creation. Therefore, to understand  and reflect about these associations, in this paper we intend to articulate the Cirandas with the concept of transtextuality defined by Gérard Genette (1982) in his work: Palimpsestes: La littérature au second degré. Among the five types of transtextuality defined by the author, we will approach three of them - paratextuality, intertextuality and hypertextuality - relating them to the musical texts of Cirandas.

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Author Biography

  • Juliana Wady, Universidade Nova de Lisboa. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas

    Juliana Wady começou o seu percurso universitário na área de educação musical ainda no Brasil, na Universidade Estadual de Campinas. No ano de 2016, decidiu estudar em Portugal, prosseguindo os seus estudos musicais em Musicologia Histórica na Universidade de Évora. Concluiu em 2019 a licenciatura, já após ter ingressado no Mestrado em Ciências Musicais da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa. Atualmente, encontra-se na fase final da redação da dissertação de mestrado em que propõe uma análise das Cirandas de Heitor Villa-Lobos a partir da Teoria dos Tópicos. Ainda no que diz respeito ao trabalho de investigação, Juliana Wady é membro do Núcleo de Estudos Caravelas, integrado no CESEM, conta com uma participação no Encontro Internacional de Investigação de Estudantes em Música e Musicologia e com um artigo intitulado “A modinha luso-brasileira: uma reflexão a respeito do(s) encontro(s) entre erudito e popular” integrado no livro por publicar, Convergências musicais: gosto, identidade e mundo (eds. Paula Gomes Ribeiro, André Malhado e Zuelma Chaves). Está atualmente inscrita no programa doutoral em Ciências Musicais (FCSH-UNL) como bolseira da Fundação de Ciência e Tecnologia, colaborando no projeto “História Temática da Música em Portugal e no Brasil” proposto pelo Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM).

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Published

2022-08-04

How to Cite

Cirandas by Heitor Villa-Lobos: an Analysis from the Transtextual Relations of Gérard Genette. (2022). Revista Música, 22(1), 49-70. https://doi.org/10.11606/rm.v22i1.195495